IMPROVING CRITICAL THINKING SKILLS AND LEARNING OUTCOMES USING SCIENCE,TECHNOLOGY, AND SOCIETY (STS) LEARNING MODEL ON THE 5TH GRADE ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
Abstract
Abstract: This study are aims to improve the critical thinking skills and students’ learning outcomes using the Science, Technology, and Society (STS) learning model on the 5th grade students of SDN Dukuh 05 Salatiga. The type of this research is a Classroom Action Research (CAR). The data were collected through tests, observations, and documentations. The instrument that used in this research is questionnaire sheets of critical thinking skills with the total of 25 statements and the evaluation questions with the total of 20 questions. The data analysis was carried out by qualitative and quantitative analysis. This research was conducted in two cycles. Obtaining the mean score of critical thinking skills of students in the first cycle are 62, 96 (enough). Then in the second cycle increased to 75 (high). Furthermore, the students’ learning outcomes also increase, which can be seen from the grade mean scores and the number of students who get score above the Minimum Criteria of Mastery Learning ≥ 66. Ratio of the percentage of completeness in the first cycle is 48% with the mean score of 70.2, then in the cycle II increased to 84% with the mean score of 80.8. In this research was concluded that critical thinking skills and learning outcomes are improved after the learning action of the Science, Technology, and Society (STS) learning model.
Keywords: Critical thinking, Science, Technology, and Society (STS).
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.
Budhiaji, C.A. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dalam mengidentifikasi Gerak Benda Melalui Pendekatan Sains, Teknologi, dan Masyarakat (STM) Pada Siswa Kelas III SDN Kutoanyar II Tulungagung Tahun Pelajaran 2014/2015. Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Hendrayana, S. (2017). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Rasional Siswa Melalui Model Sains Teknologi Masyarakat pada Konsep Sumber Daya Alam. Ilmiah Pendidikan Dasar, II (1),73 — 98.
Hendracipta, N., Nulhakim, L., & Agustini, S. M. (2017). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Model Inkuiri Terbimbing di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 215-227.
Lestari, H., Ayub, S., & Hikmawati. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Kelas VIII SMPN 3 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, II (3), 114.
Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Permendikbud. (2016). Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. No 67. Jakarta.
Permendikbud. (2016). Standar Penilaian Pendidikan. No 23. Jakarta.
Poedjiaji, A. (2010). Sains Teknologi Masyarakat Metode Pembelajaran Bermuatan Nilai. Bandung : UPI dan Remaja Rosdakarya.
Pratomo. S., Sumiati. T., Mursilah. R. (2017). Penerapan Model Sains Teknologi Masyarakat (STM) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. METODIK DIDAKTIK. 13 (1),1-7.
Purnamasari, R., Hidayat, A., & Maspupah, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Sain Teknologi Masyarakat (STM) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Perubahan Lingkungan. Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 9-10.
Rahayuni, G. (2016). Hubungan Keterampilan Berpikir kritis dan Literasi Sains pada Pembelajaran IPA Terpadu dengan Model PBM dan STM. Penelitian dan Pembelajaran IPA, 2 (2) ,131- 146.
Renold, R., Jamhari, M., & Rede, A. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat (STM) Pada Pelajaran IPA Pokok Bahasan Daur Air Siswa Kelas V SDN 2 Dataran Bulan. Jurnal Kreatif Tadulako, 1(2), 30-31.
Rintayati, P., & Putro, S. P. (2014). Meningkatkan aktivitas belajar (active learning) siswa berkarakter cerdas dengan pendekatan sains teknologi (STM). Didaktika Dwija Indria, 1(2), 21-22.
Rosalina, I, A., Lasmawan, W., & Marhaeni, A.A. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) terhadap SIkap Sosial dan Prestasi Belajar IPS Siswa kelas IV SD Gugus II Bona, Kabupaten Gianyar Tahun Pelajaran 2012/2013. E-jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1), 9-10.
Santi, D.K. (2014). Peningkatan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar IPA Menggunakan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) pada Siswa Kelas VI SDN 1 Kalinanas Wonosegoro. Scholaria. 4 (3),122-131.
Septiawan, I.G.K., Arini, N.W., Sudatha, I.G.W.,&ST,M.P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas V Semester Ganjil di SD Negeri 2 Sudaji, Kecamatan Sawan, Kabupaten Buleleng Tahun Pelajaran 2013/2014. MIMBAR PGSD Undiksha, 2 (1), 1-10
Sitohang, Kasdin dkk. (2012). Critical Thinking Membangun Pemikiran Logis. Jakarta : PT Pustaka Sinar Harapan.
Supriyadi, Suryandari, K.C, Suripto. (2016). Aplikasi Model Sains Technologi Masyarakat dengan Sumber Belajar Lingkungan Sekitar Dalam Peningkatan Pembelajaran IPA Tentang Gaya pada Siswa Kelas IV SD Negeri Pandanlor Tahun Ajaran 2015/2016. KALAM CENDEKIA, 2 (6),661 — 666.
Talakua, M., & Tehupuring, J. F. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPA Konsep Makhluk Hidup dan Lingkungannya Melalui Pendekatan Lingkungan pada Siswa SD Kelas IV. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 138-146.
Usmaedi, U. (2017). Menggagas Pembelajaran HOTS Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 82-95.
Yager, R. (1996). Science/Technlogy/Society As Reform In Science Education. USA: State University of New York Press, Albany.
Widyatiningtyas, R. (2009). Pembentukan Pengetahuan Sains, Teknologi, dan Masyarakat dalam Pandangan Pendidikan IPA. EDUCARE : Jurnal Pendidikan dan Budaya, 1 (2),29-36.
Wijaya, C. (2010). Pendidikan Remidial: Sarana Pengembangan Mutu Sumber Daya Manusia. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wuryastuti, S. (2008). Inovasi pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2),13-19.
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i1.4883
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]