Pengaruh Gender Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Penalaran Matematis Ditinjau dari Minat Belajar
Abstract
This study aims to compare problem skills and mathematical reasoning abilities based on gender in terms of interest in learning. This research is a quantitative research. The place used in this research is SMP N 1 PLAYEN. The subjects of this study were students of class VIII. This research uses descriptive quantitative research methods. The results of this study are (1) there is a management of problem skills and mathematical reasoning abilities based on gender (2) there are differences in problem abilities and mathematical reasoning abilities based on learning interests (3) there is an influence of the interaction of learning interest and gender on problem abilities and mathematical reasoning abilities
Full Text:
PDFReferences
Amir, Z. (2013). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Marwah, 12, 14–31.
Anggoro, B. S. (2016). Analisis Persepsi Siswa SMP terhadap Pembelajaran Matematika Ditinjau dari Perbedaan Gender dan Disposisi Berpikir Kreatif Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 153–166.
Avcu, S., & Avcu, R. (2010). Pre-service elementary mathematics teachers ’ use of strategies in mathematical problem solving. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1282–1286. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.321
Cai, J., Cirillo, M., Pelesko, J. A., Ferri, R. B., & Kassel, U. (2009). Mathematical Modeling In School Education: Mathematical, Cognitive, Curricular, Instructional, and Teacher Education Perspectives. Proceedings of the 38th Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
Derek Haylock, & Thangata, F. (2007). Teaching Primary Mathematics.
Hardy, Hudiono, B., & Rajiin, M. (2015). Pengaruh Gender dan Strategi Pembelajaran terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4, 1–14.
Konita, M., Asikin, M., & Noor, S. T. A. (2019). Kemampuan Penalaran Matematis dalam Model Pembelajaran Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (CORE). PRISMA, 2, 611–615.
Kurniasi, E. R. (2016). Profil pemahaman matematis mahasiswa pendidikan matematika ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Prima, V(Ii), 1–7.
Mukti, S., Wandira, A., Y, I. A. V, & Pamungkas, A. S. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dan The Power Of Two Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–18.
Nugraha, T. H., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Perbedaan Gender. Edumatica, 09(April), 1–7.
Nur, A. S., & Palobo, M. (2018). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif dan Gender. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 139–148.
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135.
Pratiwi, D., Suendarti, M., & Hasbullah. (2019). Pengaruh Efikasi Diri dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 5(1), 1–14.
Purnamasari, Y. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Kemandirian Belajar Dan Peningkatan Kemampuan Penalaran Dan Koneksi Matematik Peserta Didik SMPN 1 Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(1).
Rojabiyah, A. B., & Setiawan, W. (2015). Analisis Minat Belajar Siswa MTs Kelas Vii dalam Pembelajaran Matematik Materi Aljabar Berdasarkan Gender. Journal On Education, 01(02), 458–464.
Rusmiati. (2017). Pengaruh Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Bidang Studi Ekonomi Siswa MA Al Fattah Sumbermulyo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 1(1), 21–36.
Shadiq, F. (2004). Pemecahan Masalah, Penalaran dan Komunikasi.
Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 6(1), 35–43.
Sofyana, U. M., & Kusuma, A. B. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa menggunakan Pembelajaran Generative Pada Kelas VII SMP Muhammadiyah Kaliwiro. Jurnal Penelitian Didaktik Matematika, 2(2), 11–23.
Sumartini, T. S. (2015). Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(April).
Umaya, Hakim, A. R., & Nurrahmah, A. (2019). Pengaruh Metode Contextual Teaching and Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 2682(1), 85–94.
Wibowo, A. (2017). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Saintifik terhadap Prestasi Belajar, Kemampuan Penalaran Matematis dan Minat Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10.
Yulia, P., & Sunggu, N. O. (2016). Efektifitas Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) terhadap Kemampaun Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP N 16 Batam Tahun Pelajaran 2014/2015. PYTHAGORAS, 5(April), 52–58.
Yusdiana, B. I., & Hidayat, W. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Sma pada Materi Limit Fungsi. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 409–414. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.409-414
DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v3i2.12643
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .
Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).
Alamat Penerbit: Program Studi Magister Pendidikan Matematika Kampus FKIP Untirta Jl. Ciwaru Raya, Cipare, Kec. Serang, Kota Serang, Banten 42117, Email: [email protected] |
Klik untuk mengakses: Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika