INTERACTIVE MULTIMEDIA APPLICATION TO INCREASE INTEREST AND LEARNING OUTCOME OF 4TH GRADE STUDENTS OF SDN PALERAN 05 IN MATERIAL OF PROPERTIES OF LIGHT
Abstract
Abstract
This research aims to improve the learning practices in order to increase student interest and learning outcomes through the application of interactive multimedia in the material of the properties of light. This research is a Classroom Action Research (CAR) using a two-cycle design according to Arikunto et al. The subjects of this research are the 4th grade students of SDN Paleran 05 in the academic year 2021/2022, of 9 students. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The percentage of students’ learning interest obtained from the pre-cycle questionnaire results was 53.91% (sufficient) increased to 74.58% (high) in the first cycle and 74.72% (high) in the second cycle. Meanwhile, from the observations, the pre-cycle 58.33% (sufficient) increased to 81.11% (very high) in the first cycle, then it became 86.54% (very high) in the second cycle. The data of learning outcomes find out by written test and then analyzed using N-Gain. The results showed that students’ learning outcomes increased in the first cycle by 0.48 and the second cycle by 0.31, so it can be concluded that interactive multimedia can increase students’ interest and learning outcomes.
Keywords: Science; Interest; Learning Outcomes
Full Text:
PDFReferences
Aliyyah, R.R., Saraswati, S.W. Ulfah, dan S. Ikhwan.2021. Upaya meningkatkan hasil belajar IPA pada materi sifat-sifat cahaya menggunakan media video pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7 (02). 317 – 326.
Anisa, N.N., I. Septiana, dan E.D. Purbiyanti. 2021. Penerapan model pembelajaran discovery learning berbantuan media interaktif untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik di SDN 1 Kebonadem Kabupaten Kendal. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8 (03). 460 – 466.
Aprilia, S., A.R. Riyadi, dan I. Rengganis. 2019. Penerapan multimedia interaktif powerpoint dalam pembelajaran tematik untuk meningkatkan minat belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4 (02). 185 – 195.
Arikunto, S. dan C.S.A. Jabar. 2010. Evaluasi Program Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S., Suhardjono, dan Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arsyad, A. 2019. Media Pembelajaran. Depok: Rajawali Pers.
Bachtiar, N. 2020. Penerapan pendekatan saintifik berbantuan multimedia untuk meningkatkan hasil belajar pada pembelajaran matematika di kelas IV SD Negeri 03 Margo Mulyo. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(02). 47 – 64.
Hake, R.R. 1998. Interactive engagement v.s traditional methods:six-thousand student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66 (1). 64 – 74.
Harsiwi, U.B. dan L.D.D. Arini. 2020. Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(04). 1104 – 1113.
Herlambang, S. 2021. Pengaruh penggunaan smartphone terhadap minat belajar mahasiswa melalui media online di masa pandemic covid-19. Optimal, 18 (01). 12-26.
Hobri. 2007. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Untuk Guru dan Praktisi. Jember: Pena Salsabila.
Karina, R.M., A. Syafrina, dan S. Habibah. 2017. Hubungan antara minat belajar dengan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran IPA pada kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (1). 61 – 77.
Kustandi, C. dan D.Darmawan. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Konsep&Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.
Munir. 2012. Multimedia Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung:Alfabet.
Parwati, N.N., I.P.P. Suryawan, dan R.A. Apsari. 2019. Belajar dan Pembelajaran. Depok: Rajawali Pers.
Rohmani. 2019. Pembelajaran IPA berbasis multimedia interaktif untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. Jurnal Eksponen, 9 (1). 67 – 78.
Saputra, A. 2018. Penggunaan multimedia untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas VII D pada mata pelajaran PAI di SMP Negeri 1 Way Krui Kabupaten Pesisir Barat Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Lampung: UIN Raden Intan Lampung.
Setiawan, M.A. 2017. Belajar dan Pembelajaran.Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
Subyantoro.2020. Penelitian Tindakan Kelas: Metode, Kaidah Penulisan, dan Publikasi. Depok: Rajawali Pers.
Sudana, I.P.A. dan I.G.A. Wesnawa. 2015. Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1 (1). 1- 8.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sumiadi, R. dan Asma’iyah. 2019. Penerapan multimedia interaktif Microsoft powerpoint untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas IV MI Maraqitta’limat. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 3 (01). 1 – 4.
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v8i2.13964
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]