Eskplorasi kesalahan siswa kelas VIII dalam menyelesaikan soal high order thinking skills pada materi luas segiempat

Muhamad Hanafi, Syamsuri Syamsuri, Anwar Mutaqin

Abstract


The difficulties experienced by students can cause errors in solving problems. Students' mistakes in obtaining the right solution in learning mathematics are important to be corrected to improve students' high order thinking skills. One of the basic competencies that students must have in quadrilateral material is solving contextual problems related to the area and perimeter of a quadrilateral. A total of 9 students were used as research subjects because they had consistent response and interview data. Errors made by students in solving HOTS questions based on Newman in this study were writing errors Encoding Error and process Skill Error. The factors that cause students to make mistakes in solving the HOTS questions on the area of a quadrilateral are carelessness, concepts, interests, and the quality of the teacher.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. H., Abidin, N. L. Z., & Ali, M. (2015). Analysis of students’ errors in solving Higher Order Thinking Skills (HOTS) problems for the topic of fraction. Asian Social Science, 11(21), 133–142. https://doi.org/10.5539/ass.v11n21p133

Ariawan, V. A. N., & Pratiwi, I. M. (2017). Eksplorasi Kemampuan Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Soal Cerita Matematika. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 82–95. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.9184

Chiphambo, S. M., & Mtsi, N. (2021). Exploring grade 8 students’ errors when learning about the surface area of prisms. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(8), 1–10. https://doi.org/10.29333/EJMSTE/10994

Gais, Z., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal high order thinking ditinjau dari kemampuan awal matematis siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 255–266. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.313

Hanafi, M., Wulandari, K. N., & Imelda, E. (2022). Identifikasi kesalahan guru dalam menyelesaikan soal fungsi invers berdasarkan analisis Newman. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 3(2), 172. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v3i2.11068

Hanafi, M., Wulandari, K. N., & Ni’mah. (2019). Analisis kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal high order thinking ditinjau dari kemampuan awal matematis siswa. Seminar Nasional Penelitian Pendidikan Matematika (Snp2m) 2019 UMT, 2(1), 46–55.

Komalasari, E., & Adiastuty, N. (2021). Analisis desain didaktis segiempat yang dikembangkan menggunakan model pembelajaran berbasis masalah. Proximal, 4(1), 23–35.

Magfirah, M., Maidiyah, E., & Suryawati, S. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan prosedur newman. Lentera Sriwijaya : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 1–12.

Mahmudah, W. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matematika bertipe HOTS berdasar teori Newman. Unisda Journal of Mathematics and Computer Science (UJMC), 4(1), 49–56.

Mulyadi, Riyadi, & Subanti, S. (2015). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal cerita pada materi luas permukaan bangun ruang berdasarkan Newman Error Analysis (NEA) ditinjau dari kemampuan spasial. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(1), 370–382.

Ponidi, & Nugoroho, M. (2020). Modul 8. Segi Empat dan Segitiga kelas VII. Direktorat Sekolah Menengah Pertama. Direktorat Jendral Pendidikan Anak Usia Dini. Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Purwaningsih, K., Hidayah, I., & Zaenuri. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep dalam Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Materi Segiempat Ditinjau dari Tipe Kepribadian Peserta Didik. Unnes Journal of Mathematics Education, 6(1), 142–151. https://doi.org/10.15294/ujme.v6i1.12642

Resmiyati, R. (2018). Peranan eksplorasi pustaka untuk meningkatkan ketrampilan menulis pada siswa kelas IV SDN Gunung Agung. Paedagoria | FKIP UMMat, 9(1), 51. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v9i1.276

Rohimah, I., & Nursuprianah, I. (2016). Pengaruh pemahaman konsep geometri terhadap kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal-soal bidang datar. EduMa, Vol 5(1), 20–34.

Shodikin, A., Istiandaru, A., Purwanto, Subanji, & Sudirman. (2019). Thinking errors of pre-service mathematics teachers in solving mathematical modelling task. Journal of Physics: Conference Series, 1, 7.

Syadiah, S., Yulianti, Y., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kesalahan siswa SMP kelas VIII dalam menyelesaikan soal segitiga dan segiempat. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 263–270. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3070

Untu, Z., Purwanto, Parta, I. N., & Sisworo. (2020). Kesalahan guru dalam pembelajaran matematika materi bangun datar ditinjau dari pengetahuan deklaratif. JPIn (Jurnal Pendidik Indonesia), 3(1), 17–30.

White, A. L. (2018). Australian mathematics literacy perspectives: assessment. Southeast Asian Mathematics Education Journal, 8(1), 69–82.

Zakaria, E., Ibrahim, & Maat, S. M. (2010). Analysis of students ’ error in learning of Quadratic Equations. 3(3), 105–110.




DOI: http://dx.doi.org/10.48181/tirtamath.v4i2.16443

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 TIRTAMATH: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional .

Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Magister Pendidikan Matematika Universitas Sultan Ageng Tirtayasa (cetak) dan Jurnal Untirta (eprint).

Alamat Penerbit: Program Studi Magister Pendidikan Matematika Kampus FKIP Untirta Jl. Ciwaru Raya, Cipare, Kec. Serang, Kota Serang, Banten 42117Email: [email protected] |Klik untuk mengakses: Tirtamath: Jurnal Penelitian dan Pengajaran Matematika