Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Google Forms Materi Limit Fungsi Aljabar
Abstract
The objective of this research was to describe the needs analysis result of the development of learning media using Google Forms to facilitate the learning process during online learning on algebraic function limit material. The method of the research was a qualitative descriptive. The needs analysis refers to the problems faced by students during online learning. The subjects of this research were 30 students of senor high school and 5 mathematics teachers. The data collecting techniques in this research were questionnaires and interviews. The results of the research showed that learning media for mathematics using Google Forms is needed as a learning media that were attractive, effective, independent and efficient to improve the understanding of algebraic functions limits course.
Full Text:
PDFReferences
mir, A. (2016). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Eksakta, 2(1), 34–40.
Annur, M. F., & Hermansyah. (2020). Analisis kesulitan mahasiswa pendidikan matematika Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian, Pnelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 6356, 195–201.
Apriyani, D. D. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Proyeksi Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 7(2), 115–123. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1828
Davita, W. C., Nindiasari, H., & Mutaqin, A. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Tirtamath:Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(2), 101–112. https://doi.org/10.23960/mtk/v8i2.pp182-192
Fatma Ningsih, M., Fatih’Adnan, S., & Amalia, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Mobile Aplikasi Berbasis Augmented Reality Materi Dimensi Tiga Kelas XII SMA Negri 4 Pekalongan. UNIMUS:Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 7(September), 92027. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf
Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-Learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 1–18.
Klingenberg, O. G., Holkesvik, A. H., & Augestad, L. B. (2019). Digital learning in mathematics for students with severe visual impairment : A systematic review. British Journal of Visual Impairment, 7491, 1–20. https://doi.org/10.1177/0264619619876975
Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Peneliti Bidang Pendidikan Pada BPMP Kemdikbud, 1(2), 95–105. https://doi.org/10.31800/jtpk.v1n2.p95--105
Mulatsih, B. (2020). Penerapan Aplikasi Google Classroom , Google Form , Dan Quizizz Dalam Pembelajaran Kimia Di Masa Pandemi Covid-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 16–26. https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/view/129
Pamungkas, A. S., Ihsanudin, Novaliyosi, & Yandari, I. A. V. (2018). Video Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe: Inovasi Pada Perkuliahan Sejarah Matematika. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 127. https://doi.org/10.31000/prima.v2i2.705
Perawati, R., Nindiasari, H., & Syamsuri. (2020). Pengaruh e-Learning Menggunakan Quipper School Terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa SMP Pada Mata Pelajaran. Tirtamath : Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2, 177–186.
Priwantoro, S. W., Fahmi, S., & Astuti, D. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Multimedia Berbasis Kvisoft Dipadukan Dengan Geogebra Pada Mata Pelajaran Program Linear. AdMathEdu, 8(1), 49–58. http://journal.uad.ac.id/index.php/AdMathEdu/article/view/11119
Putri Umairah, Z. (2020). Peningkatan Motivasi Belajar Menggunakan “Google Classroom” Ditengah Pandemi Covid-19 Pada Peserta Didik Kelas XI IPS 4 SMAN 1 Bangkinang Kota. Journal On Education Volume, 02(03), 275–285.
Salido, A., Misu, L., & Salam, M. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal- Soal Matematika Materi Pokok Limit Fungsi Pada Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negri 5 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 2(1), 1–13.
Suryan, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis IT. November.
Wijayanti, R., Hasan, B., & Loganathan, R. K. (2018). Media comic math berbasis whiteboard annimation dalam pelajaran matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 53. https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i1.19207
DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v3i1.11083
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .
Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).
Alamat Penerbit: Program Studi Magister Pendidikan Matematika Kampus FKIP Untirta Jl. Ciwaru Raya, Cipare, Kec. Serang, Kota Serang, Banten 42117, Email: [email protected] |
Klik untuk mengakses: Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika