PENERAPAN METODE TOTAL PHYSICAL RESPONSE (TPR) DALAM PENGUASAAN KOSA KATA BAHASA INGGRIS SEKOLAH DASAR (SD)

Euis Yanah Mulyanah, Ishak Ishak, Moh. Iqbal Firdaus

Abstract


Abstrak. Tujuan dari penelitian ini untuk meningkatkan motivasi belajar dan meningkatkan kemampuan penguasaan kosa kata Bahasa Inggris pada siswa SD yang berada di pedesaan. Peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif dengan quasi experimental design. Jenis quasi experimental design yang dipilih adalah nonequivalent control group design dengan memasukan pretes-posttes pada kelompok kontrol dan eksperimen dalam menentukan skor perbandingan tingkat kemampuan sebelum dan sesudah mendapat perlakuan. Peneliti mengambil sampel dari masing-masing sekolah sebanyak 15 siswa kelas 5 dari SDN Buaran Bambu 1 Kab. Tangerang sebagai kelas eksperimen dan SDN Periuk 4 Kota Tangerang sebagai kelas kontrol. Hasil temuan dari penelitian ini adalah pada umumnya tingkat motivasi belajar siswa SDN Buaran Bambu 1 mengalami peningkatan, hal itu terlihat dari nilai terendah pada pre-tes 15 dan post-test meningkat menjadi 35. Akan tetapi pemberian perlakuan sebanyak 6 pertemuan tidaklah cukup untuk meningkatkan prestasi siswa SDN Buaan bambu 1 dalam penguasaan kosa kata bahasa Inggris, apabila dibandingkan dengan SDN Periuk 4 Kota Tangerang yang nilai terendah pre-test mencapai 35 dan post test 50. Sehingga hipotesis dapat disimpulkan bahwa, H0 diterima dan Ha ditolak yang artinya tidak terdapat perbedaan yang signifikan dalam peningkatan penguasaan kosa kata Bahasa Inggris dengan menggunakan  metode TPR pada siswa SD yang berada di desa.

Kata Kunci: Total Physical Response (TPR), Kosa Kata, Siswa Sekolah Dasar (SD)

 

Abstract.  The aims of the research are to improve students’ motivation and students’ vocabulary mastery in English at Elementary School, especially in the remote area. The researcher used quantitative approach by using quasi experimental design. Kinds of  quasi experimental design chosed is  nonequivalent control group design used  pretest and posttest in the control and experimental group in determining the skill level score before and after treatment. The researcher taking samples from each   school, SDN Buaran Bambu 1 Kab. Tangerang as the experimental class, 15 students of 5 grade as a sample and SDN Periuk 4 Kota Tangerang as the control class, 15 students of 5 grade as a sample. The findings of this research are generally the level of students' learning motivation SDN Buaran Bambu 1 has increased, it is seen from the lowest score on pre-test 15 and post-test increased to 35. However, the treatment of 6 meetings is not enough to improve the students’ vocabulary mastery at  SDN Buaran Bambu 1, when compared with SDN Periuk 4 Kota Tangerang which the lowest pre-test value reached 35 and post test 50. So the hypothesis could be concluded that, H0 accepted and Ha rejected which means there is no difference significant in improving English vocabulary mastery by using TPR method on elementary school students residing in the village.

Keywords: Total Physical Response (TPR), Vocabulary, Elementary School Students


Full Text:

PDF

References


Ahmad Nurdiansyah, dkk. 2015. Laporan Kegiatan Kuliah Kerja Nyata (KKN) Terpadu Posdaya Desa laksana Kecamatan Pakuhaji Kabupaten Tangerang tahun 2015. Laporan KKN. Universitas Muhammmadiyah Tangerang. Tangerang.

