Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Dengan Memanfaatkan Aplikasi Microsoft Teaams di Masa Pandemi Covid-19

Laras Yulia, Maman Fathurrohman, Hepsi Nindiasari

Abstract


This study aimed to analyze and describe the seventh-grade junior high school students’ mathematical understanding ability on comparison material using Microsoft Teams application during the covid-19 pandemic. This study employed a qualitative descriptive. The sampling technique used was the purposive random sampling technique. Subjects of this research were 35 students of class VII F SMP Negeri 1 Cilegon. The results show that student’s mathematical understanding using Microsoft Teams application during the covid-19 pandemic ability is 68% at high level category and 32% at low level category. Microsoft Teams is highly recommended for online learning in time of this pandemic.

Full Text:

PDF

References


Adijaya, N., & Santosa, L. P. (2018). Persepsi Mahasiswa Dalam Pembelajaran Online. Wanastra, 10(2), 550.

Dini, & dkk. (2020). Analisis Pemahaman Kognitif Matematika Materi Sudut Menggunakan Video Pembelajaran Matematika Sistem Daring di Kelas IV B SDN Pintukisi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar , V (01).

Emzir. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Depok: Rajawali Pers.

Herlina, & Loisa, J. (2020). Persepsi Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika pada Pembelajaran E-Learning terhadap Prestasi Belajar. 11 (2), 189-197.

Mazzola, C. (2019). PhD in E-Research and Technology Enhanced Learning Microsoft Teams as Digital Community of Practice in Higher Education. Mallorca: Lancaster University.

Mu'ti, Y. (2020). Efektifitas Pembelajaran Online Dengan Microsoft Teams pada Pelajaran Matematika Program Linear. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 1 (2), 347-358.

Nuraeni, Mulyati, E. S., & Maya, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis dan Tingkat Kepercayaan Diri pada Siswa MTs. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1 (5), 975-982.

Nurfadilah, I. (2019). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (Rme) Berbasis Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Terhadap Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Tesis tidak diterbitkan.

Nurfadilah, I., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2020). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika, 2(2), 152-162.

Putra. (2012). Metode Penelitian Kualitatif Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Situmorang, A. S. (2020). Microsoft Teams for Education Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Meningkatkan Minat Belajar. Journal of Mathematics Education and Applied, 2 (1), 30-35.

Suherman, E., & Kusumah, Y. S. (1990). Petunjuk Praktis untuk Melaksanakan Evaluasi Pendidikan Matematika. Bandung: Wijaya Kusuma.

Syarifah, L. L. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika SMA II. 10.




DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v3i1.11134

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Jakarta KM 4 Pakupatan Serang Banten, Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Pakupatan, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: tirtamath@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika