Penggunaan metode structural equation modelling untuk menganalisis pengaruh dukungan teman sebaya dan self-efficacy terhadap motivasi berprestasi siswa

Naufal Rizqullah, Arif Hidayatullah, Heri Bastian, Yayat Maskopo

Abstract


the purpose of this study was to determine whether there is a significant influence on peer support and self-efficacy on student achievement motivation. the number of samples in this study were 206 students in several SMA and SMK in Banten. This research method is a quantitative survey method. The data collection method uses a questionnaire with a Likert scale. The data analysis method used is descriptive analysis and Structural Equation Modeling (SEM) analysis. The hypothesis test used in this study is the Chi-square test and the t test. The results of this study indicate that the variable self-efficacy has a major influence on student achievement motivation, then the peer support variable has a contribution to increase student achievement motivation. So, the latent variables peer support and self-efficacy have a positive effect on student achievement motivation. 

Full Text:

PDF

References


Achmad, M., & dkk. (2004). Pengantar Ilmu Pendidikan. UPT UNNES.

Alwisol. (2008). Psikologi Kepribadian. UMM Press.

Dhiu, K. D. (2017). Hubungan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas V SD Gugus VI Kecamatan Golewa Selatan. Jurnal Tunas Bangsa, 4(2), 173–184.

Dimyati. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta.

Dirwanto. (2008). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesiapan Kerja pada Siswa SMK Ma’arif NU Kesesi Kabupaten Pekalongan. Universitas Sebelas Maret.

Hamalik, O. (2008). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bumi Aksara.

Khafid, M., & Suroso. (2007). Pengaruh Disiplin Belajar dan Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(2), 185–204.

Mulyasa, E. (2009). Menjadi Guru Profesional. PT Remaja Rosdakarya.

Pahrudin, Martono, T., & Murtini, W. (2017). Pengaruh Kompetensi Pedagogik, Kepribadian, Profesional dan Kompetensi Sosial Guru terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa. Jurnal Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 04(01), 19–30.

Rifa’i, A., & Anni, C. T. (2009). Psikologi Pendidikan. Universitas Negeri Semarang Press.

Rohimi, M. A. (2020). Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Sidiq, I. A. Q. (2016). Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya terhadap Prestasi Belajar Matematika . Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 5(32), 3050–3055.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rieneka Cipta.

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20. (2003). Sistem Pendidikan Nasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v5i1.19270

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Jakarta KM 4 Pakupatan Serang Banten, Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Pakupatan, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: tirtamath@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika