IMPACT OF READING INTEREST AND LIBRARY FACILITY UTILIZATION ON SOCIAL SCIENCE LEARNING ACHIEVEMENT OF 6TH GRADE STUDENTS
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriatin, R., & Danusiri, D. (2020). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah di MTs Negeri 7 Kebumen. Jawda: Journal of Islamic Education Management, 47-55. https://doi.org/10.21580/jawda.v1i1.2020.6703
Ahmad, A. F., & Amin, S. (2022). Pengaruh pembelajaran tatap muka terbatas dan motivasi belajar terhadap hasil belajar IPS. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(2), 109-125. https://doi.org/10.18860/dsjpips.v1i2.1488
Anunu, M. A., Moonti, U., Sudirman, S., Mahmud, M., & Hasiru, R. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Economic and Business Education, 1(1), 196-202. https://doi.org/10.37479/jebe.v1i1.18716
Aramide, K. A. (2022). Knowledge Sharing Among School Library Personnel in Nigeria: How Do Digital and Media Literacies Interfere?. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 12(2), 7-27. http://dx.doi.org/10.5865/IJKCT.2022.12.2.007
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan. Jakarta: Rineka Cipta
Celik, B. (2020). A Study on the factors affecting reading and reading habits of preschool children. International Journal of English Linguistics, 10(1), 101-114. https://doi.org/10.5539/ijel.v10n1p101
Chandrappa, C., Raju, N. V., & Harinarayana, N. S. (2023). The Role of Libraries and Librarians in Accreditation and Institutional Ranking: A Case Study of Indian Maritime University Library. SSRN Electronic Journal, 1-15 https://doi.org/10.2139/ssrn.4488995
Darmono, D. (2017). Perpustakaan Sekolah: Pendekatan Aspek Manajemen dan Tata Kerja. Jakarta: PT Grasindo.
Harefa, D., Sarumaha, M., Telaumbanua, K., Telaumbanua, T., Laia, B., & Hulu, F. (2023). Relationship student learning interest to the learning outcomes of natural sciences. International Journal of Educational Research & Social Sciences, 4(2), 240–246. https://doi.org/10.51601/ijersc.v4i2.614
Huda, I. C. (2020). Peranan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 38-48. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.86
Infopublik.id. (2022, December 1). Minat Baca Kurang, Masyarakat Indonesia Lebih Suka Nonton. https://infopublik.id/kategori/sorot-daerah/686150/minat-baca-kurang-masyarakat-indonesia-lebih-suka-nonton
Kartika, I., & Purwati, R. (2020). Upaya Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar Negeri 1 Pamengkang Kecamatan Mundu Kabupaten Cirebon. EduBase, 1(1), 65-83. https://doi.org/10.47453/edubase.v1i1.46
Muhtadien, S., & Krismayani, I. (2019). Faktor-faktor penyebab rendahnya minat kunjung siswa ke perpustakaan SMAN 2 Mranggen. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(4), 341-350.
Nugraha, F. F. (2020). Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Guru Melalui Motivasi Belajar Siswa Implikasinya Pada Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi (Pada Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri Se-Kabupaten Kuningan Tahun Pelajaran 2019/2020) (Thesis, Universitas Siliwangi).
Prastia, E. Palupiningdyah. (2016). The Influence of the Role of Teachers, Library Facilities, and Librarian Services on Reading Interest in the Library. Economic Education Analysis Journal, 5(2), 643-654.
Rahayu, L. T. A. I. (2016). Hubungan minat membaca dan motivasi belajar dengan hasil belajar materi menulis karangan pada warga belajar kejar paket C di PKBM AL-Firdaus Kabupaten Serang. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 1(2), 188-201. http://dx.doi.org/10.30870/e-plus.v1i2.1165
Sari, A. (2018). Pengaruh minat baca dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa kelas xi IIS pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Mojosari. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3), 362-366. https://doi.org/10.26740/jupe.v6n3.p%p
Sari, M. Z., Gunawan, A., Fitriyan, Y., & Hilaliyah, N. (2020). Pengaruh minat baca siswa terhadap hasil belajar pada pelajaran bahasa Indonesia di SD Negeri 1 Ciporang. DWIJA CENDEKIA Jurnal Riset Pedagogik, 4(2), 197-205. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i2.42137
Shintia, D., Arafat, Y., & Setiawan, A. A. (2021). The Influence of School Library Utilization and Reading Interest on Student Achievement. Journal of Social Work and Science Education, 2(2), 127-136. https://doi.org/10.52690/jswse.v2i2.235
Sugiyono, S. (2018). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tampubolon, L., Gaol, R. L., Simarmata, E., & Silaban, P. J. (2020). The Effect of Reading Interests in The Library on Learning Outcomes at Grade IV Sd Negeri 7 Pardugul In Academic Year 2020/2021. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(6), 1168-1174. https://doi.org/10.33578/pjr.v4i6.8156
Waluyo, B., Amalina, R. N., Anna, A., Novianti, F., Apriliya, N., & Mutaqin, M. F. T. (2023, August). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah dan Kelas Membaca Sebagai Upaya Menumbuhkan Minat Literasi Peserta Didik. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Non Formal (Vol. 1), 103-108.
Yuliana, R. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas XI di SMA Negeri 1 Simpang Hulu Kabupaten Ketapang (Diploma, IKIP PGRI Pontianak).
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v11i1.30997
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]