THE EFFECT OF COURSE REVIEW HORAY COOPERATIVE LEARNING MODEL WITH WORD CARD MEDIA ON DESCRIPTIVE TEXT WRITING SKILLS
Abstract
A teacher plays an important role in improving students’ knowledge and skills. Knowledge is a collection of information, facts, and understanding from experience, education, or research. Knowledge can be theoretical or practical and covers various fields, such as natural sciences, social sciences, humanities, and technology. An indicator of success in teaching is the effectiveness of learning, including in Indonesian subjects. Indonesian subject learning increases students’ interest in writing. The Course Review Horay (CRH) model effectively increases student motivation and learning outcomes. This research analyzes the influence of CRH with word card media on the descriptive text writing skills of 2nd-grade elementary school students. The method used was quantitative, with a quasi-experimental design (Quasi-Experimental Research) using a post-test-only control design, involving 54 students in 2nd grade of classes A and C. Maximum control class 71, minimum 25; experiment maximum 83, minimum 25. Analysis shows that the average descriptive text writing skill of CRH students without word cards is 45.63, showing the impact of the CRH model with word cards in the SDN Margorejo 1/403 Surabaya class
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Antari, N. L. G. S., Pudjawan, K., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Berbantuan Media Gambar terhadap Hasil Belajar IPA. International Journal of Elementary Education, 3(2), 116–123.
Endahwati, E. A. (2022). Pengaruh Media Puzzle terhadap Keterampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas V SDN Sumur Welut III/440 Surabaya. Universitas PGRI Adi Buana Surabaya.
Fahmiati, N., Gunayasa, I. B. K., & Husniati, H. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Concept Sentence Berbantuan Media Kartu Kalimat terhadap Keterampilan Menulis Teks Deskripsi. Renjana Pendidikan Dasar, 1(3), 189–195.
Halimah, Nst. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Penggunaan Model Course Review Horay Berbantuan Alat Peraga Batang Napier pada Materi Perkalian untuk Siswa Kelas III SD Negeri 138 Sabajior Panyabungan Barat. IAIN Padangsidimpuan.
Irnawati, A., Permana, R., & Hendrawan, B. (2021). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Course Review Horay (CRH) terhadap prestasi belajar matematika materi volume bangun ruang kelas V SDN 1 Jahiang. Jurnal PGSD, 7(1), 1-XX. Universitas Muhammadiyah Cirebon. ISSN: 2088-8295, E-ISSN: 2685-9742. Dapat diakses di https://e-journal.umc.ac.id/index.php/JPS.
Istova, M., & Hartati, T. (2016). Pengaruh Media Film Animasi Fiksi Islami untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak dan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(1), 72–86.
Jamaludin, U., Setiawan, S., Sufinah, S. H., Eggriani, Y., & Hazara, Z. (2023). Analisis pengaruh model pembelajaran Course Review Horay (CRH) terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(18), 759-766. https://doi.org/10.5281/zenodo.8329990
Lisfatkandayant, U., Muharini, R., Sartika, R. P., Enawaty, E., & Erlina, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard pada Materi Perkembangan Teori Atom. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3120–3132.
Lail, K., Fiantika, F. R., & Rusminati, S. H. (2024). Interactive Media Development with Articulate Storyline 3 For 5th Grade Mathematics: Volume Of 3d Shapes. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 10(2), 75–86.
Nisa, K. (2023). Pengaruh Media Katam (Kartu Kata Bergambar) terhadap Keterampilan Menulis Permulaan pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas I SDN 01 Lubai Ulu. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 9(5), 314–322.
Nurul Insani, A. G. I. S. T. A. (2023).Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay (CRH) Terhadap Kemampuan Kognitif Siswa Pada Konsep Sistem Gerak Manusia Kelas XI di SMAN 5 Pandeglang (Doctoral dissertation, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Rinawati, A. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Sani, B., Kurniasih, I., & Pd, S. (2019). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru.
Sari, E. R., Kurniaman, O., Guru, P., Dasar, S., & Riau, U. (2019). Penggunaan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas II SDN 067 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 125–138.
Siregar, A. R. P. (2023). Penggunaan Media Gambar Seri untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 38 Medan Krio. Jurnal Pendidikan dan Konseling (Jpdk), 5(1), 2438–2444.
Sukmanasa, E., Windiyani, T., & Novita, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kota Bogor. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 171–185.
Umam, N. K., & Firdausa, A. R. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi dengan Media Gambar Seri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 42–48.
Widyaningrum, H. K., & Rahmanumeta, F. M. (2016). Pentingnya Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Menghadapi Kreativitas Siswa di Masa Depan. Proceedings International Seminar FoE (Faculty of Education), 268–277.
Yuliawati, E. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Berbantuan Media Puzzle terhadap Keterampilan Kerjasama Siswa pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas IV MIN 3 Ponorogo Tahun 2019/2020. IAIN Ponorogo.
Yunitasari, Y. (2018). Pengaruh Model Kooperatif Learning Tipe Course Review Horay (Crh) Bebantuan Media Prezi terhadap Hasil Belajar Di Smpn 34 Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v11i1.31045
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]