Analisis Kebutuhan E-Modul Matematika SMP Berbasis Teori Polya Pada Materi Segiempat
Abstract
Abstract: Problem solving is one of the skills in 21st century learning. Students who have low problem solving skills will experience difficulties in learning mathematics. This study aims to analyze the need for teaching materials according to the stages of the pattern in completing the rectangular material. This research is a qualitative descriptive study. Data were collected by using a questionnaire sheet via Google Form and interview messages via the WhatsApp application. From the results of the math teacher's answers, it was stated that the teaching materials used were less effective in distance learning. Likewise, the results of students' answers stated that the teaching materials used had not used e-modules. Thus, the e-module based on the polya stages is expected to be used as teaching material in distance learning for quadrilateral material.
Full Text:
PDFReferences
Amalia, A., & Fatonah, S. (2020). Penerapan Pembelajaran Daring Dragonlearn pada Era Pandemic Covid-19 (Studi Kasus di MI Ma’had Islam Kopeng). ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 1(3), 148–164. https://siducat.org/index.Php/Isej/Article/View/81
Andriani, S., Ramadhona, R., & Tambunan, L. R. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbantuan Software Sigil Pada Materi Geometri Dengan Permasalahan Kontekstual Kelas Xi Smk. Student Online Journal, 1(2), 692–700.
Annizar, A. M., Maulyda, M. A., Khairunnisa, G. F., & Hijriani, L. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA pada Topik Geometri. Jurnal Elemen, 6(1), 39–55. https://doi.org/10.29408/jel.v6i1.1688
Fauzan, F., Fathurrohman, M., & Syamsuri, S. (2020). Perbedaan Persepsi dan Kemandirian Belajar Siswa SMA Terhadap Pembelajaran Daring Ditinjau dari Gender. Tirtamath : Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(2), 136–151.
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 165–175. https://doi.org/10.23917/ppd.v7i1.10973
Gazali, R. Y. (2016). Pengembangan bahan ajar matematika untuk siswa SMP berdasarkan teori belajar ausubel. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 182–192. https://doi.org/10.21831/pg.v11i2.10644
Hikayat, C. (2019). Analisis Kebutuhan E-Modul Berpendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Sendika, 5(1), 143–146. http://eproceedings.umpwr.ac.id/index.php/sendika/article/view/659
Mita, D. S., Tambunan, L. R., & Izzati, N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Pisa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 25–33.
Netriwati. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matetamtis Berdasarkan Teori Polya Ditinjau dari Pengetahuan Awal Mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(9), 181–190.
Novita, R., Prahmana, R. C. I., Fajri, N., & Putra, M. (2018). Penyebab kesulitan belajar geometri dimensi tiga. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 18–29. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.16836
Perawati, R., Nindiasari, H., & Syamsuri, S. (2020). Pengaruh e-Learning Menggunakan Quipper School Terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa SMP Pada Mata Pelajaran Matematika. Tirtamath : Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(2), 177–186.
Pradestya, R., Imswatama, A., & Siti Balkist, P. (2020). Analisis Kemampuan Kognitif Pada Langkah-Langkah Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Kecerdasan Logis-Matematis. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 5(volume 5), 73–92. https://doi.org/10.23969/symmetry.v5i1.1723
Priwantoro, S. W., Fahmi, S., & Astuti, D. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Multimedia Berbasis Kvisoft Dipadukan Dengan Geogebra Pada Mata Kuliah Program Linier. AdMathEdu, 8(1), 49–58. http://journal.uad.ac.id/index.php/AdMathEdu/article/view/11119
Rigianti, henry aditia. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar Di Kabupaten Banjarnegara. Elementary School, 7(2), 297–302.
Riwu, I. U., Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Bermuatan Multimedia Pada Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Iv Di Kabupaten Ngada. Journal of Education Technology, 2(2), 56–64. https://doi.org/10.23887/jet.v2i2.16182
Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287–298. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.317
Suarsana, I. M., & Mahayukti, G. A. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 2(3), 193. https://doi.org/10.23887/janapati.v2i3.9800
Sugiantara, E., Arini, N. W., & Tastra, K. (2014). Pengaruh Strategi Pemecahan Masalah Berbasis Teori Polya Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 2(1).
Tania, L. (2017). Pengembangan Bahan Ajar E-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 Pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Siswa Kelas X Akuntansi Smk Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(2), 1–9.
Utami, T. N., Jatmiko, A., & Suherman, S. (2018). Pengembangan Modul Matematika dengan Pendekatan Science, Technology, Engineering, And Mathematics (STEM) pada Materi Segiempat. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 165–172. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2388
Yulianto Yulianto, D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Pengguna Platform Digital Terhadap Pemecahan Masalah Matematis Dan Sikap Kritis Siswa Di Ma Daar El Qolam. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 5(1), 107–128. https://doi.org/10.23969/symmetry.v5i1.2790
DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v3i2.12652
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .
Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).
Alamat Penerbit: Program Studi Magister Pendidikan Matematika Kampus FKIP Untirta Jl. Ciwaru Raya, Cipare, Kec. Serang, Kota Serang, Banten 42117, Email: [email protected] |
Klik untuk mengakses: Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika