PEMBELAJARAN TARI KREASI PERAHU LAYAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK TUNAGRAHITA PADA SKh AL KAUTSAR KOTA CILEGON
Abstract
Abstract
This research aims to know the condition of the motor (1) gross motoric conditions of children before being given treatment creative dance learning (2) gross motoric conditions of children when given treatment creative dance learning (3) gross motoric skills of children after being given dance learning treatment creation. This research is an experimental study with a one group pretest posttest design approach. Data collection techniques in this study used observations in the form of a checklist and documentation in the form of photographs. The data obtained were analyzed using descriptive statistics and displayed using graphs. The results of this study indicate that there is an increase in gross motoric students using dance learning sailboat creations. It can be seen that there is an increase in the value of the average pretest and also the posttest obtained by students. The results of the average value before being given the dance learning treatment of sailboat creations (pretets) obtained at 31, 24% then increased after being given sailboat creation (posttest) dance learning treatment of 72, 18%. This can indicate that the division of dance sailboat creations can improve the gross motoric abilities of mentally retarded children.
Keywords
Full Text:
PDF (Indonesian)References
Arikunto, S dan Jabar. (2004). Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Astati. (2010). Bina Diri Bagi Anak Tunagrahita. Bandung: Cv Catur Karya Mandiri
Aunurrahman. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta. Cv
Darmawan, Deni. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung. PT. Remaja Rosdakari
Delphie, Bandi. (2006). Gerak Irama. Bandung: Rizqi Press
Delphie, Bandi. (2007). Pembelajaran Untuk Anak Dengan Berkebutuhan Khusus. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan
Dimyati, Johni. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan dan Aplikasinya Pada PAUD. Jakarta: Kencana
Huda, Miftahul. (2013). Model – Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Idrawati. (2012). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Anak Melalui Tari Kreasi Di TK Melati Kabupaten Solok Selatan. Form Jurnal Pesona Paud Volume 1, No 1: ejournal.unp.ac.id
Lykesas, Georgios, et al. (2014). Asian Journal of Humanities and Social StudiesVolume2,[online]http://www.ajo uronline.com/index.php/AJHSS/article/v iew/982, diakses pada 12 Mei 2018
Mutohir, C, Toho dan Gusril. (2004). Perkembangan Motorik Pada Masa Anak-Anak. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia
Narbuko, Cholid, dkk. (2009). Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara
Oedjo, Ratoe, M dan Bunga, Novoanti, B. (2016). Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Tradisional Sikodoka Bagi Anak Berlatar Belakang Tunagrahita. From Jurrnal Ilmiah VISI PPTK PAUDNI, Volume 11. Nomor 2: journal.unj.ac.id
Pamadhi, Hadjar, dkk. (2014). Pendidikan Seni di SD. Jakarta: Universitas Terbuka
Pekerti, Widia, dkk. (2009). Metode Pengembangan Seni. Jakarta: Universitas Terbuka
Rachmayana, Dadan. (2007). Menuju Anak Masa Depan yang Inklusif. Jakarta: Luxima
Rachmi, Tetty, dkk. (2011). Keterampilan Musik dan Tari. Jakarta: Universitas Terbuka
Ratnayanti, Rahajeng dan Kustiawan, Usep. (2014). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Tari Kreasi Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Siswa Tunagrahita Di Sekolah Dasar Luar Biasa. From Jurnal ORTOPEDAGOGIA Volume 1, Nomor 3: journal.um.ac.id, [online], diakses 20 Maret 2018
Saputra, Yudha M. (2008). Perkembangan dan Belajar Motorik. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Somantri, Sutjihati. (2006). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung PT. Refika Aditama
Sudaryono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Dinas Pendidikan Provinsi Banten
Sugiyono. (2009). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta.
. (2011). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta.
. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta.
. (2015). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta.
Sunardi, dkk. (2007). Intervensi Dini Anak Berkebutuhan Khusus. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan
Supardi, dkk. (2011). Perencanaan Sistem Pembelajaran. Ciputat: Cv Harisma Jaya Mandiri.
Undang Undang Republik Indonesia No 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas. (2016). [online] www.kemendagri.go.id. Diakses pada 05 April 2018
Utami, Restu, S. (2018). Meningkatkan Keterampilan Motorik Kasar Melalui Permainan Tradisional Indonesia. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Wantah, J, Maria. (2007). Pengembangan Kemandirian Anak Tunagrahita Mampu Latih. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan
Wati, Erni R. (2018). Tari Merak Modifikasi Terhadap Kemampuan Motorik Kasar Anak Tunagrahita Ringan Di SDLB. [online] http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index .php/jurnal.pendidikan.khusus , diakses pada 22 September 2018
Widiati, Sri dan Murtadlo. (2007). Pendidikan Jasmani dan Olahraga Adaptif. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/unik.v3i1.5306
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 UNIK (Jurnal Ilmiah Pendidikan Luar Biasa)
Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/UNIK.
Jurnal Unik Stats