IMPROVING MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING MODEL IN 5TH GRADE OF SDN 235 PALEMBANG

Sulastri Marini, Nopri Nopri, Evy Ratna Kartika Waty

Abstract


This research was conducted due to the identified issue within the classroom: the low learning outcomes of students in mathematics and their lack of familiarity with critical thinking, resulting in passivity. This research aimed to improve mathematics learning outcomes through the Problem-Based Learning (PBL) model for 5th grade students in SD Negeri 235 Palembang. This research used the classroom action research (CAR) method, conducted over two learning cycles. The research subjects were 23 students in 5th grade. This research used a learning outcome test instrument as the data collection technique. This research demonstrated that the problem-based learning model could improve students’ learning outcomes. In the pre-cycle stage, 43% of students achieved competence with an average score of 64.7. There was an improvement in cycle I, with 65.2% of students achieving competence with an average score of 70.4. Furthermore, in cycle II, the score improved to 87%, with an average score of 87.6.


Keywords


Learning Outcomes; Mathematics; Problem-Based Learning

Full Text:

PDF

References


Bintari, N. L. G. R. P., Sudiana, I. N., & Putrayasa, I. B. (2014). Pembelajaran bahasa indonesia berdasarkan pendekatan saintifik (problem based learning) sesuai kurikulum 2013 di kelas VII SMP Negeri 2 Amlapura. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 3(1).

Bilqis, B., Syachruroji, A., & Taufik, M. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Antara Model Problem Based Learning Dengan Model Pembelajaran Langsung. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) Untirta, 2(2), 147-155.

Fitrayadi, D. S., & Rahman, I. N. (2021). Studi Perbandingan Model Pembelajaran Online Berbasis Spada Dan Problem Based Learning Dalam Rangka Mengembangkan Civic Competences Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Kewarganegaraan Indonesia. Untirta Civic Education Journal, 6(2).

Hariati, Zainal,Z.,Yusmira. 2022. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Menggunakan Model Problem Based Learning. Jurnal Pinisi Journal PGSD. Volume,2 Nomor 1, hal. 180-188.

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 7(2), 5-11.

Maryani, K., & Kusumawardani, R. (2022). Pembelajaran Matematika Pada Anak Usia Dini Di Daycare Bocah Emas. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 169-178.

Muhsetyo, G., Krisnadi, E., & Wahyuningrum, E. (2014). Pembelajaran matematika SD.

Putri, D. P. (2018). Pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37-50.

Permatasari, Nurhayati Endah. 2017. Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD Menggunakan Model Kooperatif Tipe TGT Berbantuan Media Gambar. Jurnal JPSD Untirta,(3),2. 96-104

Rahmadani, Normala. N. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Pendekatan Problem Based Learning Bagi Siswa Kelasa 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3, 249–250

Riswari, L. A., & Bintoro, H. S. (2020). THE INFLUENCE OF PROBLEM-BASED LEARNING MODEL IN IMPROVING STUDENT ENGAGEMENT IN MATHEMATICS. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) Untirta, 6(2), 158-173

Suari, N. P. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Volume 2, Number 3, Tahun 2018, pp. 241- 247

Sudjana, Nana. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suprihatiningrum, J. (2014). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruz Media

Suryadi, Didi. (2017). Implementasi Penelitian Tindakan Kelas dalam Pembelajaran. Jakarta: PT Prestasi Pustakarya.

Syafiqoh,N.I.,Untari,M.F.A.,Nafiah,U.2021.Peningkatan Hasil Belajar Penyajian Data Melalui Model Problem Based Learning (PBL) pada Siswa Kelas VB SD Negeri Krasak 01 Brebes. Jurnal Sekolah PGSD FIP UNIMED. Vol 5 (3), hlm 106-115.

Utomo, D. K., Oktarisa, Y., & Denny, Y. R. (2022, December). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMA pada Materi Medan Magnet. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN FISIKA UNTIRTA (Vol. 4, No. 1)..

Wahid, A. (2018). Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2).

Wijayanti, F. (2019, November). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Kemampuan Kognitif Siswa Sekolah Menengah Atas (Sma). In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika Untirta (Vol. 2, No. 1)

Windiyani, T., Novita, L., & Permatasari, A. (2018). Penggunaan media pembelajaran gambar fotografi untuk meningkatkan hasil belajar pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 91-101.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v9i2.20541

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id