EFEKTIVITAS PENGGUNAAN APLIKASI CANVA PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR

Wirda Hayatina Lubis

Abstract


The use of the Canva application in thematic learning in elementary schools has the potential to support the transformation of 21st century education and to prepare the younger generation to face the smart society 5.0 era. The aim of the research is to analyze in depth the effectiveness of using the Canva application in the context of thematic learning on the theme of characters and discoveries in class VI of SD Negeri 058374 Sei Limbat. The subjects in this research were 25 students in class VI-A of SD Negeri 058374 Sei Limbat. The stages carried out in this research are 1) initial planning in the form of determining research objectives and selecting cases; 2) data collection; 3) data analysis; 4) Data interpretation; 5) conclusions and recommendations; 6) report writing. Using the Canva application in thematic learning on the theme of characters and discoveries in class VI of SD Negeri 058374 Sei Limbat can effectively increase students' understanding of the subject matter.
Keywords: effectiveness, Canva application, thematic learning

Full Text:

PDF

References


Afdhaluzzikri, M. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Ii Jenjang Sekolah Dasar Negeri Reusak Kabupaten Aceh Barat (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry). http://repository.ar-raniry.ac.id

Ardana, M. D., Dayu, D. P. K., & Hastuti, D. N. A. E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 407-419. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID

Arikunto, Suharsimi. (2018). Managemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Awaliah, L. N., Zakiah, N. E., & Solihah, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Aplikasi Canva Berbasis Konservasi Ciung Wanara. http://repository.unigal.ac.id:8080/handle/123456789/2025

Depdiknas, (2006). Model Pembelajaran Tematik Kelas Awal Sekolah dasar. Jakarta: Depdiknas.

Hidayatullah, A., Artharina, F. P., Sumarno, S., & Rumiarci, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 943-947. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4823

Huda, Miftahul. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lubis, A. P. S., & Silalahi, B. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Canva pada Pembelajaran Tematik Tema Benda, Hewan dan Tanaman di Sekitarku Kelas I SD Muhammadiyah Sei Rampah. Sintaks: Jurnal Bahasa & Sastra Indonesia, 3(2), 218-227. https://doi.org/10.57251/sin.v3i2.1073

Melinda, T., & Saputra, E. R. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96-101. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848

Muklis, M. (2012). Pembelajaran Tematik. Fenomena, 4(1).

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D . Bandung: Alfabeta.

Thobroni, Muhammad dan Mustofa, Arif. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.