THE ROLE OF QUIZIZZ APPLICATION IN EVALUATING STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES IN ELEMENTARY SCHOOL EDUCATION

Nur Aini, Pratiwi Saputri, Eka Sastrawati, Nazurty Nazurty, Indryani Indryani

Abstract


The rapid development of information and communication technology necessitates swift adaptation to changing times, especially in the field of education, which is related to learning assessment. Previously, the learning evaluation process used conventional methods such as paper, but now it has evolved with digital-based evaluation media such as Quizizz. Quizizz is designed to help teachers and students conduct learning assessments in elementary schools. This research aims to determine how Quizizz application abilities can be used as a learning evaluation media. The qualitative method is applied in this research, using data collection in the form of literature studies related to relevant journals as the research approach. Articles from journals are dissected and reviewed for data collection, and they are taken from nationally accredited journals from Google Scholar and Sinta. The analysis of related journals found that using Quizizz media can cultivate interest and learning motivation and make learning evaluations more enjoyable with the features available on Quizizz.

Keywords


Learning media; learning assessment; Quiziz

Full Text:

PDF

References


Abadi, I., Afrizal, A. F., & Wahyuni, N. I. (2023). Kepraktisan Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode Sebagai Media Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V di SD Negeri Lemahireng 05. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10).

Adan, S. I. A. (2023). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pijar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran 1(2):76–86.

Aditiyawarman, M. A., Sondang, M., Hanifah, L., & Kusumayati, L. D. (2022). Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Media untuk Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Penelitian, 7(1), 24-36.

Al Mawaddah, A. W., Hidayat, M. T., Amin, S. M., & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika melalui Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3109-3116.

Endah, N. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 5 Sd Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Media Gambar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 96-104.

Helaluddin. (2019). Peningkatan Kemampuan Literasi Teknologi Dalam Upaya Mengembangkan Inovasi Pendidikan Di Perguruan Tinggi. Jurnal Pedais, 1(1), 44–55.

Ibad, W. (2023). Penilaian Formatif Menggunakan Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. JIEES: Journal of Islamic Education at Elementary School, 4(1), 28-37.

Lintjewas, S. (2022). Perbandingan antara Hasil Evaluasi Quizizz dan Non Quizizz pada Siswa Kelas III di SDS Kingdom Academy. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 2(3), 197-202.

Maulidya, E., Aryaningrum, K., & Fakhrudin, A. (2022). The Effectiveness Of The Use Of Quizizz-Based Gamification On Students’ Learning Interest In 4th Grade Mathematics. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 8(1), 49-62.

Merdu, B. M., Maqfirah, M., & Irfan, A. (2024). Studi Literatur : Penggunaan Aplikasi Kahoot Dalam Evaluasi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 8(1), 279-288.

Nuriafuri, R., & Dwijayanti, I. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Metode Evaluasi Dalam Pembelajaran Literasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SDN Sendangmulyo 02 Semarang. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 670-675.

Nurliana, E., & Nugroho, O. F. (2024). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Sebagai Alat Evaluasi Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Candu I. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5130-5140.

Oemar. (2011). Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: PT Aksara.

Panggabean, S., & Harahap, T. H. (2020). Studi Penerapan Media Kuis Interaktif Quizizz Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 6(1), 78-83.

Parinata, D., & Puspaningtyas, N. D. (2022). Studi Literatur: Kemampuan Komunikasi Metematis Mahasiswa Pada Materi Integral. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 3(2), 94-99.

Rahmawati, D. N., Nisa, A. F., Astuti, D., Fajariyani, F., & Suliyanti, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 55-66. Doi: 10.35878/Guru.V2i1.335.

Saputri, H. A., Zulhijrah, Z., Bella, S., & Prastowo, A. (2024). Analisis Penggunaan Quizizz sebagai Media Berbasis Website untuk Evaluasi Kognitif pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 62-71.

Selian, F. H., & Rambe, R. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Masa Pandemi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7370-7377. Doi: 10.31004/Edukatif.V4i6.4083.

Siregar, R. L. (2017). Evaluasi hasil belajar pendidikan Islam. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 59-75.

Sitorus, D. S., & Santoso, T. N. B. (2022). Pemanfaatan Quizizz sebagai media pembelajaran berbasis game pada masa pandemi Covid-19. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(2), 81-88.

Sodiq, M., Mahfud, H., & Adi, F. P. (2021). Persepsi guru dan peserta didik terhadap penggunaan aplikasi berbasis web" quizizz" sebagai media pembelajaran di sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(5). Doi: 10.20961/Ddi.V9i6.49324.

Sudjana, N. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdikarya.

Supriyatin, T. (2024). Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Quizizz dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Nusantara Education, 3(2), 19-29.

Wahyuni, S., Rubingah, N., Hakiky, N., Wicaksono, A., Hidayati, Y. M., & Desstya, A. (2023). Penggunaan Aplikasi Quizizz Untuk Mengukur Aspek Kognitif Siswa Sd Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(4), 811-824.

Windiyani, T., Novita, L., & Permatasari, A. (2018). Penggunaan media pembelajaran gambar fotografi untuk meningkatkan hasil belajar pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 91-101.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v10i1.25030

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id