PEMAHAMAN PEMILIHAN PEMINATAN AKADEMIK PESERTA DIDIK KELAS X SMAN 5 TANGERANG TAHUN 2017-2018

Atik Nurlina

Abstract


This PTBK aims to improve the understanding of the selection of academic interests of new class X students through classical guidance services at SMAN 5 Tangerang in the academic year 2017-2018. Research on Selection of academic interest of learners held a week after the activity of acceptance of new learners (PPDB). The subjects of the study were all new students class X SMAN 5 Tangerang amounted to 340. Data collected through questionnaires, interviews and documentation. The hypothesis of classical counseling services can improve the understanding of learners in the selection of MIPA group academic and IPS group interests based on the ability, talent, interests, aspirations, and aspirations of parents.The results obtained data that classical guidance services can improve the understanding of the academic interests of new learners to select MIPA and IPS interest groups based on the ability, talents, interests, aspirations and aspirations of parents.

Key Words: Elections, Academic Interest, Classical Guidance.



Keywords


bimbingan klasikal

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi& Suhardjono & Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.

Dalimunthe, Raudah Zaimah. (2013). Mengendalikan Prilaku Konsumtif Melalui Layanan Konseling Kelompok Kelas Xi Sma 11 Negeri Medan. Skripsi, tidak diterbitkan, Universitas Negeri Medan.

Dewi, Rosmala. (2016). Profesionalisasi Guru Bimbingan Konseling Melalui Penelitian Tindakan Bimbingan Konseling.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Ri Nomor 20, Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Direktorat Pembinaan Sma & Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar Dan Menengah & Kemenrtian Pendidikan Dan Kebudayaan. (2017). Modul Penguatan Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Implementasi Kurikulum 2013.

Erford, Bradly. 2009. Gruop Work In The School. Loyola University Maryland: Pearson.

Felis Aria, Novika Felis Aria. (2011). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Minat Memilih Jurusan Ips Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Juwana Kabupaten Pati Tahun Ajaran 2010/2011. Skripsi, tidak diterbitkan, Universitas Negeri Semarang.

Firma Novitasari. (2016). Peningkatan Pemahaman Pilihan Minat Jurusan Dengan Menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas IX SMPN 1 Kotaagung Barat. Skripsi, tidak diterbitkan. Universitas Negeri Lampung.

Kemendikbud Badan Pengembangan SDM Pendidikan Dan Kebudayaan Dan Penjaminan Mutu Pendidikan. (2013). Pedoman Peminatan Peserta Didik. Jakarta.

Kemendikbud. (2013). Modul Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013 Untuk Guru Bk/Konselor Praktek Pelayanan Peminatan Peserta Didik, Jakarta: P4tk Penjas Dan Bk 2013.

Kemmis, S. Dan Mctaggert, R. (1982). The Action Research Planner. Geelong, Australia: Deaking University Press.

Mukhtar, M., Syamsu Yusuf, Amin Budiamin. (2016). Program Bimbingan Klasikal Untuk Meningkatkan Self Conrtor Siswa. Skripsi, tidak diterbitkan, Universitas Ahmad Dahlan.

Nasution, S Dan Thomas, M. (2014). Buku Penuntun Membuat Tesis, Skripsi, Disertasi, Makalah. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution. (1982). Metode Researh. Bandung:Jemmars.

Novitasari, Firma. (2016). Peningkatan Pemahaman Minat Jurusan Dengan Menggunakan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas Ix Smpn I Kota Agung Barat. Skripsi, Tidak Diterbitkan, Universitas Lampung.

Nursalim, Mochamad. (2015). Pengembangan Profesi Bimbingan & Konseling. Jakarta: Erlangga.

Permendikbud No. 64 Tahun 2014 Tentang Peminatan.

Riyadi, Slamet. Rochmanudin, H. Narni. (2016). Materi Layanan Klasikal Bimbingan Dan Konseling Untuk SMA-MA. Yogyakarta: Paramita Plubising.

Rosyida, Khalifatur. (2015). Hubungan Kesesuaian Program Peminatan Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Di SMA Negeri Surabaya. Skripsi, tidak diterbitkan, UIN Sunan Ampel.

Sarono. (2012). Modul 10 Penelitian Dalam Bimbingan Dan Konseling. P4tk Penjas Bk. Simamora, Roymond H. (2009). Buku Ajar Kependidikan Dalam Keperawatan. Jakarta: Egc.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Dan Pengembangan. Bandung: Alvabeta, Cv.

Suryani, Elis Fathma (2015). Pengaruh Teknik Role Playing Dalam Bimbingan Klasikal Terhadap Penyesuaian Diri Siswa Kelas X MIA 1

MAN Kanjeng Sepuh Sidayu Gresik. Skripsi, tidak diterbitkan UIN Sunan Ampel.

Universitas Negeri Jakarta, 2012. Modul Pendidikan Dan Latihan Profesi Guru Rayon 9. Universitas Negeri Jakarta.

Walijati. (2016). Program Layanan Bimbingan Klasikal Terhadap Tata Tertib Sekolah Pada Siswa Kelas Xi Sman I Pajangan Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi, tidak diterbitkan, Universitas PGRI Yogyakarta.

Yusuf, Syamsu dan Nurihsan, J. (2008). Landasan Bimbingan Dan Konseling. Bandung: P.T. Rosda Karya.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v3i1.3195

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By