DEVELOPMENT OF SNAKE LADDER LEARNING MEDIA BASED ON LOCAL WISDOM IN INDONESIAN THIRD GRADE ELEMENTARY SCHOOL SUBJECTS

Arina Faza Zulfa, A Syachruroji, Rina Yuliana

Abstract


wisdom in Indonesian language lessons in class III elementary school and to see the feasibility of snake ladder learning media products based on local wisdom in the eyes of Indonesian language lessons in class III elementary school that is being developed worthy of expert. This study was conducted in Karang Tumaritis Elementary School with research subjects in class III with 20 students in limited trials. The type of research used in the development research (Research and Development) of Borg and Gall which issued from Sugiyono consisted of 6 stages. The instrument used was a questionnaire for expert validation and student response. The result of the shielding test by experts on the quality of the media that can be used in very large calculations is 88%. The results of the limited trial on students towards the media really correspond to the percentage of 93.33%. The results of the study can be concluded that the media developed are very effective in the process of learning Indonesian.

 

 

Keywords: snake ladder media, local wisdom, Indonesian


Full Text:

PDF

References


Adam, S,dkk. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS. 3(2). 78-90.

Andriana, E.,dkk. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar. JPSD. 3(2). 186-200.

Ariesta, F. (2011). Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS Melalui Strategi Peer Lessons dengan Media Ular Tangga Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Pakintelan 03 Kota Semarang. Semarang: Skripsi – Universitas Negeri Semarang.

Arsyad, Azhar. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Fajarini, U. (2014). Peranan Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Karakter. Sosio Didaktik. 1(2). 123-130.

Hendracipta, N.,dkk. (2017). Telaah Literasi Pada Bigbook Berbasis Kearifan Lokal Banten Sebagai Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Laporan Penelitian. 6-7.

Heriawan, A.,dkk. (2018). Bahasa Kita dan Pendidikan Kita. JPSD. 4(2). 149-161.

Kartikaningtyas, D.,dkk. (2014). Pengembangan Media Game Ular Tangga Bervisi Sets Tema Energi Pada Pembelajaran IPA Terpadu Untuk Mengembangkan Karakter Dan Aktivitas Siswa SMP/MTs. USEJ. 3(3). 662-668.

Nugrahani, R. (2007). Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mengajar Di Sekolah Dasar. LIK. 36(1). 35-44.

Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. JPSD. 3(2). 201-214.

Riduwan. (2009). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Riyanto, A,dkk. (2014). Penggunaan metode Karyawisata Dalam Upaya Peningkatan Pembelajaran PKN Siswa Kelas Di Sekolah Dasar. Kalam Cendekia PGSD Kebumen. 2(3). 1-8

Rustanto, B. (2010). Peningkatan Kesejahteraan Sosial Komunitas Adat Terpencil Berbasis Kearifan Lokal. Sosio Informa. 12(02). 50-64.

Setyorini, N.,dkk. (2017). Kajian Arkeptipal Dan Nilai Kearifan Lokal Legenda Di Kota Purworejo Serta Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Mata Kuliah Kajian Prosa. Literasi. 7(2). 96-102.

Wulandari, N.J.,dkk. (2018). Pengembangan Media Papan Tempel Bangun Datar Berbasis Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas 4 SD. PIGUR. 1(2). 1-17

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmanasa, E., dkk. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar Di Kota Bogor. JPSD. 3(2). 171-175.

Supriadi, R. (2016). Media Pembelajaran Interaktif Perangkat Lunak Pengolah Angka Untuk Kelas XI SMA Negeri 2 Wates. Jurnal FT. 3(2).4-5.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Kharisma Putra Utama.

Utami, P.L. (2016). Teori Konstruktivisme dan Teori Sosiokultural:Aplikasi dalam Pengajaran Bahasa Inggris. PRASI. 11(1).4-11.

Widowati, F.,dkk. (2014). Penggunaan Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Hiburan. JPGSD. 2(1).1-10.

Wilanda, A.R., dkk. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatakan Hasil Belajar Pada Tema Peristiwa Di Sekolah Dasar. JPGSD. 2(3). 1-10.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i1.5119

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id