The Volunteers Phenomenon of Presidential Election in Indonesia
Abstract
This study identifies the political influence of Jokowi Mania volunteers on the policies of President Joko Widodo Period II. Joko Widodo's election victories in 2014 and 2019 did not occur without the role of volunteers. This political volunteer movement emerged based on shared unrest and the people's sense of distrust of the democratic space, which is dominated by political parties and politicians who are problematic. This research uses qualitative research. The data collection technique was obtained by using the Ncapture feature on the Nvivo 12 plus, where the Ncapture feature is a web browser extension developed to capture web content in the form of website content, online media, and other document content such as scientific articles and collections of observers' opinions regarding the policies of President Joko Widodo. Based on the study results, four important points have been analyzed by researchers using crosstab on the Nvivo 12 Plus. The first is advocacy, with a percentage of 35.71%, the second is monitoring, with 21.43%, the third is the program, and the last is reconciliation, with 19.05%. The political policies carried out by Jokowi Volunteers also affect most of those who used to be policy volunteers are now part of the government and occupy strategic positions.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul, H. (2019). PENGARUH POLITIK ORGANISASI MASYARAKAT AMPHIBI DALAM MEMENANGKAN PASANGAN CALON AHYAR-MORI PADA PEMILIHAN KEPALA DAERAH NTB 2018.
Al-Khawarizmial A, D. (2019). Kehadiran Relawan Demokrasi, Ilegal. Negarahukum.Com.
Arianto, B. (2016). Fenomena Relawan Politik dalam Kontestasi Presidensial 2014. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 18(2), 130. https://doi.org/10.22146/jsp.13128
Arsyad Akbar, N. (2021). Golkar: Kemenangan Jokowi Dilahirkan Oleh Relawan. Republika.Co.Id.
Ashari S, A. (2018). KELOMPOK KEPENTINGAN DAN GERAKAN SOSIAL BARU DALAM PROSES KEBIJAKAN POLITIK.
Daniarsyah, D. (2015). Bureaucratic Polity and Neutrality of Bureaucracy in Indonesia. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 5(2), 85–94.
Farisi, M., & Maulana, R. Y. (2020). Peran Relawan Demokrasi (Relasi) Dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih Pada Pemilu 2019 di Provinsi Jambi. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial …, 3(2), 363–378. http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/ganaya/article/view/506
Hamdani, R., Herdiansyah, A. G., & Bintari, A. (2019). Partisipasi Politik Pemuda Dalam Pemilu ; Studi Kasustentang Relawan Solidaritas Ulama Muda Jokowi ( Samawi ) Pada Pemilihan Presiden 2019 Di Kota Tasikmalaya. 1–19.
Koriun, H. B. (2021). Relawan Jokowi Pilih Ganjar Ketimbang Anis. Riaupos.Com.
Lestari, L. (2017). MARKETING POLITIK PEMENANGAN JOKOWI-JK PADA PEMILIHAN PRESIDEN TAHUN 2014. Trias Politika, 1(1), 125–154.
Maiwan, M. (2016). KELOMPOK KEPENTINGAN (INTEREST GROUP), KEKUASAAN DAN KEDUDUKANNYA DALAM SISTEM POLITIK. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 15(2). https://doi.org/10.21009/jimd.v15i2.8815
Mangku Alam, Erisandi Arditama, C. S. (2017). Relawan: Dari Gerakan Sosial ke Proyek Politik. In RELIGION, STATE AND SOCIETY: EXPLORATION OF SOUTHEAST ASIA (pp. 1–176).
Mukhlisin, S. (2021). Mobilisasi Politik Kelompok Kepentingan Dalam Pilpres 2014 Di Desa Dasan Borok (Studi Nahdlatul Wathan). Populika, 9(2), 60–69. https://doi.org/10.37631/populika.v9i2.385
Mustakim. (2021). Relawan, Suara Publik, atau Strategi Politik? Kompas.
Nazir, A., Lubis, I., & Sholeh, A. N. (2020). Peran relawan demokrasi dalam meningkatkan partisipasi pemilih pada pemilihan umum tahun 2019 di Kota Padangsidimpuan. Journal of Public Administration and Local Governance, 4(2), 157–17. https://doi.org/10.31002/jpalg.v4i1.23950
Neno, Agustina & Tanggu H, Ferly & Wutun, M. (2020). PERSONAL BRAND JOKOWI DALAM PIDATO OPTIMIS INDONESIA MAJU. Jurnal Digital Media & Relationship, 2(2), 67–75.
Paoki, V., & Hanafie, H. (2021). LGN Sebagai Kelompok Kepentingan (Studi Upaya Lingkar Ganja Nusantara Dalam Perubahan UU No. 3 Tahun 2009 Tentang Narkotika). Independen: Jurnal Politik Indonesia Dan Global, 2(1), 32–40. https://doi.org/10.24853/independen.2.1.33-40
Prastya H, H. (2021). Jokowi Duga Lingkar Istana Main Bisnis PCR, Refly Harun: Akhirnya Mencium Ketidakberesan di Pemerintah. Seputartangsel.Com.
Pusparimba, T. M., Djuyandi, Y., & Solihah, R. (2021). Jokowi And Ma’ruf Amin Winning Strategies In The Election Of The 2019 President Through Political Imaging. Perspektif, 10(2), 555–561. https://doi.org/10.31289/perspektif.v10i2.4786
Sagita, N. I. (2016). Strategi Gerakan Kelompok Kepentingan Dalam Pengawasan Pengendalian Pemanfaatan Ruang Kawasan Bandung Utara. Jurnal Wacana Politik, 1(2), 96–106. https://doi.org/10.24198/jwp.v1i2.11051
Setiawan, A. (2017). PERAN RELAWAN DALAM PEMENANGAN PASANGAN JOKO WIDODO-JUSUF KALLA DALAM PILPRES 2014. Ilmu - Ilmu Sosial.
Sucipto, D. (2019). PARTISIPASI PEMILIH PADA PEMILIHAN UMUM ( Studi di Komisi Pemilihan Umum Kab . Banggai Laut ). Jurnal Yustisiabel, 3, 215.
Umbari P, I. (2021). Relawan Jadi Komisaris BUMN, Fenomena Jokowi Sejak Jadi Presiden. Merdeka.Com.
WBP. (2018). Jokowi Minta Relawan Bangun Persepsi Positif Capaian Pemerintah. Beritasatu.Com.
Wildansyah, S. (2018). Timses Jokowi-Ma’ruf Verifikasi 420 Kelompok Relawan Pendukung. News.Detik.Com.
DOI: http://dx.doi.org/10.31506/jog.v7i2.14820
Refbacks
- There are currently no refbacks.
⟨Recent Issues⟩ | ⟨Upcoming Issues⟩ |
Recent Issues
Volume 6, Issue 2: (2021) | Volume 6, Issue 1: (2021) | Volume 5, Issue 2: (2020) | Volume 5, Issue 1: (2020) | Volume 4, Issue 2 (2019) |