Analysis of Students Misconception Using Certainly of Response Index (CRI) in the Periodic System of Elements Concept

Yusran Ramadhan, Kartini Rahman Nisa, Sunarwin Sunarwin

Abstract


This research aimed to investigate the students' understanding level and the occurrence of student's misconceptions about the periodic system of elements subject. Descriptive research with a qualitative approach is a research method used in this study, that is by explaining the data obtained from the result regarding the misconceptions that occur. The technique used in data collection was a test equipped with a choice of the confidence level of answer (TKJ), questionnaires, and interviews. The results showed that the level of understanding experienced by students was still very low, that is 20.2% of students identified as students who misconception about the subject and 8.5% understood the concept and 71.3% of students who did not understand the concept. The factors that caused the misconceptions were the lack of students' initial concepts and the basic abilities of students.


Keywords


Misconception; Certainly of Response Index; confidence level of answer; Periodic System of Elements

Full Text:

PDF

References


Eka, (2014). Miskonsepsi dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish

Asbar. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel dengan Menggunakan Three Tier Test. Вестник Росздравнадзора.

Gusbandono, T., Sukardjo, J., & Utomo, S. (2013). Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif Student Team Achievement Division (Stad) Dilengkapi Media Animasi Macromedia Flash Dan Plastisin Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Ikatan Kimia Kelas X Semester 1 Sma Negeri 1 Sambungmacan. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 2(4), 102–109.

Halim, A. M., & Sugiari, H. H. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas X MIA 4 SMAN 1 Pinrang pada Materi Ikatan Kimia Menggunakan Three-Tier Test. Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY 2017.

Haris, V. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Materi Mekanika Dengan Menggunakan CRI (Certainty Of Response Index). Ta’dib. https://doi.org/10.31958/jt.v16i1.240

Hidayat, F.A. (2014). analisis miskonsepsi siswa kelas XA pada materi struktur atom di SMA muhammadiyah kota jayapura tahun ajaran 2013/2014. Skripsi Tidak Dipublikasikan.

Hidayat, Febrian Andi. (2017). Pengaruh Pendekatan Inkuiri Terbimbing Dipadu dengan Diagram Alir Terhadap Tingkat Pemahaman dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Jayapura pada Materi Laju Reaksi. Ilmu Pendidikan Indonesia.

Isyam, Y. A. N., Susanto, & Oktavianingtyas, E. (2019). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Timss Konten Aljabar Ditinjau Dari Tingkat Kecemasan Matematika. Kadikma.

Jannah, M., Ningsih, P., & Ratman, R. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Banawa Tengah Pada Pembelajaran Larutan Penyangga Dengan CRI (Certainty of Response Index). Jurnal Akademika Kimia. https://doi.org/10.22487/j24775185.2016.v5.i2.8019

Lestari, E. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Materi Aritmatika Sosial Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Jember. 2.

Nahadi, Siswaningsih, W., & Purnamasari, R. (2014). Pengembangan Tes Diagnostik Two-Tier Dan Manfaatnya Dalam Mengukur Konsepsi Kimia Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Kimia.

Putra, I., Adlim, A., & Halim, A. (2016). Analisis Miskonsepsi Dan Upaya Remediasi Pembelajaran Listrik Dinamis Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Lectora Inspire Dan PhET Simulation Di Sman Unggul Tunas Bangsa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia.

Ramadany, L. D. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Ruang Berdasarkan Gender Di SD IT Mutiara Insan Sorong. 2(1).

Rosmalia, L. P. (2016). Miskonsepsi Pembelajaran Matematika Kelas IV Semester II di Sekolah Dasar. Skripsi Tidak Dipublikasikan.

Setiawan, E. N., & Prihandono, T. (2013). Pengaruh Model Problem Posing Tipe Semi Terstruktur Dalam Pembelajaran Fisika Kelas Xi Ipa Di Sma Negeri 3 Jember.

Sutomo, E. (2019). Analisis Miskonsepsi Calon Mahasiswa Prodi IPA dan Biologi pada Materi Struktur Atom Sebagai Persiapan Pembelajaran Kimia Dasar di STKIP Muhammadiyah Sorong.

Suwarna, I. P. (2014). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas X pada Materi Pelajaran Fisika Melalui CRI (Certainty of Respone Index) Termodifikasi. Jurnal Laporan Lemlit.

Wahyuningrum, S. (2013). Pola Pergeseran Konsepsi Siswa Pada Struktur Atom Setelah Pembelajaran Dengan Strategi Pogil (Type Of Student’s Shifting Conception On Atomic Structure After Implementation Pogil Strategy). UNESA Journal of Chemical Education.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/educhemia.v5i2.8285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Yusran Ramadhan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

EduChemia Indexed by:

    

             

                                                                                                                                                                                      More Indecxing... 

 

Creative Commons License

EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

________________________________________________________

EduChemia (Jurnal Kimia dan Pendidikan) ISSN 2502-4778 (print) | ISSN 2502-4787 (online)
Published by Department of Chemistry Education - Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Address : Jl. Ciwaru Raya No. 25, Sempu, Kota Serang, Banten 42117, Indonesia
Email  : educhemia@untirta.ac.id