ANALISIS KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIK SISWA MTs DITINJAU DARI SELF CONFIDENCE
Abstract
ABSTRACT
This research aims to describe what extent student’s mathematical connection ability that reviewed from self confidence and seen from error in completed the mathematical connection test. The subject of this research is students of MTs Fatahillah Cimahi class VIIIB as much 22 students. The method used in this research was descriptive method with qualitative approach. The step of this research that composed from 4 step: namely self confidence questionnaire, mathematical connection ability test, data analysis and draw conclusion. The result showed that 1) Students with high self confidence do errors on identify relation of one procedure to other procedure in same representation and explain mathematics application topic in field of study content or daily problem; 2) Students with medium self confidence do errors in identify relationship of one procedure to other procedure in same representation and do error in identify various relationship of concept representation and mathematics procedure; and 3) Students with low self confidence do error on identify relationship of one procedure to other procedure in same representation. The conclusion of this research is student’s mathematical connection ability still less.
Keywords : Ability Connection Mathematics, Self Confidence, Error Analysis
Full Text:
PDFReferences
Badjeber, R. (2017). Asosiasi Kemampuan Penalaran Matematis Dengan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Dalam Pembelajaran Inkuiri Model Alberta. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika,10(2): 50-56. Tersedia pada: http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2030/1572.
Firmansyah, M. A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Statistika. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2): 115-127. Tersedia pada: http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2036/1578.
Haeruman, L. D., Rahayu, W., & Ambarwati, L. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Self-Confidence ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa SMA di Bogor Timur. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2): 157-168. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/2040/1582
Lusiana, R. (2017). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Pada Materi Himpunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(1).: 24-29. Tersedia pada: http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/1290/1033
Permana, Y., & Sumarmo, U. (2007). Mengembangkan Kemampuan Penalaran dan Koneksi Matematika Siswa SMA Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Educationist, I(2): 116–123.
Rahayu, G. D., & Firdausi, F. (2016). Pengaruh Gaya Berpikir Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Mahasiswa. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 9(2): 210-221. Tersedia pada: http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPM/article/view/999/1777
Rakhmat, J. (2000). Psikologi Agama . Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sumarmo, U. (2015). Berfikir dan Disposisi Matematika Serta Pembelajarannya. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Sumarmo, U. (2015) Pengembangan dan Contoh Butir Skala Nilai, Karakter, Budaya, dan Aspek Afektif Lain dalam Pembelajaran Matematika. Bandung. Modul Pembelajaran: Tidak Diterbitkan.
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2989
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .
JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika). Jurnal ini diterbitkan oleh Jurusan Pendidikan Matematika FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).
Alamat Penerbit: Jl. Raya Ciwaru No 25 Kota Serang Banten, Jurusan Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Ciwaru, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: [email protected] |
Klik untuk mengakses: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika