EKSPLORASI HASIL PENELITIAN YANG TERINTEGRASI TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMPUTER (TIK) DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA

Viola Widone Putri, Suripah Suripah

Abstract


This study aims to explore the results of research by mathematics education students who have integrated ICT in the design of mathematics learning. This type of research is a qualitative descriptive. The data collection technique used is document observation in the form of a study of student research documents in the form of a thesis. The data used in this study is the result of the thesis research of UIR mathematics education students for the last five years (2016-2020). This study uses qualitative data analysis techniques, namely: (1) data collection; (2) data reduction; (3) data presentation; (4) raising the conclusion; and (5) data presentation. This research is focused on three aspects, namely: (1) the type of research; (2) types of learning; and (3) the type of media used. The results of this study indicate that, the results of student research during 2016-2020 in general are still dominant in not integrating ICT, obtained 19 student studies that have integrated ICT and as much as 2.4% dominant using the type of R&D research. The type of learning in student research that has integrated ICT is 2.14% dominant using multimedia-based learning. As well as research students who have integrated ICT 0.57% dominantly use ICT media in the form of Macromedia Flash and Adobe Flash.


Full Text:

PDF

References


Amalia, I. (2020). Menggunakan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Proses Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(2), 152–155.

Anzora, Aryani, I., & Irfan, A. (2020). Identifikasi Pemahaman Guru Tentang Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 4(2), 333–342.

Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Supinganto, A., Simarmata, J., Yuniwati, I., Adiputra, I. M. S., Oktaviani, N. P. W., Trisnadewi, N. W., Purba, B., & Silitonga, B. N. (2021). Metodologi Penelitian Bidang Pendidikan. Yayasan Kita Menulis.

Dewi, S. Z., & Hilman, I. (2018). TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education Penggunaan, 2(2), 48–53.

Dilson, Noviardi, Suhery, L., Asnur, H., Yunita, R., & Arimadona, S. (2020). Pelatihan Peningkatan Kompetensi Guru MTsN 1 Kota Payakumbuh dalam Pengembangan Media Pembelajaran Terintegrasi TIK. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 385–395.

Djaali. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Bumi Aksara.

Fahyuni, E. F. (2017). Teknologi, Informasi, dan Komunikasi (Prinsip dan Aplikasi dalam Studi Pemikiran Islam). Umsida Press.

Feladi, V., & Puspitasari, H. (2019). Analisis Profil Tpack Guru TIK SMA di Kecamatan Pontianak Kota. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika (JEPIN), 4(2), 204–210. https://doi.org/10.26418/jp.v4i2.29616

Fitria, H., & Puspita, Y. (2020). Implementasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Proses Pembelajaran Kurikulum 2013. 1(2), 125–133.

Fitriana, A. (2021). Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, No. 3 Tahun 2021 35. 3, 35–47.

Ghavifekr, S., Kunjappan, T., Ramasamy, L., & Anthony, A. (2016). Teaching and Learning with ICT Tools: Issues and Challenges from Teachers’ Perceptions. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 4(2), 38–57.

Harefa, Z. R. A., Pulungan, P. H., & Mujib, A. (2020). Kajian Hasil Penelitian Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah tahun 2016-2017. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 2(2), 113–121.

Hartato, U., & Aisyah, M. N. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penyelesaian Skripsi Mahasiswa Pendidikan Akutansi Universitas Negeri Yogyakarta Angkatan 2011. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, 19(1), 64–73. https://doi.org/10.21831/jpai.v14i1.11368

Iskandar, A., Sudirman, A., Safitri, M., Sulaiman, O. K., Ramadhani, R., Wahyuni, D., Kurniawan, M. A., Mardiana, N., Jamaludin, J., & Simarmata, J. (2020). Aplikasi Pembelajaran Berbasis TIK. Yayasan Kita Menulis.

Kocimaheni, A. A., Aminin, Z., & Kartika, A. D. (2020). Identifikasi Kesulitan Mahasiswa Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Surabaya dalam Penyelesaian Studinya. Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya, 7(2), 139–146.

Muhassanah, N., & Imswatama, A. (2016). Analisis Kecenderungan Penelitian Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Sukabumi Tahun Akademik 2014-2015. Jurnal E-DuMath, 2(1), 138–151.

Nasrudin, J. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Buku Ajar Praktis Cara Membuat Penelitian). PT. Panca Terra Firma.

Nofriyandi, N., Andrian, D., Effendi, L. A., Firdaus, F., Ariawan, R., Qudsi, R., Wahyuni, R., Sthephani, A., & Indriani, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Desain Media Pembelajaran Matematika Berbasis Education For Sustainable Development Guru. Community Education Engagement Journal, 2(2), 21–26.

Novilanti, F. R. E., & Suripah, S. (2021). Alternatif Pembelajaran Geometri Berbantuan Software GeoGebra di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 357–367. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.538

Rahmadhon, R., Mukminin, A., & Muazza, M. (2021). Kompetensi Guru dalam menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Tekhnologi, Informasi, dan Komunikasi pada Masa Pandemi Covi-19 di Mis Darussalam Kec. Jeletung Kota Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 375–388.

Ramadhani, R. (2020). Desain Pembelajaran Matematika Berbasis TIK: Konsep dan Penerapan. Yayasan Kita Menulis.

Retnawati, H., Sulistyaningsih, E., & Yin, L. Y. (2018). Students’ development in teaching practice experience: A review from mathematics education students. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 1–17. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.18788

Safitri, W. Y., Retnawati, H., & Rofiki, I. (2020). Pengembangan film animasi aritmetika sosial berbasis ekonomi syariah untuk meningkatkan minat belajar siswa MTs. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(2), 195–209.

Salasiyah, C. I. (2019). Dinamika Penelitian Mahasiswa Pendidikan Matematika Di Perguruan Tinggi Islam Negeri Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 3(1), 1–9.

Salim, & Haidir. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan, dan Jenis. Kencana.

Suripah. (2017). Mengembangkan Keterampilan Mengajar Berbasis ICT Bagi Calon Guru Abad XXI. 676–684.

Suripah, S., Suyata, S., & Retnawati, H. (2021). Pedagogical Content Knowledge (PCK) Mathematics Pre-service Teachers in Developing Content Representations (CoRes). International Journal on Emerging Mathematics Education, 5(1), 41–50. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12928/ijeme.v5i1.19954

Susanti, W. D., & Suripah, S. (2021). The Effectiveness of Website as a Mathematics Learning Media During the Online Learning Period. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(01), 73–83. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/edumatica.v11i01.12225

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Ummah, S. K., & Azmi, R. D. (2020). Konstruksi Konsep Matematika melalui Pembuatan Media Manipulatif Terintegrasi Teknologi. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 43–52.

Wakhyudin, H., & Putri, A. D. S. (2020). Analisis Kecemasan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Skripsi. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 14–18.

Wiyarsih. (2021). Analisis Trends Topik Penelitian Mahasiswa Fakultas MIPA UGM Periode 2016-2018. Jurnal Perpustakaan, 12(1), 1–15. https://doi.org/10.20885/unilib.Vol12.iss1.art1




DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v14i2.11762

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika)

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika). Jurnal ini diterbitkan oleh Jurusan Pendidikan Matematika FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Jakarta Km 4 Pakupatan Serang Banten, Jurusan Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Pakupatan, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: jppm@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika