PROFIL KEMAMPUAN INTERPRETASI GRAFIK KINEMATIKA SISWA SMA KELAS X

Yustiandi Yustiandi, Duden Saepuzaman

Abstract


Abstract

 

Graphic interpretation is an important part of studying science. Graph interpretation is part of a representation that shows students' conceptual understanding. This research is focused on the ability of interpretation of kinematics graph of high school student of X class one of high school in Banten. The method used is qualitative with survey technique. The sample of research is 21 students who have obtained the kinematics of straight movement. The test instrument used refers to the standard Test of Understanding Graphs-Kinematics version 2.6 (Robert J. Beichner). The results showed some of the most difficulty students sorted as follows. First, the question of no 16 is to determine the change in the velocity of the object for an accelerated object not constant but linear. Only 9.52% can answer correctly. Second, describe the position graph of the object as a function of time for a moving object with a certain acceleration (problem no 9). Only 14% of students answered correctly. Third, the determination of the change of the position of the object when the velocity of the object at all times is described in the graph (question no 4, 19%). Fourth, the instantaneous determination of the velocity of the object from the position graph as a function of time (question no 3, 29%).

 

Abstrak

 

Interpretasi  grafik merupakan salah satu bagian yang penting dalam mempelajari sains. Interpretasi grafik merupakan bagian dari representasi yang menunjukkan pemahaman konseptual siswa. Penelitian ini difokuskan pada profil kemampuan interpretasi grafik kinematika siswa SMA kelas X  salah satu SMA di   Banten.  Metode yang digunakan adalah kualitatif dengan teknik survey. Sampel penelitian sejumlah 21 siswa yang telah memperoleh pembelajaran Kinematika gerak lurus.  Instrumen tes yang digunakan merujuk pada tes standar Test of Understanding Graphs- Kinematics version 2.6 (Robert J. Beichner ). Hasil penelitian menunjukkan beberapa  kesulitan terbanyak siswa diurutkan sebagai berikut.  Pertama,  soal no 16 yaitu menentukan perubahan kecepatan benda untuk benda yang mengalami percepatan tidak konstan tetapi linear. Hanya 9,52 % yang dapat menjawab benar. Kedua,  mendeskripsikan grafik posisi benda sebagai fungsi waktu untuk benda yang bergerak dengan percepatan tertentu (soal no 9) . Hanya 14 % siswa yang menjawab benar soal. Ketiga, Penentuan perubahan posisi benda ketika kecepatan benda setiap saat dideskripsikan dalam grafik ( soal no 4, 19 %). keempat, penentuan kecepatan sesaat yang dimiliki benda dari grafik posisi sebagai fungsi waktu ( soal no 3, 29 %).


Keywords


Interpretasi Grafik; Kinematika; SMA

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Beichner, Robert J. (1994) Testing Student interpretation of kinemaics graphs. Am.J. Phys.62 (8), August 1994. American Assosiation of Physics Teachers.

Beichner, Robert J. (1996) Test of Understanding Graphs- Kinematics version 2.6. North Carolina State University Department of Physics Raleigh, NC 27695-8202 Beichner@NCSU.edu.

Surya, M.,Amin, M., (1984) ‘Pengajaran Remidial’, Jakarta, Depdikbud

Heron, P.R.L., McDermott, L.C. (1998) ‘ Bridging the gap. Between teaching and learning in geometrical optics’, Optics & Photonics News, Sept. p. 30-36.

McDermott, L.C. (2013) ‘Improving the teaching of science through discipline-based education research : An example from physics’. Eur. J. Sci. Math. Ed.1(1), p. 1-12.

Saepuzaman, D., & Karim, S. (2016). Desain Pembelajaran Student’s Conceptual Construction Guider Berdasarkan Kesulitan Mahasiswa Calon Guru Fisika pada Konsep Gerak Parabola. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(2), 79-86.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/gravity.v3i1.2410

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Gravity has been indexed by:

     
     

 

  

 

Gravity : Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika is publihed by Department of Physics Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa jointly with Physical Society of Indonesia (PSI)

Creative Commons License 

Gravity : Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Copyright © 2020, Gravity: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika.