Application of Administrative Ethics to Improve the Quality of the State Civil Apparatus

Arifah Rosmajudi Arifah Rosmajudi

Abstract


The government has implemented ethical obligations for state civil apparatus (ASN) clearly and unequivocally with the issuance of Government Regulation Number 42 of 2004 concerning the Guidance of Corps Spirit and Civil Servant Order. However, in practice, there are still ASN administrative ethics that are not in accordance with the provisions that have been set. The results of the researcher's initial observations show that the state civil apparatus in Cisalak District, Subang Regency, is considered to have not yet met the expectations of the community in terms of the quality of its human resources. This study aims to answer the question of the extent to which the application of administrative ethics can improve the quality of ASN in the Cisalak sub-district, Subang Regency. The study used qualitative methods with descriptive analysis. The results of the study indicate that the application of ethics in the administration of public administration, which is evident in the attitudes and behavior of the apparatus in carrying out their duties and responsibilities as a service, loyalty, sensitivity, equality, and courtesy in the state civil apparatus in Cisolok District, Subang Regency, has been running effectively.


Keywords


administrative ethics; State Civil Apparatus; apparatus quality

Full Text:

PDF

References


Aksa, A. H. (2010). Etika Administrasi Publik; Peranannya Dalam Mewujudkan Good Governance. Jurnal Ilmiah Administrasi Publik dan Pembangunan, 1(2).

Arikunto, S. (2000). Metode Penelitian Kualitatif. Bumi Aksara, Jakarta.

Bisri, M. H., & Asmoro, B. T. (2019). Etika pelayanan publik di Indonesia. Journal of Governance Innovation, 1(1), 59-76.

Chandler, R. C., & Plano, J. (1982). Dictionary of public administration. John W.

Dewi, L. K. (2021). Pelanggaran Etika Birokrasi dalam Pemerintahan di Indonesia. Business Perspective Journal, 1(1), 84-93.

Ermarth, E. D. (2004). Ethics and method. History and Theory, 43(4), 61-83.

Gunawan, I. (2022). Metode Penelitian Kualitatif: teori dan praktik. Bumi Aksara.

Idris, M., & Burhanuddin, B. (2017). Penerapan Etika Administrasi Negara Dalam Pelayanan Kenaikan Pangkat Di Kantor Badan Kepegawaian Dan Diklat Daerah Kabupaten Gowa. Kolaborasi: Jurnal Administrasi Publik, 3(1), 112-127.

Jeujanan, W. (2013). Peranan Etika Dalam Pelayanan Publik (Sebuah Kajian Teoritis). Societas: Jurnal Ilmu Administrasi dan Sosial, 2(2), 70-86.

Mulyadi, D., Gedeona, H. T., & Afandi, M. N. (2016). Administrasi Publik Untuk Pelayanan Publik: Konsep dan Praktik Administrasi dalam Penyusunan SOP, Standar Pelayanan, Etika Pelayanan, Inovasi Untuk Kinerja Organisasi.

Musri, M., & Mulia, R. A. (2022). Etika Administrasi Publik. CV. Eureka Media Aksara.

Mustafa, D. (2012). Etika Birokrasi dan Kultur Masyarakat di Indonesia. JIA: Jurnal Ilmiah Administrasi, 1(1), 99-113.

Nuraini, S. (2020). Penerapan etika administrasi publik sebagai upaya dalam mewujudkan good governance. Jurnal Ilmiah Magister Administrasi, 14(1).

Paisa, L., Gosal, R., & Monintja, D. (2019). Etika pemerinthan dalam meningkatkan kinerja aparatur sipil negara. Jurnal Eksekutif, 3(3).

Prawitno, A., & Alam, A. S. (2015). Pengembangan Kapasitas Organisasi dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Dinas Kehutanan dan Perkebunan Kabupaten Bone. Government: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 93-104.

Qorib, M., Zaini, M., Akrim, A., & Gunawan, G. (2019). Integrasi Etika Dan Moral. Kumpulan Buku Dosen, 1(1).

Rachman, Z. A., Alam, A. S., & Rusli, A. M. (2010). Analisis Kualitas Pelayanan Publik di Kabupaten Mamuju Utara. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Kesehatan Indonesia, 3(1), 43-54.

Sadhana, K. (2010). Etika Birokrasi Dalam Pelayanan Publik.

Santoso, T., & Dewi, M. P. (2019). Etika Aparatur Sipil Negara dalam Membangun Good Governance. Transparansi: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi, 2(2), 179-187.

Setijaningrum, E. (2009). lnovasi Pelayanan Publik.

Situmeang, M., Sos, S., & Tampubolon, K. (2020, November). Pengaruh Etika Administrasi Terhadap Pelayanan Aparat Desa Pada Kantor Desa Sei Rotan Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian (Vol. 3, No. 1, pp. 99-107).

Sudrajat, T. (2022). Hukum Birokrasi Pemerintah: Kewenangan dan Jabatan. Sinar Grafika.

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung.

Susanty, Y. (2020). Penerapan Etika Dalam Penyelenggaraan Pelayanan Publik. Jurnal Wacana Kinerja: Kajian Praktis-Akademis Kinerja dan Administrasi Pelayanan Publik, 14(1), 80-95.

Tamar, M. A., Pangemanan, S., & Tompodung, J. (2017). ETIKA PEMERINTAHAN DALAM MENINGKATKAN KINERJA APARATUR SIPIL NEGARA (Studi di Kantor Kecamatan Siau Barat Selatan Kabupaten Sitaro). JURNAL EKSEKUTIF, 2(2).

Tarigan, E. P. A., & Nurtanzila, L. (2013). Standar Akuntansi Pemerintahan dalam Mewujudkan Akuntabilitas dan Transparansi Pengelolaan Keuangan Daerah. JKAP (Jurnal Kebijakan Dan Administrasi Publik), 17(1), 29-45.




DOI: http://dx.doi.org/10.31506/jog.v7i4.17666

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Recent Issues

⟨Upcoming Issues⟩


Recent Issues

Volume 6, Issue 2: (2021)

 Volume 6, Issue 1: (2021)

 Volume 5, Issue 2: (2020)

Volume 5, Issue 1: (2020)

Volume 4, Issue 2 (2019)

  
                  
                                                                                                                View My Stats
 
Creative Commons License

Journal of Governance is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
  
Copyright © 2019 Journal of Governance. All rights reserved.