CURRICULUM ANALYSIS OF THE TEACHER EDUCATION STUDY PROGRAM AT MADRASAH IBTIDAIYAH IAIN PALANGKA RAYA

Setria Utama Rizal, Sapuadi Sapuadi, Sutrisno Sutrisno

Abstract


Abstract

Incomplete curriculum documents for the Madrsasah Ibtidaiyah Teacher Education Study Program such as curriculum structure, study materials, and formulation of course learning outcomes. It is necessary that further curriculum redesign must refer to the latest regulations and be oriented towards the future. The curriculum preparation needs to involve stakeholders from the Education office, the Ministry of Religion, both at the city / provincial level. This research aims to analyze the preparation of the curriculum for the PGMI IAIN Palangka Raya Study Program referring to the Guidebook for Higher Education Curriculum Compilation. This research method uses descriptive-qualitative, while the data collection techniques uses interviews, observation, and documentation with the subjects of PGMI study program secretary, 4 homebase lecturers, and 10 PGMI students. The research results on the 2017 PGMI curriculum document are still lack of study material matrix according to the CPL, most of the courses have a weight of 2 credits, the courses on each semester are enough only 7 or 8 courses, the Semester Learning Plan (RPS) must be in accordance with the KPT book.

Keywords: Analysis, Curriculum, PGMI


Full Text:

PDF

References


Agama, K. Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 15 Tahun 2018 Tentang Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan, 10 Agama, Kementerian § (2018).

Asmawati, A., Sulistyowati, S., Syabrina, M., & Jasiah, J. (2017). Kurikulum Berbasis KKNI Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya Tahun 2017. Palngka Raya.

Berutu, N., Damanik, M. R. S., & Harefa, M. S. (2016). Sinkronisasi Standar Nasional Perguruan Tinggi ( SNPT ). Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 8(1), 213–219. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jupiis/article/view/5171

Djadjuri, D., Saepuloh, L., & Rizal, S. U. (2015). Kurikulum Dan Pembelajaran (Jilid 1 Kurikulum). Bekas: CV. Nurani.

Hartini, S., & Heru, H. (2019). Analisis Sinkronitas Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Dengan Rencana Tugas Semester Mahasiswa (RTM) Dan Rencana Evaluasi Pembelajaran (REP) Dosen FKIP Unisri Tahun 2018. Research Fair UNISRI, 3(1), 608–621.

Ibda, H. (2018). Penguatan Literasi Baru Pada Guru Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 1(1), 1–2.

Jennah, R., Jasiah, J., Asmawati, A., & Sulistyowati, S. (2019). Borang Akreditasi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Tahun 2019.

Kemenristekdikti. Standar Nasional Pendidikan Tinggi (2015).

Kementerian Riset, Teknologi, D. P. T. R. I. Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 2015 Tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi (2015).

Kisbiyanto, K. (2016). Manajemen Pengembangan Kurikulum Sistem KKNI di PGMI. Quality, 4(2), 387–414.

Lewis, A. D. (2019). Practice what you teach: How experiencing elementary school science teaching practices helps prepare teacher candidates. Teaching and Teacher Education, 86, 1–10.

Mutu, L. P. (2020). Hasil Monitoring dan Evaluasi Perkuliahan Online IAIN Palangkaraya.

Nurdin, S. (2017). Pengembangan Kurikulum dan Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Berbasis KKNI di Perguruan Tinggi. Al-Fitrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 21–30.

Nurjanah, S. (2019). Kurikulum Berbasis Entrepreneurship Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Swasta (Studi Kasus Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyahdi Stit Makhdum Ibrahim Tuban). Al Yasini : Jurnal Hasil Kajian dan Penelitian Bidang Keislaman dan Pendidikan, (Vol 4 No 1 (2019): MEI), (16-27).

Nurwardani, P., Nugroho, S. W., Mulyono, E., Cahyono, E., Kusumawardani, S. S., Nugroho, S. W., … Priyautama, F. (2019). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi Di Era Industri 4.0. Belmawa, Kemristekdikti.

Nurwardani, P., Tutupoho, R. R., Mulyono, E., Nugroho, S. W., Endrotomo, Arifin, S., … Priyautama, F. (2016). Panduan penyusunan kurikulum. Kementrian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi. Belmawa, Kemristekdikti.

PD PGMI, P. D. (2016). Standar Kompetensi Lulusan Jenjang Sarjana dalam Rumusan Capaian Pembelajaran Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. Belitung.

Purwanti, P., & Yusuf, A. (2018). Studi Evaluasi Efektivitas Pelaksanaan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling FKIP Untan Pontianak Tahun 2017. ICoTE Proceedings, 2(1), 159–168.

Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 201–214.

Rokhimawan, M. A. (2015). Analisis Swot Kurikulum Prodi PGMI Menyongsong Pembangunan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta 2038 yang Bervisi Integrasi-Interkonektif. AL-BIDAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 1–16.

Salimi, M., Susiani, T. S., & Hidayah, R. (2017). Research-Based Learning Sebagai Alternatif Model Pembelajaran Di Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 1–9.

Sugiana, A. (2018). A Proses Pengembangan Organisasi Kurikulum di Indonesia. eL-HIKMAH: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 12(1), 91–103.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Band: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2008). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suprani, S., & Hendracipta, N. (2019). Development of Character Education in Elementary School Through Macromedia Flash Foklore. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(2), 180–192.

Sutrisno, S. (2020). Redesain Kurikulum FTIK Palangkaraya ngacu KKNI,dan Merdeka Belajar. Yogyakarta.

Suwadi. (2016). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam pada Pendidikan Tinggi (Mengacu KKNI-SNPT Berparadigma Integrasi-Interkoneksi di Program Studi PAI FITK UIN Sunan Kalijaga. Pendidikan Agama Islam, 4(2), 67–74.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi (2012).

Wahab, M. A. (2016). Standarisasi kurikulum pendidikan bahasa Arab di perguruan tinggi keagamaan Islam negeri. Arabiyat: jurnal pendidikan bahasa Arab dan kebahasaaraban, 3(1), 32–51.

Wahyudin, D. (2014). Manajemen Kurikulum. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Wibowo, A. M. (2017). Proceeding International Conference on Islamic Elementary School Studies (572–583).

Zulaiha, S., & Baryanto, B. (2019). Analisis Kurikulum PAUD di Kabupaten Rejang Lebong dan Relevansinya Terhadap Kurikulum Prodi PIAUD IAIN Curup. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 23.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v7i1.9442

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: jpsd@untirta.ac.id