DEVELOPMENT OF KINTARI LEARNING MEDIA FOR 5TH GRADE STUDENTS OF SDN 4 ANGGREK, NORTH GORONTALO DISTRICT
Abstract
This research aims to develop the Kintari learning media to motivate the learning of 5th-grade students at SDN 4 Anggrek, North Gorontalo Regency, and to measure the level of suitability of the Kintari learning media for 5th-grade students at SDN 4 Anggrek, North Gorontalo Regency. This research uses the Research and Development method using the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). This research was conducted at SDN 4 Anggrek, North Gorontalo Regency. Data collection techniques used were interviews, observation, questionnaires, and documentation. This research produced a Kintari learning media product for 5th-grade students at SDN 4 Anggrek, North Gorontalo Regency. The feasibility test carried out by experts resulted in an average score of 91.9% in the “Very Feasible“ category. Thus, the Kintari learning media product for 5th-grade students at SDN 4 Anggrek, North Gorontalo Regency, which researchers developed, is suitable for implementation.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al Habsyih, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi 3 Dimensi Untuk Peningkatan Keterampilan Sholat Di Sdn Pesanggrahan 01 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(4), 2106-2129.
Arulampalam Kunaraj, P. Chelvanathan, Ahmad AA Bakar, IY (2023). Development of KINTAR (Smart Mill) Media to Increase Students' Reading Interest in Indonesian Language Content for Grade III in Elementary Schools. Proposed. Journal of Engineering Research.
Aulianti, W. D., Karim, S. A., & Riska, M. (2021). Pengembangan Game Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Android. Jurnal MediaTIK, 27-32.
Bistari, B. (2017). Konsep dan indikator pembelajaran efektif. Jurnal kajian pembelajaran dan keilmuan, 1(2), 13-20. https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v1i2.25082
Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172-182. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Erlisnawati, E. (2016). Masalah Motivasi Belajar Siswa SD Pada IPS. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 1(2), 89-97.
Fajriati, R., Na'imah, N., Hibana, H., Putro, K. Z., Labziah L. (2022). Pola Komunikasi dalam Proses Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3877-3888. 10.31004/obsesi.v6i5.1730
Ferdiansyah, F., & Septiani, D. (2023). Pengaruh Pembelajaran Daring Dan Media Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Akuntansi Pada Masa Covid-19 di SMK Bintang Nusantara Kota Tangerang Selatan. LIABILITIES (JURNAL PENDIDIKAN AKUNTANSI), 6(1), 1-10. https://doi.org/10.30596/liabilities.v6i1.14641
Firdaus, N. M., & Robandi, B. (2023). Efektivitas Penggunaan Teknologi Internet dalam mencari Pengetahuan dan Keterampilan bagi warga belajar PKBM. Comm-Edu (Community Education Journal), 6(1), 6-10. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v6i1.7527
Fitri, N. H., & Yoven, Y. (2022). PENGARUH MOTIVASI BELAJAR KULIAH DENGAN IPK. Jurnal Ilmiah Zona Psikologi, 4(3).
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28-38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa sdn meruya selatan 06 pagi. Edisi, 3(2), 312-325.
Mahmudah, S. (2018). Media pembelajaran bahasa arab. An Nabighoh, 20(01), 129-138. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131
Mawarni, J., & Hendriyani, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Modul Interaktif Pada Matakuliah Pemrograman Visual Dengan Metode Pengembangan Addie. Jurnal Vokasi Informatika, 79-88. Doi: 10.24036/javit.v1i3.67
Rahman, S. (2022, ). The importance of learning motivation in improving learning outcomes. In Proceedings of the National Seminar on Basic Education, 289-302.
Rahmawati, S., Effendi, M. R., & Wulandari, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Google Workspace Dengan Optimalisasi Akun Belajar. id. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 3(01), 1-24. doi: 10.52593/pdg.03.1.01
Sukmanasa, E., Windiyani, T., & Novita, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kota Bogor. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 171-185. doi: 10.30870/jpsd.v3i2.2138
Urbasa, Y. D., Watak, S. R., & Ohoiwutun, K. V. (2024). Peranan Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Neria, 2(1), 168-190.
Wahid, N., Syaflin, S. L., & Akhbar, M. T. (2022). Pengembangan Aplikasi Media Belajar Mandiri (MBM) Untuk Siswa Kelas V SD Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(2), 105-110.
Wantoro, W., & Herawati, I. E. (2020). THE RELATIONSHIP OF SUPERVISIORY COMPETENCY AND SCHOOL LEADERSHIP WITH TEACHER PERFORMANCE IN ZONA I ELEMENTARY SCHOOL, PANDEGLANG DISTRICT. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 6(2), 185-198.
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v11i1.29449
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]