DEVELOPMENT OF LANGUAGE PSYCHOLOGY IN ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN AND ITS LEARNING IMPLICATIONS AT SDN SUMBER 2 YOGYAKARTA

yeni novita lanovianti, Banun Havifah Cahyo Khosiyono

Abstract


A child’s language development involves a combination of social interaction, emotions, physical and motor skills, and cognition. During the progress of learning in elementary school, educators should be able to align the curriculum with students’ developmental levels. Many factors are crucial in language development, including biological factors and experiences. Culture also plays a significant role in daily communication for children and adults. This research aims to understand the Psychological Language Development in Elementary School Children and its implications for learning. This research utilizes a qualitative descriptive method based on articles related to the language development characteristics of elementary school students. The data collection for this research is through interviews. The results of this research indicate that language development in elementary school children primarily involves pragmatic, semantic, and syntactic development.

Full Text:

PDF

References


Aniswita, & Neviyarni. (2020). PERKEMBANGAN KOGNITIF, BAHASA, PERKEMBANGAN SOSIO-EMOSIONAL, DAN IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN. Inovasi Pendidika, Vol. 7. No 2, hal.1-13.

Awliyah, R., et al. (2021). Aspek Perkembangan Bahasa Anak pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(1), 99-106.

Dewi, M. P., Neviyarni, S., & Irdamurni, I. (2020). Perkembangan bahasa, emosi, dan sosial anak usia sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 1-11.

Elya, M. H. (2020). Pengaruh Metode Bercerita dan Gaya Belajar terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 302-315.

Hasanah, U. (2016). Pengembangan kemampuan fisik motorik melalui permainan tradisional bagi anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 1-10.

Heriawan, A., & Pribadi, R. (2018). BAHASA KITA DAN PENDIDIKAN KITA. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd), 4(2), 1-13.

Kurniati, E. (2017). Perkembangan bahasa pada anak dalam psikologi serta implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(3), 47-56.

Mahayyun, S. I. (2022). Peran Bimbingan Belajar AHE Tawangrejo dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas Rendah. Journal of Elementary Education Research, 1(2), 82-98.

Manzilati, A. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif Paradigma, Metode, dan Aplikasi. Malang: UB Press.

Marisa, R. (2015). PERMASALAHAN PERKEMBANGAN BAHASA DAN KOMUNIKASI ANAK. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPsd) , 1(2), 1-9.

Mulyani, E. (2011). Model pendidikan kewirausahaan di pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1), 1-10.

Mardison, S. (2017). Perkembangan bahasa anak usia sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah (SD/MI). Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 7(2).

Saubas, H. U. (2017). Bahasa Sebagai Sarana Komunikasi Dalam Pendidikan Dan Komunikasi Ilmiah. EDUKASI, 15(2), 1-10.

Satriana, M. (2013). Permainan Tradisional Berbasis Budaya Sunda Sebagai Sarana Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(1), 65-84.

Semiawan, C. R. (2010). Metodei Penelitian Kualitatif Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. Jakarta: Grasindo.

Solihat, I., & Riansi, E. S. (2018). Literasi cerita anak dalam keluarga berperan sebagai pembelajaran pembentuk karakter anak sekolah dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(2), 258-271.

Sunarto, A., & Hartono, A. (2006). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Susanto, A. (2013). Teori dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Taufiqurrahman, S., & Suyadi, S. (2020). Analisis Aspek Perkembangan Bahasa Anak Usia Dasar Dalam Proses Pembelajaran. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 8(2).

Wicaksono, A., dkk. (2015). Teori Pembelajaran Bahasa (Suatu Catatan

Singkat). Yogyakarta: Garudawacha.

Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam komunikasi pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2), 1-10.

Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi peran guru pendidikan agama Islam sebagai konselor dalam mengatasi masalah belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam,[SL], 7(1), 79-96.

Yunus, H. S. (2010). Metodologi penelitian wilayah kontemporer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yusuf, A. M. (2014). Kuantitatif, Kualitatif, & Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v9i2.21700

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id