Determinan Perilaku Konsumen terhadap Pembelian Buah Pisang Ambon (Musa paradisiaca var. Sapientum (l.) Kunt.) di Jakarta Selatan Saat Pandemi Covid-19
Abstract
This study aims to determine the variables that influence consumer behavior in purchasing decisions in buying bananas at Toko Tani Indonesia Center Pasar Minggu. This study was conducted from October 2021 to June 2022. The sampling technique used in this study was accidental sampling, with the number of respondents as many as 40. The independent variables in this study suffered from a multicollinearity problem. One method to overcome this is applying the regression of Least Absolute Shrinkage and Selection Operator (LASSO). LASSO regression can solve the problem of multicollinearity by shrinking the estimated coefficients towards zero or setting them to exactly zero so that LASSO regression can select variables in the regression model. The result of the LASSO analysis, variables that had a significant influence on consumers' decision to buy bananas were physiological factors, i.e., motivation, perception, knowledge, belief, and attitude.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
BPS (Badan Pusat Statistik). 2021. Survei Sosial Ekonomi Nasional (Susenas) Tahun 2020 Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Kesehatan.
Budiaji, Weksi. (2013). Skala Pegukuran dan Jumlah Respon Skala likert. Jurnal Ilmu Pertanian dan Perikanan, 02(2), 127-133.
Durianto, S., Widjaja, A. W. and Supratikno, H. (2003). Inovasi Pasar Dengan Iklan Yang Efektif’. Jakarta: Erlangga
Feriyadita, F. dan Tamami, N.D.B. (2021). Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Lapis Kukus Pahlawan Surabaya. Pamator Journal, 14(2), pp. 128–140.doi:10.21107/pamator.v14i2.11014.
Hamida, I.A. (2022) .Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Menggunakan Layanan Pesan-Antar Shopee Food (Studi Pada Pengguna Shopee Food Di Kota Semarang). Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 25, p. 10.
Hapsari, Lusy Azizah., Astuti, Aprilia Putri., & Praswati, A. N. 2020. Konsumsi Makanan dan Olahraga selama Pandemi COVID-19. Proceeding of The URECOL. 154-161.
Hidayat, 2012. Pengertian Buah-Buahan. (https://wisuda.unud.ac.id/pdf/, diakses 10 Oktober 2021).
Hudani, A. (2020) .Pengaruh Faktor Budaya, Faktor Social, Dan Faktor Pribadi Terhadap Keputusan Pembelian. Entrepreneurship Bisnis Manajemen Akuntansi (E-BISMA), pp. 99–107. doi:10.37631/e-bisma.v1i2.195.
Kalputri, S.F. (2021) The Influence of Motivation, Perception, Consumer Attitude Towards Consumer Purchasing decisions Olive Fried Chicken in Glagahsari Yogyakarta. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 2, p. 8.
Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. (2007), Manajemen Pemasaran (Jilid 1). Jakarta: Erlangga.
Mindari, E. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Roti Isi Krim Durian (Jordan Bakery) Di Desa Rantau Sialang Kecamatan Sungai KeruH. Jurnal Ekonomika, 11(2).
Moksony, F. (1990) Small Is Beautiful. The Use And Interpretation Of R2 In Social Research. Szociologiaia Szemle, Special issue. 130-138.
Mubarokah, M. dan Winarno, S.T. (2021). Factors Affecting Consumer Decisions in Consuming Coffee in Surabaya, Sidoarjo and Gresik. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, pp. 512–517.
Mudawaroch, R.E. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Membeli Makanan Berprotein Hewani. 5(1), p. 10.
Rakasyifa, I. dan Mukti, G.W. (2020). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Sayur dan Buah di Ritel Online (Suatu Kasus pada Konsumen Ritel Online di Jakarta). Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 6(1), p. 275. doi:10.25157/ma.v6i1.3141.
Rustawati, R., Nasution, S. dan Yanti, R.T. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pada Makanan Cepat Saji Mc.Donald’s Kota Bengkulu. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 10(1), pp. 180–188.
Salehawati, N. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen terhadap Makanan dari Jamur Tiram di Daerah Istimewa Yogyakarta. Paradigma Agribisnis, 2(1), p. 12. doi:10.33603/jpa.v2i1.2232.
Sayamar, E. (2011) ‘Indonesian Journal of Agricultural Economics (IJAE)’, 2(1), p. 20
Schiffman, L. dan Kanuk, L. L. (2008) Perilaku Konsumen. Jakarta: Indeks.
Stanton. J.William dan Y. Lamarto. 1996. Prinsip Pemasaran. Edisi ke 7 Jilid ke 1. Erlangga. Jakarta.
Suardika, I.M.P., Ambarawati, I.G. dan Sukaatmadja, I.P. (2014). Analisis Perilaku Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Sayur Organik CV Golden Leaf Farm Bali. 2(1), p. 10.
Suawa, A.J., Tumbel, A.L. dan Mandagie, Y. (2019). Analisis Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Di New Ayam Bandung Resto Kawasan Megamas Manado. p. 10.
Sudiyarto, S, Hidayat R., Widayanti S. 2007. Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Buah Impor. J-SEP 1 (2) 8:15
Susanti, G.A. dan Qomariah, N. (2017). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi dan Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian di Cafe Cangkir Klasik Jember. Jurnal Penelitian IPTEKS 2(2), p. 14.
Towoliu, J.E.S. (2017). Pengaruh Faktor Pribadi Dan Faktor Keluarga Terhadap Keputusan Pembelian di Rumah Makan Waroeng Tepi Laut. Manado. 5, p. 15.
Umadji, N. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Keputusan Pembelian Roti di Bread Factory. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 7, p.10.
U. N. Solikah and T. R. Dewi. (2017). Model Tipe Perilaku Konsumen dalam Membeli The di Kabupaten Sukoharjo. AGRONOMIKA, vol. 42, no. 1, p. 1.
Wahab, A. (2012). Pengantar Ekonomi Makro. Alauddin University Press: Makassar.
DOI: http://dx.doi.org/10.33512/jat.v17i2.29968
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Gabe Nur Rahel, Weksi Budiaji, Sri Mulyati, Ahmad Bukhari, Himmatul Mursyidah, Syarif Abdullah, Miftahus Sholihin, Ferdian Bangkit Wijaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial Office
Jurnal Agribisnis Terpadu
Jurusan Agribisnis Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Jl. Raya Palka KM. 03 Sindangsari, Kecamatan Pabuaran, Kabupaten Serang,
Provinsi Banten 42163 Telp. (0254) 3204321
Email: [email protected]