FORMATIVE FEEDBACK SEBAGAI PENDAMPING BELAJAR SISWA UNTUK MEMAHAMI KONSEP HUKUM NEWTON

Ratna Dwi Wulansari

Abstract


Conceptual understanding is one of the key skills emphasized by educators, particularly in the field of physics. Formative assessment can be an option for educators to enhance learning without being limited by space and time. This study aims to explore the potential of formative feedback in supporting students' understanding of Newton's Laws. This research uses a literature review method, collecting secondary data from journal articles and conference papers obtained through Google Scholar. The findings of the literature review indicate a significant potential for formative feedback to assist students in learning Newton's Laws. However, there is still a need for the development of more interactive formative feedback that utilizes available technological platforms.

Full Text:

PDF

References


Arends, R. (2012). Learning to Teach. New York: McGraw-Hill

Baird, J. A., Andrich, D., Hopfenbeck, T. N., & Stobart, G. (2017). Assessment and learning: fields apart?, Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 24(3), 317–350. https://doi.org/10.1080/0969594X.2017.1319337

Docktor, J. L., & Mestre, J. P. (2014). Synthesis of discipline-based education research in physics. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 10(2), 020119.

Gustina, G., Kamaluddin, K., Ali, M., & Syamsuriwal, S. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Fisika pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Fisika FKIP UNTAD. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako, 8(1)

Hervianto, A. T., Lumbu, A., Studi, P., Fisika, P., Cenderawasih, U., & Newton, H. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Hukum Newton pada Mahasiswa Calon Guru Fisika Universitas Cendrawasih Tahun Akademik 2017/2018, Papua Journal of Physics Education, 01(01), 1–7.

Wiyoko, T., & Hidayat, P. W. (2020). Analisis Miskonsepsi Mahasiswa PGSD dengan Metode Certainty of Response Index (CRI) Melalui Fitur Quis Edmodo. Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 680–688. https://doi.org/10.52060/mp.v5i2.375

Hijriani, H., & Hatibe, H. A. (2021). Analisis kesulitan belajar dalam memecahkan masalah fisika pada materi hukum newton tentang gerak. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 9(1), 45-49.

Juita, D., & Yusmaridi, M. (2019). Pengaruh Asesmen Portofolio Disertai Pemberian CostructiveFeedback. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 3(1), 34-39.

Juliartini, N. M., Hatibe, A., & Darsikin. (2020). Analisis Kesulitan siswa SMA dalam memahami konsep hukum newton. Musamus Journal of Sciense Education, 2(2), 81–90. https://doi.org/10.35724/mjose.v2i2.3025

Kusairi, S. (2013). Analisis Asesmen Formatif Fisika Sma Berbantuan Komputer. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 16(0), 68–87. https://doi.org/10.21831/PEP.V16I0.1106

Latifa, B. R. A., Verawati, N. N. S. P., & Harjono, A. (2017). Pengaruh Model Learning Cycle 5E (Engage, Explore, Explain, Elaboration, & Evaluate) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X MAN 1 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(1), 61-67. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i1.325

Lingga, A., Sari, R., & Taufiq, A. (2018). Pemahaman konsep dan kesulitan siswa SMA pada materi hukum newton. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(10), 1323–1330.

Malik, A., Rosidin, U., Ertikanto, C. (2018). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skills Fisika SMA Menggunakan Model Inkuiri Terbimbing. Jurnal Lentera Pendidika Pusat Penelitian LPPM UM METRO, 3(1), 1–92.

Nadhiif, M. A., Diantoro, M., & Sutopo. (2015). Tes Isomorfik Berbasis Komputer untuk Diagnostik Miskonsepsi Diri pada Materi Gaya dan Hukum Newton. Jurnal Pendidikan Sains, 3(2), 58–67.

Nur’aini, D. A., Lestari, P. D., & Kurniawan, B. R. (2020). Pengembangan Asesmen Formatif Berbasis Komputer untuk Mengetahui Penguasaan Konsep Siswa pada Materi Hukum Bernoulli. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 5(2), 106–112.

