THE EFFECT OF ARTICULATION LEARNING MODELS ON STUDENTS’ UNDERSTANDING IN THE REPUBLIC INDONESIA PROCLAMATION OF INDEPENDENCE MATERIALS AT 5th GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL IN SOCIAL STUDIES

Santa Santa, Wawan Syahril Anwar, Roni Sukmawan

Abstract


Abstrak. This study aims to determine the effect of articulation learning models on students' understanding The Republic Indonesia proclamation of independence materials  at 5th grade in social studies subjects. The method that used in this research is a quasi experiment with the design of Nonequivalent (Pre-Test and Test Post) Control- Group Design. The design of the Group-Control Design is Non-equivalent Pre-Test and Post Control Group Design Test. The subjects of this research were the 5th grade students of SDN Babakan, Bogor City, with Academic Year of 2016/2017. The results of this research are obtained data on the average pretest score of the experimental group is 56.80 and control group is 56.60. The average differences in the pretest scores of the experimental and control group are obtained by a significance value of 0.812> 0.05, so H0 was accepted. It can be concluded that there is no difference in the pretest scores of the experimental group and the control group. The average final score of the post-test experimental group was 89, the control group was 68.29. The different test of the average post-test score of experimental and control group in the both populations is if the significance score (P-value) > α, with the significance score is 0,000 ≤ 0.05. then H0 is rejected and H1 is accepted. This can be concluded that there are differences in the average post-test score in experimental group and control group. The conclusion of the obtained data is that the  articulation learning model in the experimental group can influence the understanding of elementary students about Republic Indonesia proclamation of independence materials.

 

Keywords: articulation, student understanding, social studies learning


Full Text:

PDF

References


Azhari Ilyas,. Sahputra Rachmat,. dan Hadi Lukman. 2018. Pengaruh Model Kooperatif Tipe Artikulasi Terhadap Keterampilan Komunikasi Siswa pada Materi Sifat-Sifat Koloid. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 7 (7). 1-9

Creswell, W. Jhon. 2010. RESEARCH DESIGN PendekatanKualitatif, kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Damanhuri,. Hakim Zerri Rahman,. dan Pratiwi Mega Utami. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Inquiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPS. Jurnal JPSD Untirta, 2 (2). 156-165.

Dewi Ratna Sari. 2015. Perilaku Sosial Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal JPSD Untirta, 4 (1). 21-32

Djali Maksdonal,. Jamaludin dan Hanis Hasdin. 2017. Penerapan Metode Bermain Peran Untuk Meningkatkan Hasil Beljar IPS Pada Pokok Bahasan Kegiatan Jual Beli Di Kelas III SDN Simdo. Jurnal Kreatif Tadulako. 5 (1). 101-116

Erlisnawati. 2015. Masalah Motivasi Belajar Siswa SD pada IPS. Jurnal JPSD Untirta, 1 (2). 1-10

Huda Miftahul. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-Isu Metodologis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Kurniasih Imas dan Sani Berlin. 2016. Ragam pengembangan Model Pembelajaran untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Yogyakarta: Kata Pena

Kurniawati, Septiana Eka., Subandriyo, Djoko., Wakino. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Artikulasi untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Materi Hidrosfer Kelas VII H SMP Negeri 3 Kartasura Tahun Pelajaran 2013/2014. Geadidaktika-Jurnal Pendidikan Geografi. 3 (1). 1-11

Mursilah. 2018. Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi Melalui Model Pembelajaran Artikulasi Kelas XI di MA Nurul Huda Sukaraja. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi. 2 (1). 19-29

Nurhasanah, Ana. 2016. Pengaruh Metode Simulasi dalam Pembelajaran Keterampilan Literasi Informasi IPS Bagi Mahasiswa. Jurnal JPSD Untirta, 2 (1). 87-95.

Pebriana Ulifatus,. Ekowati Dyah Woro Wirastri, dan Fantiro Frendy Aru. 2017. Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Model Pembelajaran Artikulasi Dan Media Boneka Tangan Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 SDN Pejok II Kedungadem Bojonegoro. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD. 5 (2). 766-772

Rijal Syamsu dan Bachtiar Suhaedi. 2015. Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal BIOEDUKATIKA. 3 (2). 15-20

Sapriya. 2008. Pendidikan IPS. Bandung: Laboratorium PKn UPI Press

Sudrajat Ajat dan Septianah Eka. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Ips Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Artikulasi Terhadap Siswa Kelas V SDN Penggilingan 05 Pagi Cakung Jakarta Timur. JIPGSD. 12 (2). 64-70.

Sundari Kori dan Andriana Septian. 2018. Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Model Artikulasi pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDIT An-Nadwah Bekasi. Pedagogik. 6 (2). 109-115

Suprijono Agus. 2011. Cooperative Learning, Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Surahman Edy dan Mukminan. 2017. Peran Guru Ips Sebagai Pendidik Dan Pengajar dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS. 4 (1). 1-13

Surya Mohamad. 2014. Psikologi Guru, Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta

Suwastana I Wayan. 2016. Penerapan Pembelajaran Melalui Model Kooperatif Numbered Heads Together Siswa Kelas V SDN No 1 Tonggolobibi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PKn. Jurnal Kreatif Tadulako. 4 (1). 119-135.

Tamorron, Lolo,. Saneba, Bonifasius, dan Hasdin. 2017. Penggunaan Metode Diskusi Pada Mata Pelajaran IPS Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas III SD Inpres 1 Slametharjo Kab. Banggai. Jurnal Kreatif Tadulako. 5 (1). 15-29

Taneo Petrus Silvester, dkk. 2008. Kajian IPS SD. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Taufik M. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif STAD dalam Pengembangan Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal JPSD Untirta, 3 (1). 23-26.




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jpsd.v5i1.5117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar


JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats

JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar) is published by Department of Primary Education, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Publisher Address: Jl. Ciwaru Raya No. 25, Cipocok Jaya, Kota Serang, Banten, Indonesia 42117 Email: [email protected]