DAMPAK KURANGNYA INTERAKSI GURU DAN SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR Di SEKOLAH
Abstract
Kata Kunci: Dampak, Interaksi, Prestasi.
Abstract: This research highlights the importance of teacher-student interaction in improving students' critical thinking abilities. Using the Systematic Literature Review (SLR) method, from 90 related articles, 10 articles were selected for further investigation. The results show that these interactions influence students' academic achievement and emotional well-being. Lack of interaction can hinder students' learning potential and affect teacher job satisfaction and school performance. Solutions to increase interaction include the teacher's active role, creating a comfortable learning atmosphere, rewarding students for their work, directing positive teacher behavior, and motivating with inspiring examples of success. In conclusion, good interaction between teachers and students is important to improve students' learning achievement and emotional well-being.
Keywords: Impact, Interaction, Performance.
Full Text:
PDFReferences
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi sosial dalam proses pembelajaran. Palapa, 7(1), 149-166.
Hati, L., & Sastrawan, A. (2016). Pengaruh Interaksi Edukatif Guru dan Siswa terhadap Motivasi Belajar di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(2).
Karimah, BZ (2023). Model Komunikasi Guru Dan Siswa Dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik Melalui Pembelajaran Virtual. AdZikra: Jurnal Komunikasi & Penyuaran Islam , 14 (1), 29-43.
Lisa, J. L., Ariesta, R., & Purwadi, A. J. (2018). Analisis interaksi guru dan siswa dalam pembelajaran bahasa indonesia di kelas vii smp negeri 15 kota bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 2(3), 270-282.
Marsyanda, M., & Hastuti, R. (2024). Hubungan Sense of School Belonging dengan Well-Being pada Siswa SMA. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam , 23 (1), 387-393.
Rahmawati, IP (2020). Pengaruh Interaksi Guru-Siswa dan Perhatian Siswa terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Fiqih MA YP KH Syamsuddin Durisawo Ponorogo Tahun Ajaran 2020/2021 (Disertasi Doktor, IAIN PONOROGO).
Rizonova, I., Rivaie, W., & Asriati, N. (2014). Pola Interaksi Antar Siswa Berbagai Etnik di Kelas XI IPA2. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(3).
Rasyid, M. A., & Tanjung, H. (2020). Pengaruh kompensasi, lingkungan kerja dan motivasi terhadap kepuasan kerja guru pada SMA swasta perkumpulan amal bakti 4 sampali Medan. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(1), 60-74.
Safhira, D., & Suarmanayasa, I. N. (2021). Analisis Kepuasan Kerja Pada Guru Di Smk Negeri 3 Singaraja (Sebuah Kajian Dari Perspektif Manajemen SDM). Bisma: Jurnal Manajemen, 7(2), 165-173.
Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa Sekolah Dasar. Pandawa , 2 (2), 278-288.
Setyawan, A., Putri, SA, Ningtias, IAA, Abrori, AN, Farodisa, A., & Mulyono, CA (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Interaksi Guru dengan Siswa dalam Proses Pembelajaran. Prosiding Nasional Pendidikan : LPPM IKIP PGRI Bojonegoro , 1 (1).
Siregar, SZ, Lubis, PN, & Humayra, L. (2022). Pengaruh Interaksi Guru dan Murid terhadap Hasil Belajar Murid dalam Pembelajaran Matematik di MAN 1 Medan. JURNAL PENDIDIKAN NONFORMAL , 3 (
Refbacks
- There are currently no refbacks.