Correlation of engineering skills and entrepreneurship literacy towards entrepreneurship opportunities Vocational High School students
Abstract
This research aims to know the relationship between engineering skills simultaneously (X1) and entrepreneurship literacy (X2) towards entrepreneurship opportunities (Y). This research is descriptive correlation research which is ex post facto. The subject in this study are students of class XII electrical engineering program, electric power installation skills competency Vocational High School in Malang amounted to 79 students. Data collection engineering skills variables using the documentation value of practical training, while entrepreneurship literacy variables and perceptions towards entrepreneurship opportunities to use the questionnaire. Data analysis includes descriptive analysis and regression. The results of the research that has been done, the significance F of 0.000 < 0.05 (p. sig = 5.00%). So, it can be concluded that there is a positive and significant relationship simultaneously between entrepreneurship, environmental literacy, and proficiency with the perception towards entrepreneurship opportunities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abror, M. L. (2017). Pengaruh Efektivitas Pembelajaran Kewirausahaan Dan Literasi Sosial Media Untuk Berwirausaha Dengan Minat Berwirausaha Siswa Smk Di Kota Blitar. Skripsi. Skripsi Jurusan Teknik Elektro - Fakultas Teknik UM, 0(0). Retrieved From http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/te/article/view/62153
Anggles, S. N. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Mahasiswa Untuk Berwirausaha. Agora, 5(1). Retrieved From http://publication.petra.ac.id/index.php/manajemen-bisnis/article/view/5275
Atmosudirdjo, P. (1998). Organisasi Dan Manajemen. Jakarta: Kaunika.
Badan Pusat Statistika. 2017. Proyeksi Penduduk Indonesia Berdasarkan Hasil Sensus Penduduk. (Online), (https://www.bps.go.id/), di akses pada 12 November 2017
Boohene, R., Sheridan, A., & Kotey, B. (2008). Gender, Personal Values, Strategies And Small Business Performance. Equal Opportunities International, 27(3), 237–257. https://doi.org/10.1108/02610150810860075
Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Nomor 330 Tahun 2017 ten-tang Kompetensi Inti dan Kompetensi Da-sar Mata Pelajaran Muatan Nasional (A), Muatan Kewilayahan (B), Dasar Bidang Keahlian (C1), Dasar Program Keahlian (C2), dan Kompetensi Keahlian (C3). (Online). (https://psmk.kemdikbud.go.id), di akses 20 Januari 2018
Gibson, Jl, Ivancevich, Jm, & James, H. (1996). Organisasi, Perilaku, Struktur, Proses (4th Ed.). Jakarta: Bina Rupa Aksara.
Handoko, T. H. (2001). Manajemen Pesonalia Dan Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta.
Hartiningtyas, L., Purnomo, P., & Elmunsyah, H. (2016). Hubungan Antara Self Regulated Learning Dan Locus Of Control Internal Dengan Kematangan Vokasional Siswa SMK. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1127–1136. https://doi.org/10.17977/jp.v1i6.6457
Kementrian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah. 2017. Ratio Wirausaha Indonesia Naik Jadi 3,1 persen, (Online), (www.depkop.go.id), di akses pada 12 November 2017
Nurtanto, M., Fawaid, M., Nurhaji, S., Kholifah, N., Hamid, M. A., Purmadi, A., … Rabiman, R. (2019). Information media literacy to improve working concept comprehension of ignition system with contact breaker through problem based learning. Icoss. https://doi.org/10.4108/eai.21-9-2018.2281183
Prasetyo, B. (2016). Hubungan Antara Prestasi Mata Pelajaran Kewirausahaan Dan Prestasi Praktik Kerja Industri Dengan Minat Wirausaha Siswa SMK Kelas XII Teknik Sepeda Motor Di Kabupaten Sleman. E-Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif - S1, 13(2). Retrieved From http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/otomotif-s1/article/view/2897
Pratiwi, A. S., Sudjimat, D. A., & Elmunsyah, H. (2017). Kontribusi Daya Kreativitas Dan Kinerja Prakerin Terhadap Hasil Uji Kompetensi Keahlian. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(2), 285–293. https://doi.org/10.17977/jp.v2i2.8548
Putro, S. C., Elmunsyah, H., Putranto, H., & Nidhom, A. M. (2017). Pengaruh Aspek Sosial Psikologis Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Smk Di Jurusan TE FT UM. Teknologi Dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, Dan Pengajarannya, 40(1), 59–68. https://doi.org/10.17977/um031v40i12017p059
Sari, & Indriyana, M. (2016). Pemetaan Kemampuan Literasi Mahasiswa Tingkat Awal Universitas Negeri Malang. Skripsi Jurusan Sastra Indonesia - Fakultas Sastra UM, 0(0). Retrieved From http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/sastra-indonesia/article/view/53423
Sari, W. A. (2015). Analisis Minat Berwirausaha Siswa Kelas XII Akuntansi Anggota Business Center SMK Negeri 1 Purbalingga Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi. Retrieved From https://eprints.uny.ac.id/17294/
Shaleh, A. (2008). Psikologi: Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
Suparyanto, R. W. (2012). Kewirausahaan Konsep Dan Realita Pada Usaha Kecil. Bandung.: Alfabeta.
Suryana. (2013). Kewirausahaan Kiat Dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empat.
Thobias, E. (2013). Pengaruh Modal Sosial Terhadap Perilaku Kewirausahaan (Suatu Studi Pada Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah Di Kecamatan Kabaruan Kabupaten Kepulauan Talaud). Jurnal Acta Diurna, 2(2). Retrieved From https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurna/article/view/1412
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Indonesia
Wulandari, S. I., Putro, S. C., & Rahmawati, Y. (2016). Pengaruh Persepsi Orang Tua Dan Siswa Terhadap Minat Masuk SMK. TEKNO, 23(1). Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/tekno/article/view/5159
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/volt.v3i1.3418
Refbacks
- There are currently no refbacks.
VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
________________________________________________________
VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro ISSN 2528-5688 (print) | ISSN 2528-5696 (online)
Published by Department of Electrical Engineering Vocational Education - Universitas Sultan Ageng Tirtayasa in collaboration with Asosiasi Dosen dan Guru Vokasi Indonesia (ADGVI) - Association of Indonesian Vocational Educators (AIVE)
Address : Jl. Ciwaru Raya No. 25, Sempu, Kota Serang, Banten 42117, Indonesia
E : [email protected], [email protected], [email protected]
Ph : +62 8566666090 / +62 81298509170