Nurinsani, E. A., Kurniasih, N., Nurdini, N., Herawati, A., Ariantara, R. G., Sholihat, F. N., Susanti, H., Nugraha, M. G., & Kirana, K. H. (2017). Optimalisasi Eksperimen Kereta Dinamika: Aplikasi Tracker Vs Ticker Timer untuk Mengurangi Miskonsepsi Pada Materi Gerak Lurus Berubah Beraturan (GLBB). Prodising Seminar Nasional Fisika (SNF) VI, (p. 28) https://doi.org/10.21009/03.snf2017.01.eer.04

Rachmawati, T. N., & Supardi, Z. A. I. (2021). Analisis Model Conceptual Change Dengan Pendekatan Konflik Kognitif Untuk Mengurangi Miskonsepsi Fisika Dengan Metode Library Research. PENDIPA: Journal of Science Education, 5(2), 133–142. https://doi.org/10.33369/pendipa.5.2.133-142

Rahmawati, D. U., Jumadi, Kuswanto, H., & Oktaba, I. A. (2020). Identification of students’ misconception with isomorphic multiple choices test on the force and newton’s law material. Journal of Physics: Conference Series, 1440(012052). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1440/1/012052

Rahmawati, I. L., Hartono, & Nugroho, S. E. (2016). Pengembangan Asesmen Formatif untuk Meningkatkan Kemampuan Self Regulation Siswa Pada Tema Suhu dan Perubahannya. Unnes Science Education Journal, 5(3), 1418–1423.

Respatiningrum, N., Radiyono, Y., & Wiyono, E. (2015). Analisis Miskonsepsi Materi Fluida pada Buku Ajar Fisika SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 6(1), 313–317.

Rusilowati, A., Susanti, R., Sulistyaningsing, T., Asih, T. S. N., Fiona, E., & Aryani, A. (2021). Identify misconception with multiple choice three tier diagnostik test on newton law material. Journal of Physics: Conference Series, 1918(052058). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1918/5/052058

Sandra, E., Tandililing, E., & Oktavianty, E. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Hukum Newton Di Sma Negeri 3 Bengkayang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(10), 1–8.

Shofiyah, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Modified Free Inquiry untuk Mereduksi Miskonsepsi Mahasiswa pada Materi Fluida. Science Education Journal, 1(1), 19–28. https://doi.org/10.21070/sej.v1i1.836

Sholikah, A., Febriyanti, D. S., & Kurniawan, B. R. (2020). Analisis Miskonsepsi Mahasiswa Calon Guru Fisika Menggunakan Quizziz Pada Pokok Bahasan Optika Geometri. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 11(1), 27-35. https://doi.org/10.26877/jp2f.v11i1.4152

Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, Journal of Instructional Psychology, 78(1), 153–189. https://doi.org/10.3102/0034654307313795

Sofianto, E. W. N., Wartono, W., & Kusairi, S. (2016). Pengaruh Balikan Formatif Terintergrasi Strategi Pembelajaran Diagram Vee Dan Kemampuan Awal Terhadap Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 12(2), 183–188. https://doi.org/10.15294/jpfi.v12i2.4269

Sufiani, Y., Erniwati, E., & Fisika, R. E.-J. P. P. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik dengan Instrumen Four-Tier Diagnotict Test. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 4(1), 35–43.

Sukmawa, O., Rosidin, U., & Sesunan, F. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Kinerja (Performance Assessment) Praktikum Pada Mata Pelajaran Fisika Di SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 116-129. https://doi.org/10.24127/jpf.v7i1.1397

Suryaningsasi, Kusairi, S., & Wisodo, H. (2018). Penguasaan Konsep Siswa pada Model Pembelajaran Interactive Demonstration disertai Formative Feedback. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(11), 1477–1482.

Widiyanto, A., Sujarwanto, E., & Prihaningtiyas, S. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Peserta Didik Dengan Instrumen Four Tier Diagnostic Test pada Materi Gelombang Mekanik. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin, 1, 138–146.

Wijayanti, E., & Mundilarto, M. (2015). Pengembangan Instrumen Asesmen Diri Dan Teman Sejawat Kompetensi Bidang Studi Pada Mahasiswa. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(2), 129–144. https://doi.org/10.21831/pep.v19i2.5572

Wulandari, M., & Erawati, N. (2020). Analisis Miskonsepsi pada Siswa SMA dalam Materi Hukum Newton. Jurnal Kependidikan Betara (JKB), 1(5), 226–231.




DOI: http://dx.doi.org/10.62870/nebula.v1i2.31282

Refbacks

  • There are currently no refbacks.