Pengembangan Augmented Reality Educational Strategy (ARES) untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains pada Materi Semikonduktor

Ayu Awaliyah Suryaningsih, Rudi Haryadi, Rahmat Firman Septiyanto

Sari


The low level of students’ scientific literacy highlights the need for innovative and contextual learning media. This study aims to develop the Augmented Reality Educational Strategy (ARES) and determine its feasibility, student responses, and its effectiveness in improving scientific literacy on semiconductor material. The research method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model approach. The sample consisted of 28 twelfth-grade students from SMA Negeri 8 Pandeglang. The research instruments included expert validation questionnaires (content and media), student response questionnaires, and pretest-posttest assessments. The validation results indicate that ARES is in the “highly feasible” category, with strong ratings from expert validators. Student responses were also very positive, and the implementation of learning was carried out effectively. The results of the analysis show that the average pretest score is 21.53 while the posttest is 63.87. With an N-Gain score of 0.51, from these results there is an increase in students' scientific literacy with moderate interpretation. Therefore, ARES is considered appropriate and effective as an innovative learning medium to enhance students’ scientific literacy on semiconductor concepts.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Affriyenni, Y., Swalaganata, G., Mustikasari, V. R., & Fitriyah, I. J. (2020). Pengembangan media pembelajaran fisika pada materi optik geometri berbasis augmented reality dengan unity dan vuforia. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 4(2), 160-174.

Aina, Q., & Hariyono, E. (2023). Penerapan PhET Simulations Pada Pembelajaran Fisika untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik SMA Kelas X. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 56-65.

Sari, P. A., Fatih, M., & Alfi, C. (2024). Booklet Berbasis Augmented Reality melalui Pembelajaran PBL Materi Keseimbangan Ekosistem untuk Meningkatkan Literasi Sains Kelas V SDN Sumberingin 04 Blitar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(2), 380-393.

Andriyadi, A. (2011). Augmented Reality With ARToolkit. Bandar Lampung: ARTeam. .

Daniah. (2020). Pentingnya Inkuiri Ilmiah pada Praktikum dalam Pembelajaran IPA untuk Peningkatan Literasi Sains Mahasiswa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1), 144–153.

Iftene, A., & Trandabÿÿ, D. (2018). Meningkatkan daya tarik pembelajaran melalui Augmented Reality. Procedia Computer Science, 126, 166–175.

Ikhlas, P. N., Ismail, A., & Syahid, A. A. (2025). Pengembangan E-Book Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 307-324. https://doi.org/10.35931/am.v9i1.4250

Khairunisa, W., Taufik, A. N., & Pamungkas, T. A. (2024). Pengembangan Augmented reality Berbantuan Assemblr edu dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa SMP Kelas VIII. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 14(4), 1177-1185. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i4.2198

Muliani, M., Marhami, M., & Lukman, I. R. (2021). Persepsi mahasiswa calon guru tentang literasi sains. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(1), 6-11.

OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. Tokyo: OECD Publishing.

Paiticen, M., Mujiastuti, R., & Rusilowati, A. (2024, May). Peningkatan Literasi Sains Siswa Menggunakan Pendekatan TARL Berbantukan E-LKPD di SMPN 24 Semarang. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Penelitian Tindakan Kelas (pp. 1073-1082).

Pujiastuti, H., & Haryadi, R. (2020). The use of augmented reality blended learning for improving understanding of food security in universitas sultan ageng tirtayasa: A case study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(1), 59–69. https://doi.org/10.15294/jpii.v9i1.21742

Robianto, R., Andrianof, H., & Salim, E. (2022). Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality (AR) pada Perancangan Ebrouchure sebagai Media Promosi Berbasis Android. Jurnal Sains Informatika Terapan, 1(1), 61-66.

Randi, S. M., Syafiq, A. H., Mudya, Y., Anggring, D, S., & Ritonga, U, F. (2024). Integrasi Media Sosial Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan : Dampak Terhadap Partisipasi dan Pemahaman Peserta Didik. 2(6), 497–503. https://doi.org/10.5281/zenodo.12094932

Suwarna, I. P. (2014). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Konsep Dinamika Partikel. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 2(1), 61–72. https://doi.org/10.15408/tjems.v1i1.1111

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Zuhri, M. M., Adnan, A., & Saparuddin, S. (2023). Analisis kemampuan literasi sains peserta didik SMA kelas X IPA di Kota Makassar dalam menyelesaikan soal PISA. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 11(2), 1892-1902.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika (Sendikfi) Untirta diterbitkan oleh Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa