THE USE OF STORY TELLING METHOD TO ENHANCE VOCABULARY FOR MENTALLY RETARDED CHILDREN
Abstract
Abstract
The objective of this research is to know the vocabulary enhancement of mentally retarded children in 5th grade SDKH in SKh Negeri 02 Rangkasbitung Sub-district, Lebak Regency by using story telling method. Story telling method is one of methods which teaches children to know about the language used that helps to enhance the vocabulary of mentally retarded children. Type of this research is SSR Research (Single Subject Research). The design of this research is A-B-A design. There is 1 target behavior which is vocabulary enhancement. The method of data collection was bound observation. The data obtained was analyzed by using descriptive statistics and showed in graphics. Based on the result of this research, it is known that the use of story telling method enhances the vocabulary of mentally retarded children. It is showed by the increase in the mean of the behavior target.
Keywords
Full Text:
PDF (Indonesian)References
Amin, Moh (1995). Ortopedagogik Anak Tunagrahita. Bandung : DEPDIKBUD.
Ambarsari lelly. (2015). Penerapan Metode Story Telling Pada Kemampuan Membaca Permulaan di Kelompok B3 TK Budi Mulia 2 Pandeansari Yogyakarta. Tersedia [Online]:
http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgpaud/article/viewFile/930/853. Yogyakarta. (Diakses pada tanggal 9 Maret 2018)
Anggraini, Fitria N. (2014). Pengaruh Metode Story Telling Terhadap Peningkatan Perilaku Sosial Anak Usia 4-5 Tahun Di Taman Kanak-kanak Islamiyah Pontianak :
[Online]:http://repository.unmuhpnk.ac.id/96/1/JURNAL%NANIK520FITRIA520Anggraini.pdf Pontianak. ( Diakses pada tanggal 9 Maret 2018)
Arikunto, Suharsimi. (2013). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, Suharsimi. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rhineka Cipta.
Astati. (2010). Bina Diri Bagi Anak Tunagrahita. Bandung: CV. Catur
Karya Mandiri.
Astati dan Mulyati,S. (2010). Pendidikan anak tunagrahita. Bandung. Catur Karya Mandiri
Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Tersedia:[Online]:https://journal.staimsyk.ac.id/index.php/almanar/article/download/38/30 (Diakses pada Tanggal 15 September 2018)
Darmawan, Deni. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Depdiknas. (2003). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Dhieni, Nurbiana, dkk. (2008). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta : Universitas Terbuka
Djuko, Rapi Us. (2013). Meningkatkan Minat Membaca Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Dengan Gambar Di Paud Andini Kelurahan Bulotadaa Timur Kecamatan Siptana Kota Gorontalo. Ejournal FIP UNG, Volume 04, 01 (hlm.67-681).
Ernawati Dwi Yunita. (2014). Peninngkatan Kemampuan Menyimak Melalui Cerita Dengan Boneka Pada Anak Kelompok A TK AISYIYAH BUSTANUL ATHFAL BALEHARJO. Tersedia: [Online]: https://eprints.uny.ac.id/13569/1/Skripsi.pdf
Evytasari Pebriani Ni Luh Pt, dkk. (2014). Pengaruh Metode Story Telling Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Gugud XII Kecamatan Buleleng Kabupaten Buleleng. Tersedia : [Online] : http://download.portalgaruda.org/article.php?article=304368&val=1342&title=PENGARUH%20METODE%20STORYTELLING%20TERHADAP%20KETERAMPILAN%20BERBICARA%20SISWA%20KELAS%20V%20GUGUS%20XII%20KECAMATAN%20BULELENG%20KABUPATEN%20BULELENG (Diakses pada tanggal 9 Desember 2018)
Fithriyani, Azmi Sita. (2015). Perkembangan Kognitif Dan Psikomotorik Anak Tunagrahita. Tersedia : [Online]: http://digilib.uin-suka.ac.id/18220/1/11250023_bab-i_iv-atau-v_daftar-pustaka.pdf (Diakses pada tanggal 9 Desember 2018)
Juhana, Hendri. (2012). 96,4 Menit Menjadi Pendongeng. Bandung: Motekar Publisher
Marlinda Devi Luh N, dkk. (2014). Penerapan Metode Bercerita Berbantuan Media Boneka Jari Untuk meningkatkan kemampuan Berbahasa Lisan Anak Usia Dini. Tersedia : [Online] :
https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/3155. (Diakses pada tanggal 23 Juni 2018)
Murtie, Afin. (2016). Ensiklopedi Anak Berkebutuhan Khusus. Jogjakarta: Maxima
Musfiroh, Tadkroatun. (2008). Memilih, Menyusun, dan Menuyajikan Cerita untuk Anak Usia Dini, Yogyakarta : Tiara Wacana
Odien, Rosidin. (2015). Percikan Linguistik Pengantar Memahami Ilmu Bahasa, Serang : Untirta Press
Rahmani, Parisa. (2011). The efficacy of narrative therapy and storytelling in reducing reading errors of dyslexic children. Tersedia : [Online] :
https://ac.els-cdn.com/S1877042811027662/1-s2.0-S1877042811027662-main.pdf?_tid=e6df6f3c-16b8-4d46-9e46-64e22a54d1d1&acdnat=1534998279_0c7ebb7bf0c4af30e15fb0eb626fa005 (Diakses pada tanggal 20 Agustus 2018)
Rahardja, Djadja dkk. (2010). Pengantar Pendidikan Luar Biasa (Orthopedagogik). Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Setianingsih, D. (2017). Peningkatan Kosa Kata Benda Melalui Metode Pemberian Tugas Pada Siswa Tunarungu Kelas Dasar Di SLB Wiyata Dharma 1 Sleman. Tersedia : [Online]: Dewi%20Setianningsih_13103241078. (Diakses pada tanggal 20 Agustus 2018)
Somantri, T Sutjihati. (2012). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: Ferlika Aditama
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : ALFABETA.
Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta.
Sunanto,J.,et al. (2006). Pengantar Penelitian dengan Subyek Tunggal. Bandung : UPI PRESS.
Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta. Prenada Media Group.
Widowati Ayu Diah. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Boneka Tangan Terhadap Keterampilan Menyimak Cerita Siswa Kelas II B SD Negeri Margoyasan Yogyakarta. Tersedia : [Online] : http://eprints.uny.ac.id/37900/1/Diah%20Ayu%20Widowati.pdf. (Diakses pada tanggal 20 Agustus 2018)
DOI: http://dx.doi.org/10.30870/unik.v3i1.5308
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 UNIK (Jurnal Ilmiah Pendidikan Luar Biasa)
Jurnal UNIK: Pendidikan Luar Biasa is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/UNIK.
Jurnal Unik Stats