Analisis Iklan Politik Pasangan Budi Agis pada Pemilu Walikota dan wakil Walikota Kota Serang Tahun 2024
Abstract
Political advertising is one of the efforts to "market" themselves and political messages from candidates. As a candidate, Budi Rustandi (Budi) carries out propaganda by advertising with the aim of gaining power in Serang City in collaboration with Nur Agis Aulia (Agis). The purpose of the study in this article is to explain how the political advertisements pair that were broadcast in the mass media in Banten during the 2024 Serang Mayor and Deputy Mayor election succeeded in becoming a reliable strategy in achieving the goal of winning and being elected as Mayor and Deputy Mayor of Serang for the 2024-2029 period. This study uses a descriptive-qualitative method, focusing research on the mass media advertisements of the Budi Agis pair accompanied by analysis using the concept of political communication. The results show that the political advertisements distributed by Budi-Agis have succeeded in forming a positive image. With political advertisements, they raise public awareness of their existence in the world of politics. In addition, Budi Agis' political advertisement also aims to strengthen the loyalty of members and sympathizers of the Gerindra Party and the Prosperous Justice Party (PKS) towards them while inviting non-party communities to vote for them.
Keywords
Full Text:
11-24 PDFReferences
Adam, A. F. (2021). STRATEGI MARKETING POLITIK ADIATMA DWI PUTRA – SULKARNAIN PADA PEMILIHAN WALIKOTA KENDARI TAHUN 2017. JURNAL POLITIK PEMERINTAHAN DHARMA PRAJA, Vol 14(No. 1), 70–94. https://doi.org/https://doi.org/10.54144/govsci.v3i2.32
Afandi, M., Erdayani, R., Afandi, S. A., & Rafi, M. (2022). Analysis of education autonomy policy in Indonesia 123 Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau , Indonesia 4 Universitas Muhammadiyah Yogyakarta , Indonesia Email Correspondence : [email protected]. 3(2), 85–99.
Baihaqy, A. F., & Darmawan, F. (2025). Pesan Dalam Iklan Politik di Media Sosial. Bandung Conference Series: Communication Management Pesan. Bandung.
Budianto. (2020). Ilmu Komunikasi Sekarang dan Tantangan Masa Depan. Jakarta: Kencana.
Fadilah, J., & Andriana, D. (2023). Pengaruh Iklan Politik Terhadap Keputusan Memilih Mahasiswa Prodi Periklanan Universitas Bina Sarana Informatika. 10(1), 46–54.
Florina, D., & Hartati, O. (2020). Propaganda dalam Mars Perindo (Kajian Semiotika Iklan Politik) The Propaganda of Mars Perindo. PROMEDIA, Vol 3(No 1), 24–76.
Indrawan, J., Efriza, & Ilmar, A. (2020). KEHADIRAN MEDIA BARU ( NEW MEDIA ) DALAM PROSES KOMUNIKASI POLITIK Studi Ilmu Politik , Universitas Pembangunan Nasional “ Veteran ” Jakarta ; 2 Program Studi Ilmu Politik Sekolah Tinggi Ilmu Pemerintahan Abdi Negara ( STIP-AN ). MEDIUM, Vol 8(No 2), 1–17.
Kaid, L. L. (2021). Iklan Politik: Handbook Penelitian Komunikasi Politik. Nusa Media.
Kasali, R. (2021). Manajemen Periklanan Konsep dan Aplikasi di Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kasim, S. P., Sonni, A. F., & Farid, M. (2023). Analisis Strategi Pemanfaatan Media Komunikasi KPU Kota Makassar dalam Meningkatkan Partisipasi pemilih pada Pilkada Serentak tahun 2020. MEDIUM, 11(1), 99–110.
Nursal, A. (2024). POLITICAL MARKETING, Strategi Memenangkan Pemilu Sebuah pendekatan baru kampanye pemilihan DPR,DPD,PRESIDEN. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Permana, R. S. M., Abdullah, A., & Mahameruaji, J. N. (2022). STUDI KASUS IKLAN POLITIK PASANGAN AHER-DEDDY PADA MASA PEMILU GUBERNUR DAN WAKIL GUBERNUR JAWA BARAT TAHUN 2013 DI TELEVISI NASIONAL INDONESIA Rangga. 1(2), 58–62.
Pradana, I. P. (2024). Efektivitas Iklan Politik dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Warga Negara. 4(4), 117–122.
Purwanto, H., Mujab, S., & Madonna, M. (2021). POTENSI KEUNTUNGAN PEMASANGAN IKLAN POLITIK MEMICU PELANGGARAN REGULASI SIARAN KOMISI PENYIARAN INDONESIA Heri Purwanto1 Saeful Mujab2 Metha Madona3 Universitas Bhayangkara Jakarta Raya ABSTRAK. Podcast: Jurnal Ilmu Komunikasi POTENSI, 1(1), 31–39.
Ramadhani, K. R., Damanik, S. V., Muharramsyah, A., Islam, U., & Sumatera, N. (2022). Pengaruh iklan politik dalam mengambil aspirasi rakyat. 1(8), 1371–1380.
Sampurna, A., Panggabean, A. H., I, A. S., Anshori, B., Alparizki, M., & Pratiwi, R. A. (2024). Bentuk-Bentuk Komunikasi Politik. 8, 26835–26846.
Sugiyono. (2021). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumarno. (2020). Analisis Isi dalam Penelitian Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Edukasi Lingua Sastra, 18(2), 36–55.
DOI: http://dx.doi.org/10.62870/jsc.v7i1.32830
Refbacks
- There are currently no refbacks.