Analisis Hasil Belajar Siswa pada Materi Fluida Statis dengan Modul Berbasis Artificial Intelligence dan Buku Teks Fisika

Tantri Mugi Utami Rosandhi, Yuvita Oktarisa, Rahmat Firman Septiyanto

Sari


Education in Indonesia emphasizes the importance of developing students' character and competencies through innovative learning approaches. This study aims to describe students' learning outcomes on the topic of static fluids after using Artificial Intelligence (AI)-based modules and physics textbooks. The research method employed is descriptive qualitative. Data were collected through learning outcome tests and interviews to gain deeper insights into students’ conceptual understanding. The data were analyzed descriptively to identify improvements in learning outcomes. The results showed that the percentage of students achieving mastery in the class using AI-based modules reached 61%, while the class using physics textbooks only reached 54%. These findings indicate that AI-based modules provide a more interactive and adaptive learning experience, thus proving more effective in enhancing students’ conceptual understanding. The conclusion of this study suggests that integrating AI technology into physics learning media, particularly on the topic of static fluids, can be an effective and relevant solution for improving student learning outcomes in line with current educational demands.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abdurrahman, A. R., Rizki, M. B., & Pradana, R. B. (2025). Pengaruh Penggunaan ai terhadap kompetensi dan motivasi belajar mahasiswa. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 9(1), 201–

https://doi.org/10.36040/jati.v9i1.12205

Afrita, J. (2023). Peran artificial intelligence dalam meningkatkan efisiensi dan efektifitas sistem pendidikan. COMSERVA : Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(12), 3181–3187. https://doi.org/10.59141/comserva.v2i12.731

Estianinur, E., Parno, P., & Latifah, E. (2020). Identifikasi kemampuan Pemecahan masalah siswa materi fluida statis. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 5(3), 477. https://doi.org/10.28926/briliant.v5i3.490

Fauziah, A., Sufianti, V., Safitri, A., & Sekar, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran jarak jauh terhadap hasil belajar fisika di masa covid-19 pada siswa kelas X IPA SMA bina machmud. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika, 3(1), 404–407. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/sendikfi/

Forero, M. G., & Herrera-Suárez, H. J. (2023). ChatGPT in the Classroom: Boon or Bane for Physics Students’ Academic Performance?. http://arxiv.org/abs/2312.02422

Gontina, W., & Asyhar, R. (2023). Dampak artificial intelligence terhadap pembelajaran ipa/fisika di sekolah. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 5(2), 238–250. https://doi.org/10.31540/sjpif.v5i2.2609

Hawa, S. (2022). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah (pbm) dalam meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran IPS di kelas IX MTS negeri kota kupang. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 7(1), 8–16. https://doi.org/10.59098/jipend.v7i1.687

Meiriza, M. S., Sembiring, G. B., Sitorus, M., Wardana, V., & Sakinah, N. (2024). Pengaruh penggunaan AI terhadap minat belajar di kalangan mahasiswa : studi kasus pada generasi z. AR RUMMAN. Journal of Education and Learning Evaluation, 1(2), 319–327.

Mulia, E., Zakir, S., Rinjani, C., & Annisa, S. (2021). Kajian konseptual hasil belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhinya. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 7(2), 137–156. https://doi.org/10.26594/dirasat.v7i2.2648

Nadhini, A. V., Suyudi, A., Nandari, E. M., & Husna, S. F. (2017). Analisis kemampuan siswa SMA kelas XI dalam memecahkan masalah pada materi fluida statis. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 2(2), 56–60.

Nurmisanti, Kurniawan, Y., & Muliyani, R. (2017). Identifikasi hasil belajar ranah kognitif siswa pada materi fluida statis. JIPF: Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 2(1), 17–18. http://dx.doi.org/10.26737/jipf.v2i1.199

Purnamasari, I., Yuliati, L., & Diantoro, M. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah fisika pada materi fluida statis. Pros. Seminar Pend. IPA Pascasarjana UM, 2, 191–195. https://core.ac.uk/download/pdf/267023989.pdf

Saputra, T., & Serdianus, S. (2023). Peran artificial intelligence chatgpt dalam perencanaan pembelajaran di era revolusi industri 4.0. Masokan Ilmu Sosial dan Pendidikan, 3(1), 1–18. https://doi.org/10.34307/misp.v3i1.100

Taruly, Y., S, H. T. M., & Arsyid, S. B. (2022). Analisis miskonsepsi siswa dalam menjawab soal-soal pada materi fluida statis. JPPK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(10), 2398–2405. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i10.59101

Weijers, R., Wu, D., Betts, H., Jacod, T., Guan, Y., Sujaya, V., Dev, K., Goel, T., Delooze, W., Rabbany, R., Wu, Y., Godbout, J.-F., & Pelrine, K. (2025). From Intuition to Understanding: Using AI Peers to Overcome Physics Misconceptions. http://arxiv.org/abs/2504.00408

Yulianto, A. (2021). Penerapan model kooperatif tipe tps (think pair share) untuk meningkatkan hasil belajar siswa di kelas VI SDN 42 kota bima. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 6–11. https://doi.org/10.56842/pendikdas.v2i1.68

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education – where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1). https://doi.org/10.1186/s41239-019-

-0


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika (Sendikfi) Untirta diterbitkan oleh Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa