Implementation of the youth pledge in language month activities at Al-Irsyad High School, Banten and its influence on students
Abstract
This study investigates how the values of the Youth Pledge are implemented through Language Month activities at Al-Irsyad High School, Banten, in 2024. The event incorporated various competitions including trilingual speech contests, storytelling, and chain poetry, aiming to enhance nationalism, language appreciation, and student character development. Employing a qualitative case study approach, data were collected through interviews, participatory observations, and documentation from students, teachers, and school administrators. Findings indicate that these activities significantly improve students' literacy, creativity, confidence, and sense of national identity. The integration of local culture and historical visits to Banten’s heritage sites further deepens the appreciation of cultural diversity and promotes character education. The study concludes that Language Month serves not only as a commemorative event but as a practical educational platform for embedding the spirit of nationalism among youth.
Penelitian ini mengkaji bagaimana nilai-nilai Sumpah Pemuda diimplementasikan melalui kegiatan Bulan Bahasa di SMA Al-Irsyad, Banten, pada tahun 2024. Acara tersebut mencakup berbagai kompetisi termasuk lomba pidato trilingual, mendongeng, dan puisi berantai, yang bertujuan untuk meningkatkan nasionalisme, apresiasi bahasa, dan pengembangan karakter siswa. Dengan menggunakan pendekatan studi kasus kualitatif, data dikumpulkan melalui wawancara, observasi partisipatif, dan dokumentasi dari siswa, guru, dan administrator sekolah. Temuan menunjukkan bahwa kegiatan-kegiatan ini secara signifikan meningkatkan literasi, kreativitas, kepercayaan diri, dan rasa identitas nasional siswa. Integrasi budaya lokal dan kunjungan sejarah ke situs warisan Banten semakin memperdalam apresiasi keragaman budaya dan mempromosikan pendidikan karakter. Penelitian ini menyimpulkan bahwa Bulan Bahasa tidak hanya berfungsi sebagai acara peringatan tetapi juga sebagai platform pendidikan praktis untuk menanamkan semangat nasionalisme di kalangan pemuda.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Nurjanah, S. (2023). Hubungan antara pemahaman Peristiwa Sumpah Pemuda terhadap sikap Bela Negara. Krinok: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Sejarah, vol. 2, no. 3, pp. 82-91.
Santoso, G., Karim, A. A., & Maftuh, B. (2023). Kajian integrasi nasional dalam NKRI tidak dapat diubah dan Sumpah Pemuda Indonesia Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, vol. 2, no. 1, pp. 270-283.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Kusumawati, I. (2019). Penanaman Karakter Nasionalisme Cinta Bahasa Indonesia pada Bulan Bahasa dan Sastra. Academy of Education Journal, 10(02), 131-141.
Abdul, M. (2020). Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia: Teori dan Praktik. Jakarta: Penerbit Maju.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2022). Bulan Bahasa dan Sastra: Membangun Nasionalisme Generasi Muda. Accessed on 12 Oktober 2024. Accesssed at https://www.kemdikbud.go.id/bulanbahasa.
Prasetyo, A. (2019). Pemuda dan Nasionalisme dalam Era Globalisasi. Yogyakarta: Penerbit Cendekia.
SMA Al-Irsyad Banten. (2023). Laporan Kegiatan Bulan Bahasa 2023. Unpublished document.
Suryadi, F., & Wibowo, S. (2021). Increasing nationalism through indonesian language learning in schools. Journal of Indonesian Language Education, vol. 15, no. 2, pp. 98-112.
Suryadi, F., & Wibowo, S. (2021). Peningkatan nasionalisme melalui pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, vol. 15, no. 2, pp. 98-112.
DOI: http://dx.doi.org/10.62870/jocse.v4i1.29870
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Journal of Community Service in Science and Engineering (JoCSE) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.