Analisis Minat Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Kelas Virtual di SMA

Avianti Permata Yuniar, Syamsuri Syamsuri, Aan Hendrayana

Abstract


This study aims to obtain information on students' interest in learning on virtual classes in mathematics at SMA Negeri 1 Cikande. This type of research is quantitative with the research method used is descriptive method. The data collection technique used was a questionnaire. The research instrument used was a scale questionnaire of interest in learning mathematics. The population in this study were all students of SMA Negeri 1 Cikande, while the sample was class XI as many as 4 classes and XII as many as 5 classes totaling 233 students from 9 classes. The results obtained from this study indicate that student interest in learning mathematics virtual classes on four indicators, namely; 37.77% of students felt happy, 42.49% of students were interested in learning, 42.06% of students were involved in learning, and 47.21% of students showed attention into the learning. These results indicate that the interest in learning mathematics in mathematics learning in virtual classes needs to be increased.

Full Text:

PDF

References


Ani, H. M., Hartanto, W., & Zulianto, M. (2015). Pemanfaatan Kelas Virtual untuk Peningkatkan Kualitas Pembelajaran. Seminar Nasional Dan Call For Papers Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bisnis Dan Manajemen, 212–216. http://digilib.mercubuana.ac.id/katalog_meruya/c_artikel.php

Aris, N., Erawaty, N., Massalesse, J., Sirajang, N., Wahda, W., Kasbawati, K., Thamrin, S. A., Sahriman, S., Ramadhan, M. N. B., & Jaya, A. K. (2019). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika Bagi Guru SMA Melalui Media Google Classroom dan Geogebra. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik Dan Pengabdian Masyarakat), 3(2), 196. https://doi.org/10.36339/je.v3i2.253

Baharuddin, I. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Video Tutorial Sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sma Negeri 1 Bajo Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan. Jurnal Nalar Pendidikan, 2(2), 247–255.

Dewi, V. R., Syamsuri, & Khaerunnisa, E. (2019). Karakteristik Motivasi Ekstrinsik dan Intrinsik Siswa SMP Dalam Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pengajaran Matematika, 1, 116–128.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar pada Pembelajaran Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 4(1), 6. https://doi.org/10.26737/jpmi.v4i1.870

Hamidah, N., & Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa SMA Kelas XI pada Materi Matriks. Journal On Education, 1(2), 457–463.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skill dan Soft Skill Matematik Siswa (Kesatu). Bandung: Refika Aditama.

Hidayat, A., & Prasetya, E. R. (2019). Belajar Reflektif Berbasis Sistem Android Untuk Meningkatkan Pembelajaran E-Learning. Jurnal Gammath, 4(2), 79–87.

Kadir. (2015). Statistika Terapan (Kedua). PT Raja Grafindo Persada.

Lestari, E. K., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika (Ketiga). Bandung:Refika Aditama.

Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2), 115–125. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i2.118

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Perawati, R., Nindiasari, H., & Syamsuri. (2020). Pengaruh E-Learning Menggunakan Quipper School Terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa SMP Pada Mata Pelajaran Matematika. Tirtamath : Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(2), 177–186.

Pratiwi, R. A., Hendrayana, A., & Ihsanudin, I. (2020). Pengembangan Kelas Virtual dengan Gnomio dalam Kecakapan Komunikasi Matematis Siswa Topik Transformasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 380–395. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.199

Putra, A., Sofiyan, & Malini, H. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kurangnya Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 10 Langsa Tahun Pelajaran 2018/2019. Journal of Basic Education Studies, 2(2), 10–22.

Rahmawati, N.S., Bungsu, T.K., Islamiah, I. D., Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa MA Al-Mubarok Melalui Pendekatan Saintifik Berbantuan Aplikasi Geogebra Pada Materi Statistika Dasar. Journal On Education, 01(03), 386–395.

Republik Indonesia. (2019). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sidik, P., & Madawistama, S. T. (2019). Analisis Sikap Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Kontruktivisme. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Siliwangi, 475–481.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung:Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v3i1.11341

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Jakarta KM 4 Pakupatan Serang Banten, Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Pakupatan, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: tirtamath@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika