MIND MAP IMPLEMENTATION IN INTEGRATED NATURAL SCIENCE EDUCATION TO IMPROVE PGSD STUDENTS' CREATIVITY

Ana Fitrotun Nisa, Shanta Rezkita

Abstract


This study aims to determine the implementation of mind maps in Integrated Natural Science education learning in improving the Elementary School Teacher Education students' creativity, Faculty of Teacher Training and Education, UST Yogyakarta. The type of this research is a classroom action research with a model design from Kemmis and Mc Taggart. The subjects in this research were 3G class students of Integrated Natural Science of Elementary Schools course with 44 students, while the object of this research was the mind map method and students' creativity. This research was conducted in two cycles with each cycle consisting of planning, acting, observing and reflecting. Data collection techniques are using observation, questionnaires, and documentation. The data analysis technique used is descriptive analysis with the percentage criteria of creativity improvements. The results showed that the mind map method could improve the Elementary School Teacher Education students' creativity, Faculty of Teacher Training and Education, UST Yogyakarta. The creativity improvement can be seen from the average percentage in cycle 1 of 68.53% and in cycle 2 of 87.64%. This shows that the mind maps method can improve Elementary School Teacher Education students' creativity, Faculty of Teacher Training and Education, UST Yogyakarta.                                                                                  

Keywords: Mind Map; Science; Creativity; Students

Full Text:

PDF

References


Ali, M., & Asrori, M. 2012. Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Ananda, R. 2019. Penerapan Metode Mind Maping untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan. 1(1): 1-8.

Andriana, E. 2015. Analisis Kemampuan Kerja Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Kuliah Pendidikan IPA di SD. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 1(2):1-8.

Anggraini, A. T. 2016. Peningkatan Kreativitas Siswa melalui Penerapan Metode Mind Mapping dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 16(5): 1495-1502.

Buzan, T. 2010. (Terjemahan : Susi Purwoko). Buku Pintar Mind Map Untuk Anak. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.

Chamdani, M. 2017. Penerapan Mind Map pada Mata Kuliah Perkembangan Belajar Peserta Didik untuk Pengembangan Soft skill Mahasiswa PGSD. Dwijacendekia Jurnal Riset Pedagogik. 1(1): 61-72.

Fatmawati, B. 2014. Identifikasi Berpikir Kreatif Mahasiswa Melalui Metode Mind Mapping. Jurnal Bioedukasi. 7(2). 1-4.

Fauziah, D. N. 2017. Penerapan Model Mind Map untuk Meningkatkan Kreativitas dan Pemahaman Siswa pada Materi Sejarah Kerajaan Islam Di Indonesia. Mimbar Sekolah Dasar, 4(2): 128–138.

Fauziah, R., Atalas F. 2016. Pengaruh Lembar Kerja Siswa Berbasis Mind Map terhadap Hasil Belajar Siswa SMA pada Konsep Fluida Statis. Jurnal Edusains. 8(1): 1-8.

Ghofur, N., Risnawita, R. 2010. Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hendracipta, N. 2016. Menumbuhkan Sikal Ilmiah Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA berbasis Inkuiri. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 2(1): 109-116.

Kamelia, M., Ahmad., Novitasari, Y. 2017. Pengaruh Strategi Joyful Learning dengan Teeknik Mind Map Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 6 Bandar Lampung. Jurnal Tadris Biologi. 8(2).

Kristiana, D. 2016. Implementasi Mind Mapping Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Dimensi Peendidikan dan Peembelajaran. 4(2). 1-9.

Kunandar. 2011. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Press.

Ningroem, A. P. 2013. Penerapan strategi Pembelajaran Mind Mapping Berbasis Analitik untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kubus dan Balok. Skripsi. Surakarta: UMS.

Nurhasanah, A. 2016. Penggunaan metode simulasi dalam pembelajaran Keterampilan Literasi Informasi IPS bagi Mahasiswa PGSD. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 2(1): 87-95.

Olivia, F. 2008. Gembira Belajar dengan Mind Mapping Bantu Anak Menguasai “Senjata Rahasia”para Jenius untuk Melejit Prestasi di Sekolah. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Permatasari, I., Jamzuri., Wahyuningsih, D. 2013. Penerapan Media Mind Mapping Program pada Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI.A2 SMA Negeri 4 Surakarta. Jurnal Pendidikan Fisika. 1(2): 28-33.

Prihatinningsih, M. 2012. Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Pembelajaran IPS pada Siswa Kelas 7-F SMP 15 Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: UNY.

Putri, Z. H., Ulfah, M., Rosyid, R. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa. 4(11): 1-13.

Safitri, D. 2016. Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD N Balangan I. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 3(5): 193-203.

Sani, R. A. 2015. Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Santi, P.V., Abdat, C.H., Makhmudah, U. 2017. Pengembangan Panduan Mind Mapping untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar. Consilium: Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling. 5(2): 95-100.

Sari, A. A., Afgani, J. 2008. Pengaruh Pemberian Tugas creative mind map setelah Pembelajaran terhadap Kemampuan Kreaivitas dan Koneksi Matematika Siswa. Prosiding Seminar Matematika. Yogyakarta: uny.

Shoimin, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sholeha, S., Purnomo A., Nisa, A. N. S. 2019. Pengaruh Media Pembelajaran Mind Map terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri 38 Semarang. Sosiolium: Jurnal Pendidikan IPS. 1(1): 1-13.

Shum, S. B., Crick, R. D. (2016). Learning analytics for 21st century competencies. Journal of Learning Analytics, 3(2): 6-21.

Sormin, A. S. 2018. Imlementasi Mind Mapping dalam Pembelajaran Grammar untuk meningkatkan Kemampuan Kognitif Mahasiswa. Jurnal Paidagogeo. 3(1): 32-41

Suherlin., Bardi, S., Taher, A. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantuan Media Gambar pada Mata Pelajaran IPS Terpadu untuk Meningkatkan Hasil Beelajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Darussalam. Jurnal Ilmuah Mahasiswa Pendidikan Geografi FKIP Unsyiah. 2(3): 122-131.

Susanti, S. 2016. Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 1(1): 25-37.

Syam, N., Ramlah. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 54 Kota Parepare. Jurnal Publikasi Pendidikan. 5(3): 184-197.

Tsai, K. C. (2012). Play, imagination and creativity: a brief literature review. Journal of Education and learning, 1 (2): 15-20.

Uno,. B., Muhammad, N. 2011. Belajar dengan pendekatan PAIKEM. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Windura, S. 2016. Mind Map Langkah demi Langkah. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Zulyani, R. 2014. Hubungan antara Hasil Pembuatan Mind Mapping Mahasiswa dengan Hasil Belajar pada Materi Kromatografi Kertas. Jurnal Ilmiah Didaktika. 15(1): 32-41.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v6i1.7233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id