THE ANALYZING OF MATHEMATICS LEARNING DIFFICULTIES IN 3RD GRADE STUDENTS OF SD NEGERI SEMAMPIR 01, BATANG DISTRICT

Nora Wahyu Kusuma Dewi, Riris Setyo Sundari, Sukamto Sukamto

Abstract


Abstract, This study aims to reveal the difficulties of learning mathematics students in calculating multiplication operation material and the factors that influence the learning difficulties of students in 3rd grade students of SD Negeri Semampir 01, Batang district. The type of this research is a descriptive qualitative approach. The research subjects were all student of 3rd grades of SD Negeri Semampir 01, with the total of 22 students, consisting of 12 male students and 10 female students and 3rd grade teachers as the informants. The collecting data technique of from informants are use observation, interviews, questionnaires, and documentation technique. The results that obtained in this study are presented as follows: (a)The mathematics learning difficulties in the multiplication operations included difficulties in understanding concepts (84.05%), difficulties in learning skills (75.42%), and difficulties in determining the values of place (65.85%). (b)The factors that influence the difficulties of mathematics learning in the material of multiplication operations are include attitudes in learning (54.5%), body health (31.75%), sensing ability (4.5%), motivation (72.7%) ), school environment (49.95%).


Keyword: Learning Difficulties, Mathematics, Multiplication


Full Text:

PDF

References


Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

Anwar, Rahmad Bustanul. 2011. Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Anak Usia Dini (Tingkat Pra Sekolah/TK) Dan Alternatif Pemecahannya. GUIDENA. 1(1), 63-72.

Darjiani, Ni Nym. 2015. Analisis Kesulitan-Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Piloting Se-Kabupaten Gianyar Tahun Pelajaran 2014/2015. E-Journal PGSD Uniersitas Pendidikan Ganesha. 3(1), 2

Deswita, Hera. 2015. Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pembagian Dikelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Edu Research. 4(2), 115-120.

Febrini, Deni. 2017. Psikologi belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hidayah, Shofia. 2016. Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. Prosding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 1(2), 182-190.

Jarmita, Nida. 2015. Kesulitan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Di Kelas Awal Sekolah Dasar. PIONIR: Jurnal Pendidikan. 4(2), 1-16.

Nada, Izzatun, dkk. 2018. Penerepan Model Open Ended Problems Berbantu Cd Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa Kelas IV SD 1 Golantepus. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 4(2), 216-227.

Putra, Ngk. Pt. Sindu Wija dkk. 2015. Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas II Pada Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Se-Kecamatan Buleleng. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 3(1), 1-11.

Rahayu, Siti dan Wahyu Nur Hidayati. 2018. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Medi Bangun Ruang Dan Bangun Datar Pada Siswa Kelas V SDN Jomin Barat I Kecamatan Kotabaru Kabupaten Karawang. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 4(2), 204-215.

Ruhyana. 2016. Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Computech & Bisnis. 10(2), 106-118.

Rumasoreng, Muhammas Irfan dan Sugiman. 2014. Analisis Kesulitan Matematika Siswa SMA/MA Dalam Menyelesaikana Soal Setara UN Di Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 1(1), 22-34.

Sholihah, Silfi Zainatu Dan Ekasatya Aldila Afriansyah. 2017. Analisis Kesulitan Siswa Dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahap Berfikir Van Hiele. Jurnal Mosharafa. 6(2), 287-298.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Takaria, Johannis dan Melvie Talakua. Efektivitas Model Collaborative Problem Solving (CPS) Dalam Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Mahasswa Calon Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 4(2), 190-203.

Waskitoningtyas, Rahayu Sri. 2016. Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 5(1), 24-32.

Widyasari, Ni Made Dwi Dkk. 2015. Analisis Kesulitan-Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas IV Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di SD Piloting Se-Kabupaten Gianyar. E-Journal PGSD Uniersitas Pendidikan Ganesha. 3(1), 23-36.

Wijayanti, Arifanti Ervian. 2017. Analisa Kesulitan Siswa Kelas Sua SDN Wonoplintahan II Dalam Pemecahan Masalah Pembagian Bilangan Dua Angka. Eprints. 4(2), 1-12.

Yeni, Ety Mukhlesi. 2015. Kesulitan Belajar Matematika Di Sekolah




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i1.4773

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id