Analisis pemahaman matematis siswa dalam menyelesaikan soal literasi numerasi ditinjau dari kemampuan awal matematis siswa

Fauzia Hajar Hasanah, Hepsi Nindiasari, Sukirwan Sukirwan

Abstract


This qualitative study aims to obtain an overview of students' mathematical understanding in solving numeracy literacy questions in terms of the initial mathematical abilities of students at SMKN 1 Rangkasbitung. The subjects in this study were students of class X Marketing at SMKN 1 Rangkasbitung in the even semester of the 2021/2022 academic year. The subject selection technique used was purposive sampling, which is a sampling technique with certain considerations. The researcher gave an initial ability test in the form of multiple choice and a mathematical understanding test in solving numeracy literacy questions in the form of descriptions, then the selected subjects were communicatively interviewed in conveying their ideas and ideas in solving numeracy literacy questions. The results showed that students who had early mathematical abilities in the high category and were in solving numeracy literacy questions had a relational understanding, while students who had early mathematical abilities in the low category in solving numeracy literacy questions had instrumental understanding.

Full Text:

PDF

References


Akramunnisa, & Sulestry, A. I. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Awal Tinggi Dan Gaya Kognitif Field Independent ( Fi ). Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 46–56.

Aprilia, E., Triyanto, T., & Indriati, D. (2021). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Logaritma Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 401–407. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i1.3464

Astuti, S. P. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal Dan Minat Belajar. Jurnal Formatif, 5(1), 68–75. http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Formatif/article/viewFile/167/160

Badi’ah, I., Pamungkas, A. S., & Rafianti, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Knisley Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau dari Literasi Numerasi. Wilangan: Jurnal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 1(3), 289–303. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/wilangan/article/download/8966/pdf_16

Davita, P. W. C., Nindiasari, H., & Mutaqin, A. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Tirtamath : Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(2), 101–112.

Heryana, A. (2018). Informan dan Pemilihan Informan dalam Penelitian Kualitatif. Universitas Esa Unggul.

Hikmah, R. (2017). Penerapan Model Advance Organizer untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 271–280. https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1204

Kemendikbud. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan KebudayaanPembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–37.

Kemendikbud, T. G. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Sekretariat TIM GLN Kemendikbud.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (n.d.). Retrieved March 1, 2022, from https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/12/tanggapi-hasil-pisa-2018-mendikbud-ini-jadi-masukan-berharga

Khakima, L. N., Fatimah, S., & Zahra, A. (2021). Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI / SD. Prosiding Seminar Nasional PGMI, 775–792.

Mustika, A. (2019). Analisis Kemampuan Matematis Siswa Kelas X Berdasarkan Teori Pemahaman Skemp dan Gaya Belajar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Muzaki, A., & Masjudin, M. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 493–502. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.557

Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430.

Pusmenjar. (2020). Asesmen Nasional: Lembar Tanya Jawab. Pusat Asesmen dan Pembelajaran, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kemendikbud.

Rohim, D. C., Rahmawati, S., & Ganestri, I. D. (2021). Konsep Asesmen Kompetensi Minimum Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Sekolah Dasar untuk Siswa. Jurnal Varidika, 33(1), 54–62. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.14993

Santosa, F. H., & Bahri, S. (2020). Karakteristik Pemahaman Matematis Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 3(2), 91–104.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suhendar, N. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematik Siswa dengan Metode Pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Sujarweni, V. W. (2015). Metodologi Penelitian Bisnis & Ekonomi. Pustaka Baru Press.

Sukaesih, E., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2020). Pengaruh Model Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (CORE) Terhadap Kemampuan Koneksi Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis. Tirtamath: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(1), 86. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v2i1.8734

Tianingrum, R., & Sopiany, H. N. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 440–446.

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. December 2019, 10–12. https://doi.org/10.31219/osf.io/pcjvx




DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v4i2.16173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Jl. Raya Jakarta KM 4 Pakupatan Serang Banten, Program Studi Magister Pendidikan Matematika, Pascasarjana, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Kampus Pakupatan, Serang, Banten, Indonesia. Telepon / Faks: (0254) 280330 Ext 111, Email: tirtamath@untirta.ac.id |Klik untuk mengakses: TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika