Kewirausahaan berbasis online shop

Amaliyah Amaliyah, Dedi Mulia, Yuni Tanjung Utami

Abstract


Children with hearing impairments are children who experience hearing impairments, in these hearing impairments there are two categories, namely deafness and hearing loss, which can have an impact on their daily life. Entrepreneurship is more up to date with the times, there must be a renewal like entrepreneurship in the form of an online shop, in addition to following the development of the online shop, it is felt that it is easier for children with hearing impairments to run. This study aims to look at the entrepreneurial process of selling clothing through an online shop by students with hearing impairments. Techniques for data collection used were observation, interviews and documentation. The research method used is descriptive qualitative. The results showed that in marketing their products, students used social media Facebook and Whatsapp communication media. Communication and hearing disorders did not hinder the sales process. Event students feel happy because they have a new friend.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk melihat bagaimana proses kewirausahaan penjualan pakaian melalui online shop oleh peserta didik dengan hambatan pendengaran. anak dengan hambatan pendengaran  merupakan anak yang mengalami hambatan dalam segi pendengaran, di dalam hambatan pendengaran ini ada dua kategori yaitu tuli dan kurang dengar, hal ini dapat berdampak dalam kehidupan sehari-harinya. Kewirausahaan agar lebih mengikuti zaman maka haruslah ada pembaharuan seperti halnya kewirausahaan yang berbentuk online shop, selain mengikuti perkembangan zaman online shop dirasa  lebih mudah dijalankan oleh anak dengan hambatan pendengaran.  Teknik untuk pengumpulan data yang digunakan adalah observasi langsung dilapangan untuk melakukan wawancara dengan peserta didik dan orangtua (ibu) dan dokumentasi. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif.  Hasil penelitian menunjukan bahwa dalam memasarkan produknya, peserta didik menggunakan media sosial facebook dan media komunikasi whatsapp. Adanya gangguan komunikasi dan pendengaran tidak menghambat proses penjualan. Bahkan peserta didik merasa senang karena memiliki teman baru.


Keywords


Enterpreneursip through online shops; selling clothes; children with hearing impairments.

Full Text:

Fulltext PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30870/unik.v5i2.14373

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/UNIK.

 

Jurnal Unik Stats