Relasi Kuasa di Ruang Publik: Menakar Konflik Transportasi Online dan Konvensional di Kota Serang

M Dian Hikmawan, Lily Ismalia

Abstract


This research aims to explain how conflicts occur in the public sphere. Where there is a conflict between conventional transportation and online transportation in the activities of public space. Socio-economic changes through the digitalization of public life make social-economic activities also change. But in practice, these changes also face several challenges. This study further wants to see how changes in the digitalization of a public transportation system bring changes in economic activities, the conflict that arises when some people are divided into two, namely the part of society that can respond to socio-economic changes through the online system including the presence of online transportation and those who have not can accept changes in existing social-economic activities. The research findings are as follows, firstly conflicts arising in the operation of public transport are caused by political and economic interests, secondly, the conflicts involve the government, business community and the community.

 

Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan bagaimana konflik yang terjadi si ruang publik. Di mana ada konflik yang terjadi antara transportasi konvensional dengan transportasi online dalam aktifitas nya ruang publik. Perubahan sosial ekonomi melalui digitalisasi kehidupan publik membuat aktifitas sosial ekonomi juga berubah. Namun pada praktisnya perubahan tersebut juga menemui beberapa tantangan. Penelitian ini lebih jauh ingin melihat bagaimana perubahan dalam digitalisasi sebuah sistem transportasi publik membawa perubahan dalam kegiatan aktifitas ekonominya, konflik yang timbul adalah ketika sebagaian orang terbagi menjadi dua yaitu sebagaian masyarakat yang dapat merespon perubahan sosial ekonomi melalui sistem online termasuk hadirnya tranportasi online dan yang belum bisa menerima perubahan terhadap aktifitas sosial ekonom yang ada. Temuan penelitian adalah sebagai berikut, pertama konflik yang timbul dalam pengoperasian angkutan umum disebabkan oleh kepentingan politik dan ekonomi, kedua konflik tersebut melibatkan pemerintah, kalangan bisnis dan masyarakat.


Keywords


conflict , transportation, public sphere, power relations

Full Text:

PDF (122-133)

References


Aziz, M. D. (2019). Peran Panwaslu Kota Tangerang Dalam Pengawasan Pemilihan Kepada Daerah Provinsi Banten 2017. International Journal of Demos, 1(1), 101–120.

Damsar . Dr. Prof. 2010. “ Pengantar Sosiologi Politik “, Jakarta : Kencana

Fitriana, N. N. (2019). Menakar Representasi Dalam Konflik di Pulau Pari Kepulauan Seribu Jakarta. International Journal of Demos, 1(3), 366–381.

Hikmawan, M. D. (2017a). Pluralisme Demokrasi Politik di Indonesia. Journal of Governance, 2(2), 223–247. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31506/jog.v2i2.2678

Hikmawan, M. D. (2017b). Politik Perbedaan: Minnoritas dalam Implementasi Kebijakan. Journal of Indonesian Public Administration and Governance Studies (JIPAGS), 1(1), 88–98.

Jati RW. 2016. “ cyberspace, internet,dan ruang public baru;aktivsme online politik kelas menengah indonesia “. Jurnal pemikiran sosiologi, vol. 3 No 1 : 27

Kent,George.1993 . “ Analyzing Conflict and Violence “. Journal of Peace and Change. Council on peace Research In history and Consurtium on peace research, Education and Development, Vol 18 No 4, October 1993.

Kriesberg, Louis. 1982 . “Social Conflicts “ . Engelwood cliffs, Prentice-Hall, second edition.

Kusnadi, I. H. (2019). Jejaring Collaborative Governance Pada Program Komunikasi , Informasi dan Edukasi ( KIE ) dalam Pencegahan HIV / AIDS di Kabupaten Subang. International Journal of Demos, 1(2), 204–231.

Pathony, T. (2019). Proses Pemberdayaan Masyarakat Melalui Gerakan Pemberdayaan dan Kesejahteraan Keluarga ( PKK ) di Kabupaten Subang. International Journal of Demos, 1(2), 262–289.

Robbins, Stephen P. 2008. Perilaku Organisasi, Jakarta: Salemba Empat.

Soestina, M.D. 1985. ”Management pengangkutan” . Bandung : Alumni.

Soekanto, Soerjono. 1992. “ Sosiologi; Suatu pengantar “. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Suparman, A. (2019). Pengaruh Penerimaan Teknologi Dalam Pembelajaran E-Learning Terhadap Peningkatan Minat Belajar Siswa ( Studi Kasus Di Smk Pasundan Subang ). International Journal of Demos, 1(2).

Suryadi, Budi. 2007. “ Sosiologi Politik “. Jogjakarta : IRciSod

Schuler, Douglas&Day, peter. ( 2004) shaping the network society the new rule of civil society in cyberspace, London : MIT Press

Trijono L., Usman S., dan Muchtar. “ Konflik Dalam Transportasi Angkutan Kota di kota Malang “Jurnal Sosiohumanika vol 14 No .4: 97-99

Tribunnews. ( 2017 ). Survei YLKI Ungkap alasan orang Pilih Transportasi online. https://www.trimbunnews.com/techno/2017/05/12/survei-ylki-ungkap-alasan-orang-pilih-transportasi-online. Diakses pada 3 april 2018

Wehr, Paul. 1979. Conflict Regulation. Colarado: Westview Press.

Wirawan. 2010 . konflik dan manajemen konflik, teori, Aplikasi dan penelitian. Jakarta: selemba Humanika




DOI: http://dx.doi.org/10.31506/jsc.v1i2.7807

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

View My Stats

 

Journal of Scientific Communication is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
  
Copyright © 2019 Journal of Scientific Communication. All rights reserved.