Pengaruh kepercayaan diri dan minat terhadap prestasi belajar matematika siswa madrasah aliyah swasta di Kabupaten Pandeglang

Ruri Rantau, Syamsuri Syamsuri, Hepsi Nindiasari

Abstract


Abstract: This study aims to describe the effect of self-confidence and interest on student achievement. This research is a survey research. secondary data is taken from mid-semester assessment and end-semester assessment, class X students, academic year 2020/2021. The population of this research is the students of private Madrasah Aliyah in Pandeglang Regency, zone three working group of MAN 3 Pandeglang consisting of nine Private Madrasah Aliyah. Sampling using the Slovin formula and using cluster random sampling technique, based on this technique, 191 samples were obtained. The data collection technique used a questionnaire of 18 statements, the data that had been collected was analyzed using Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS–SEM). The results of the study revealed that: (1) interest in learning and self-confidence together can explain students' learning achievement by 24.8% (2) There is an influence of self-confidence and interest on students' mathematics learning achievement, namely 0.460 (t = 8.662, p < 0.05) and 0.206 (t = 3.721, p<0.05).

Full Text:

PDF

References


Achdiyat, M., & Lestari, K. D. (2016). Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Kepercayaan Diri dan Keaktifan Siswa di Kelas. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 50–61. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.752

Adkhiyah, A., Yuhana, Y., & Mutaqin, A. (2019). Pengaruh Pembelajaran Student Teams Achievement Division Dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 1(2), 106. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v1i2.7144

Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi. Yogyakarta.

Dewi, V. R., Syamsuri, S., & Khaerunnisa, E. (2019). Karakteristik Motivasi Ekstrinsik Dan Intrinsik Siswa Smp Dalam Belajar Matematika. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 1(2), 116. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v1i2.7145

Gunawan, S. (2018). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Psikopedagogia, 5(1), 11.

Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). Jurnal Golden Age, 4(01), 30–41. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2018

Ibrahim, M. (2018). Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Terhadap Matematika Dengan Menggunakan Pendekatan Ctl (React). Jurnal Tatsqif, 16(1), 55–77. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.133

Januriastuti, T. E. (2017). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar Siswa pada SD Negeri Pulogebang 24 Pagi Jakarta Timur. Pedagogik, 5(2), 65–76.

Laksono, Y. S., Ariyanti, G., & Santoso, F. G. I. (2016). Hubungan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Menggunakan Komik. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 1(2), 60. https://doi.org/10.25273/jems.v1i2.143

Nurul, Octaviani, & Zanthy. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Dan Komunikasi Matematis Ditinjau Dari Kepercayaan Diri Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(2), 57–64.

Putra, I. W. G. A., Yudana, I. M., & Suarni, N. K. (2014). Efektifitas Pelaksanaan Standar Proses (Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan RI No. 65 Tahun 2013) Dalam Pembelajaran Pkn Pada Siswa Tingkat Pertama SMP Negeri Se-kabupaten Badung. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 5(1).

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Sugiono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Tisngati, U., & Meifiani, N. I. (2014). Pada Mata Kuliah Teori Bilangan Terhadap Prestasi. Jurnal Derivat, 1(2), 8–18.

Widodo, S. A. (2015). Keefektivan Team Accelerated Instruction Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 127. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4388




DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v4i1.15841

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Jakarta KM 4 Pakupatan Serang Banten, Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Pakupatan, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: tirtamath@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika