Pengaruh permainan uno stacko terhadap peningkatan kemampuan mengenal lambang bilangan 1-5 pada anak dengan hambatan intelektual

Dina Yuli Rismonica, Sistriadini Alamsyah Sidik, Toni Yudha Pratama

Abstract


The uno stacko game can be used in the introduction of number symbols because playing is a fun activity and the material being taught is conveyed, the researcher tries to use this uno stacko game to improve the ability to recognize number symbols. This study aims to determine the uno stacko game in the ability to recognize number symbols in children with intellectual disabilities in grade IV at SKh 01 Lebak. The approach used in this research is quantitative, with a single subject research design or also known as Single Subject Research (SSR). The design used in this study is the ABA design. Data collection techniques used observation, tests and documentation, then the data were analyzed by analyzing conditions and between conditions. The results showed the effect of the Uno Stacko game on the ability to recognize the number symbols one to five with two target behaviours, namely mentioning number symbols and showing number symbols. Based on this research, it can be concluded that the Uno Stacko game is effective in increasing the ability to recognize the numbers 1-5 symbols

 

Abstrak: Permainan uno stacko  dapat digunakan dalam pengenalan lambang bilangan, karena bermain aktivitas menyenangkan dan materi yang diajarkan tersampaikan, peneliti mencoba menggunakan permainan uno stacko ini untuk meningkatkan kemampuan dalam mengenal lambang bilangan.  Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui permainan uno stacko dalam kemampuan mengenal lambang bilangan pada anak dengan hambatan intelektual kelas IV di SKh 01 Lebak. Pendekatan yang digunakan pada penelitian ini adalah kuantitatif, dengan rancangan penelitian subjek tunggal atau disebut juga dengan  Single Subject Research (SSR). Desain yang digunakan dalam penelitian ini yaitu desain A-B-A. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, tes dan dokumentasi, selanjutnnya data dianalisis dengan analisis dalam kondisi dan antar kondisi. Hasil penelitian menunjukkan adanya pengaruh permainan uno stacko terhadap kemampuan mengenal lambang bilangan satu sampai lima dengan dua target behavior yaitu menyebutkan lambang bilangan dan menunjukkan lambang bilangan. Berdasarkan penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa permainan uno stacko efektif dalam meningkatkan kemampuan mengenal lambang bilangan 1-5.

 

Keywords


Recognizing the symbol of number; Children with intellectual disabilities; uno stacko

Full Text:

Fulltext PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30870/unik.v5i2.14375

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/UNIK.

 

Jurnal Unik Stats