IMPROVING STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES USING THE TEAMS GAMES TOURNAMENT LEARNING MODEL IN 5TH GRADE OF SDN 94 PALEMBANG

Elvira Maulidya, Indaryanti Indaryanti

Abstract


The results of the teaching practice of 5th-grade participants at SDN 94 Palembang still needed improvement due to the teacher’s lecture and question-and-answer learning method. This research aims to improve the participants’ learning outcomes using the TGT training approach. The research adopts a class action research method in two cycles, planning, implementation, observation, and reflection. The success measurement of this research is a minimum of 75% of the students fulfilling the minimum completeness criteria of 75. The research results demonstrate that using the TGT approach can enhance the participants’ learning outcomes. It is apparent from the improvement in the participants’ learning outcomes throughout the research process. In the pre-cycle, only 38% of participants achieved completion with an average score of 63.75. In Cycle I, the number increased to 63% and an average score of 73.75. In Cycle II, the number further increased to 88% and an average score of 93.75.


Full Text:

PDF

References


Adiputra, D. K., & Heryadi, Y. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 5(2), 104-111.

Arikunto, S. (2010). Research methods. Jakarta: Rineka Cipta

Arikunto, Suharsimi. (2012). Prosedur Penelitian.Jakarta:n Rineka Cipta.

Armidi, N. L. S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament(TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas VI SD. Journal of Education Action Research, 6(2).

Cahyaningsih, U. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe team games tournament (tgt) terhadap hasil belajar matematika siswa sd. Jurnal cakrawala pendas, 3(1).

Fajri, L., Martin, K. S., & C.S., A. N. (2012). Upaya Peningkatan Proses dan Hasil Belajar Kimia Materi Koloid melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Times Games Tournament) Dilengkapi Dengan Teka-Teki Silang Bagi Siswa Kelas XI IPA 4 SMA Negeri 2 Boyolali Pada Semester Genap Tahun Ajaran 2011/2012. Pendidikan Kimia (JPK), 1, 89-96

Hikmah, M., Anwar, Y., & Riyanto. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Dunia Hewan Kelas X di SMA Unggul Negeri 8 Palembang. Jurnal Pembelajaran Biologi, 5(1), 56–73.

Lestari, S. E. C. A., Hariyani, S., & Rahayu, N. (2018). Pembelajaran kooperatif tipe TGT (teams games tournament) untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Pi: Mathematics Education Journal, 1(3), 116-126.

Mahardi, I. P. Y. S., Murda, I. N., & Astawan, I. G. (2019). Model Pembelajaran Teams Games TournamentBerbasis Kearifan Lokal Trikaya Parisudha Terhadap Pendidikan Karakter Gotong Royong Dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 2(2), 98-107.

Maryani, M., & Suparno, S. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dengan Minat Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar Negeri Mangunsari 02 Salatiga. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(2), 272-284.

Mashudi. 2016. Penerapan pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Sifat-Sifat Bangun Ruang. JPSD, 2 (10), 50- 63.

Mulyadi, D. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4537-4543.

Nurhayati, N., Egok, A. S., & Aswarliansyah, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 9118-9126.

Prihatiningsih, E., & Setyanigtyas, E. W. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture Dan Model Make A Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 1-14.

Ribawati, Eko. 2015. Pengaruh Penggunaan Video Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Candrasangkala, 1 (1), 15-25.

Setiyawan, H., & Yunianta, T. N. H. (2018). Upaya meningkatkan hasil belajar pkn melalui model pembelajaran kooperatif tipe take and give pada siswa sekolah dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(2), 162-174.

Simatupang, S. B. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif Tipe TGT Pada Pembelajaran IPA Materi Cahaya dan Sifat-Sifatnya di Kelas V MIN Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara)

Sukasih, N. N. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Minat Belajar PKn. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 256.

Sopian, A. (2016). Tugas, peran, dan fungsi guru dalam pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88-97.

Suaeb, S., Degeng, I. N. S., & Amirudin, A. (2017). Meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas V melalui penerapan pembelajaran kooperatif model Teams Games Tournament(TGT) berbantuan media tebak gambar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(1), 146-154.

Sugiata, I. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Team Game Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(2), 78.

Windiyani, T., Novita, L., & Permatasari, A. (2018). Penggunaan media pembelajaran gambar fotografi untuk meningkatkan hasil belajar pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 91-101.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v9i1.20403

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar)


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]