Does the Dividend Policy, Liquidity, Activity and Leverage Increases Corporate Value? (Evidence on the Jakarta Islamic Index)

Idil Rakhmat Susanto, Ismail Badollahi, Wahyuni Wahyuni, Nurhidayah Nurhidayah

Abstract


This study aims to examine the effect of dividend policy, liquidity, activity, and leverage on companies listed on the Jakarta Islamic Index. The sample used is a balanced data panel in 16 manufacturing companies from 2014 to 2018. This study uses multivariate analysis with a random effect model as a testing model for the research sample. The results show that dividend and liquidity policies are able to increase firm value, this shows that companies with good dividend policies and benefits for various parties can have a positive impact on increasing corporate value as well as good liquidity which will certainly be a positive signal for investors and have a good impact company. Activity and Leverage have no effect on Firm Value, this is also evidence that inefficient activities will have an impact on poor company productivity, and very high leverage can also be a negative signal for investors because the company will be seen only in debt to carry out its activities

Keywords


Dividend policy, liquidity, activity, leverage, firm value

Full Text:

PDF

References


Brealey, R. A., Myers, S. C., Marcus, A. J., Wang, H., & Zhu, L. (2007). Fundamentals of corporate finance.

Brigham, E. F., & Houston, J. F. (2012). Dasar-dasar Manajemen Keuangan, diterjemahkan oleh Ali Akbar Yulianto. Edisi Kesebelas. Buku Kesatu. In Salemba Empat.

Fajri, G. R. (2018). The Effect of Rentability Ratio, Solvability Ratio, Liquidity Ratio upon the Company’s Value (Emperical Study of Mining companies Sub Sector of Metal and Other Mineral Registered in The Indonesia Stock Exchange in 2012–2016). The Accounting Journal of Binaniaga, 3(01), 39–50.

Farooq, M. A., & Masood, A. (2016). Impact of financial leverage on value of firms: Evidence from cement sector of Pakistan. Research Journal of Finance and Accounting, 7(9), 73–77.

Fitri, I. K., Purnamasari, I., Pendidikan, U., & Fitri, I. K. (2018). Pengaruh Kebijakan Dividen terhadap Harga Saham (Studi pada Perusahaan Pertambangan di Bursa Efek Indonesia). Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 01(01), 8–14.

Gautama, B. P., Octavia, N. K., & Nurhayati, N. S. (2019). Pengaruh Keputusan Investasi dan Keputusan Pendanaan terhadap Nilai Perusahaan pada Sektor Properti, Real Estate , dan Konstruksi Bangunan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2013 — 2017. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 02(02).

Harsono, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Non Keuangan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 20(2).

Hasanah, A. N. U. R., & Lekok, W. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan: Kebijakan Dividen Sebagai Pemediasi. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 21(2), 165–178.

Henriansyah, G., & Dharmayuni, L. (2017). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Price Earning Ratio Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Aneka Industri Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011 - 2015). Equity, 20(1), 25. https://doi.org/10.34209/equ.v20i1.485

Jayaningrat, I. G. A. A., Wahyuni, M. A., & Sujana, E. (2017). Pengaruh Leverage, Profitabilitas, Likuiditas, Kebijakan Deviden, Kepemilikan Manajerial, Dan Kepemilikan Institusional Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Properti Dan Real Estate Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2013-2015. E-Journal S1 Akuntansi Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1), 1–12. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/S1ak/article/view/10148

Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305–360.

Kushartono, R. C., & Nurhasanah, N. (2017). Analisis Pengaruh Rasio Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Yang Tergabung Dalam Indeks Lq45 Periode 2010-2016. Buana Ilmu, 2(1).

Prajitno, S. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Non Keuangan. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 21(1), 49–58.

Rahayu, M., & Sari, B. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi nilai perusahaan. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(1), 69–76.

Sembiring, S., & Trisnawati, I. T. A. (2019). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 21(1), 173–184.

Sianipar, S., & Ibrahim, M. (2017). Pengaruh Struktur Modal dan Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan pada Sektor Makanan dan Minuman yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Riau University.

Sugiono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. In Alfabeta. Bandung.

Weston, J. F., & Copeland, T. E. (1997). Manajemen Keuangan Jilid 2. Edisi Kesembilan. Jakarta: Binarupa Aksara.

Wijoyo, A. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi nilai perusahaan pada perusahaan property dan real estate di bursa efek indonesia. Jurnal Ekonomi, 23(1), 48–61.

Winarno, W. W. (2015). Analisis Ekonometrika dan Statistika dengan Eviews Edisi 4. In Yogyakarta: UPP STIM YKPN.




DOI: http://dx.doi.org/10.35448/jrat.v14i2.10388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


pISSN 1979-682X    eISSN 2528-7443

Creative Commons License

Jurnal Riset Akuntasi Terpadu (JRAT) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License