Celce, M dan Murcia. 2001. Teaching English as a Second or Foreign Language. Edisi 3.New York-USA: Heinle & Heinle Publisher

Ellis, G.B.J dan Girard, D. 1991. The Primary English Teacher’s Guide. New York-USA: Penguin Group

Fauzia. 2016. Metode TPR (Total Physical Response) Sebagai Alternatif Untuk Meningkatkan Kemampuan Tahap Awal Berbahasa Inggris Pada Anak-Anak. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan. 9 (1): 12-22

Ishak & Mulyanah, E,Y. 2017. The Effect of Individual and Cooperative Learning on students’ Writing Ability. The Journal of English Language Studies. 2 (1): 54-65

Ishak & Mulyanah. 2016. The Effect of Individual Learning On Students Speaking Ability. Jurnal DINAMIKA UMT. 2 (1): 15-22

Liu, L.P. 2016. Mobile English Vocabulary Learning Based On Concept-Mapping Strategy. Language Learning & Technology. 20 (3): 128–141

Mualimah, Eka, Nurul & Usmaedi. 2018. Pengaruh Kebiasaan Membaca Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Kubanglaban. JPSD. 4 (1): 43-54

Nation, I.S.P. 1990. Teaching & Learning Vocabulary. New York-USA: Newbury House.

Nurjanah R, Chrysti K, Triyono. 2016. Penggunaan Metode Total Physical Response Untuk Meningkatkan Vocabulary Bahasa Inggris Siswa Kelas V SDN II Logandu Tahun Ajaran 2015/2016. Kalam Cendekia. 4 (5.1): 570 – 575

Mulyanah, E.Y, Ishak & Dewi, R.K. 2018. The Effect of Communicative Language Teaching on Student’s Speaking Skill. CICES Journal. 4 (1): 67-93

Mulyanah, E, Y. 2018. Using PowerPoint Program in Improving Students’ Vocabulary Mastery. GLOBLISH Journal. 6 (1): 25-31

Oktapiyanto, R., R., Y. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Simulasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Sekolah Dasar. JPSD, 2 (1), 96-108.

Ongkosaputro, J. 2008. 4 Langkah Mudah Menguasai English Vocabulary, Jakarta: Wahyu Media.

Prihatiningsih, Eko & Setyanigtyas, Eunice, Widyanti. 2018. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture dan Model Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. JPSD, 4 (1), 1-14.

Pujiningsih, N. 2013. Improving Students’ English Vocabulary by Using Total Physical Response. Thesis. Surakarta: English Education Department Graduate School.

Ratno. 2013. The Effectiveness of Using Direct Method Compared With Total Physical Response in Teaching Vocabulary on Hobbies and Daily Activities to Sixth Graders Students. Majalah Ilmiah Pawiyatan. 20 (2): 94-102

Richard, J.C dan Rodger, T.S. 2001. Approach and Method In Language eaching. New York- USA. Cambridge University.

Sariyati, I. 2017. Efektivitas Penggunaan Metode Total Physical Response dalam Meningkatkan Penguasaan Vocabulary Bahasa Inggris pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. 11 (1): 38-49

Shan, S, F. 2017. An Application of Total Physical Response to Primary English Teaching—A Case Study of Qingtong Primary School. US-China Foreign Language. 15 (1): 36-42

Suprani & Hendracipta, Nana. 2018. The Analysis of Moral Message on Banten’s Folklore and Its Learning Process of Character Education Oriented at Grade Six SD Negeri Balaraja 2. JPSD. 4(1): 115-133

Traci M. C, Joseph H.C, & Median, G. M. 2016. Establishing a Common Vocabulary of Key Concepts for the Effective Implementation of Applied Behavior Analysis. International Electronic Journal of Elementary Education. 9 (2) : 337-348

Yulianjani, A. 2018. Enriching Vocabulary For The Fourth Grade Students of Elementary School Using Total Phsycal Response. CICES Journal. 4 (1): 125-135

Vasu, S & Periyasamy, S. P, Dhanavel. 2016. Exploring the Vocabulary Learning Strategy Use of Teachers in Their Vocabulary Instruction. Croatian Journal of Education. 18 (1):103-135




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v4i2.3855

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id