Government Public Relations: Opportunities and Challenges in Socializing the Mayor's Regulation on Parking Price Reduction in Pekanbaru City

Risa Amalia, Nurjanah Nurjanah, Anuar Rasyid

Abstract


This study aims to analyze the role of Government Public Relations (GPR) of the Pekanbaru City Government in disseminating Mayor Regulation Number 2 of 2025 concerning the Review of Public Service Retribution Rates for On-Street Parking Services, as well as to identify the opportunities and challenges encountered in the dissemination process. The background of this research is based on the importance of effective public communication in supporting the implementation of regional policies, especially those directly affecting public interests. This study employs a qualitative approach with a descriptive method. Data were collected through in-depth interviews with the Public Relations division of the Pekanbaru City Government, field observations, and documentation related to the policy dissemination process. The findings reveal that the communication strategy of the Public Relations Division in disseminating Mayor Regulation Number 2 of 2025 regarding the reduction of parking fees involves an integrated approach that combines traditional and digital media, clear and visual messaging, and participatory discussion forums. This approach aims to increase public awareness, compliance, and participation, as well as to build public trust in the government. However, the challenges faced include reaching a heterogeneous audience, combating misinformation, simplifying complex information, adapting to technological developments, and managing limited resources. With inclusive and adaptive strategies, it is expected that the policy can be well-received and effectively implemented by the community.


Keywords


Government Public Relations; Policy Dissemination; Parking Fee Reduction; Pekanbaru City; Public Communication

Full Text:

PDF 370-382

References


Araf, Al. 2005. Dilemmas in Reorganising Budhirianto, S., & Sunarsi, R. (2017). Revitalisasi Fungsi Humas Pemerintah Dalam Tata Kelola Informasi Di Biro Humas Pemprov Jabar. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6(2), 29-40.

Cahyani, A. M. (2020). Strategi komunikasi humas pemerintah kota surabaya dalam melayani dan menggali potensi masyarakat melalui media sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 1-16.

Fahri, M. E., & Unde, A. A. (2018). Analisis Peran Dan Fungsi Humas Pemerintah Di Era Keterbukaan Informasi Pada Sekertariat Dprd Provinsi Sulawesi Tengah. KAREBA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 175-183.

Herlina, S. (2015). Strategi komunikasi humas dalam membentuk citra pemerintahan di kota malang. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Tribhuwana Tunggadewi, 4(3), 42441.

Kurniati, K., Munir, M., Hamidah, L., & Rizky, A. S. (2020). Monitoring dan evaluasi humas pemerintah dalam penggunaan media sosial untuk memerangi hoaks. Jurnal Manajemen Komunikasi, 5(1), 78-95.

Leli, N., Nurhadiah, N., Handayani, R. T., & Suhairi, S. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Alat Komunikasi Massa dalam Memperluas Jangkauan dan Meningkatkan Interaksi dengan Konsumen. Jurnal Mirai Management, 8(2), 436-444.

Mardiana, W., Hamim, H., & Widiyanto, K. (2017). Strategi komunikasi public relations Dinas Komunikasi dan Informatika Provinsi Jawa Timur untuk meningkatkan citra di mata publik. Jurnal Representamen, 3(02).

Maryam, J., Akbar, M., & Sultan, M. I. (2024). Strategi Manajemen Komunikasi Direktorat Jenderal Bea Dan Cukai Dalam Meminimalisir Efek Pemberitaan Media. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi Communique, 6(2), 112-134.

Mayor Regulation Number 2 of 2025 concerning Review of Public Service Retribution Tariffs for Parking Services on Public Roads

Nugraha, A. R., Sjoraida, D. F., & Novianti, E. (2022). Analisis strategi humas pemerintahan era milenial dalam menghadapi tata kelola informasi publik. PRofesi Humas, 6(2), 286-310.

Nugraha, A. R., Sjoraida, D. F., Erdinaya, L. K., & Komariah, K. (2020). Komunikasi humas pemerintahan kabupaten/kota di Jawa Barat melalui media digital Instagram. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(2), 221-239.

Prastowo, F. A. A. (2020). Pelaksanaan fungsi pokok humas pemerintah pada lembaga pemerintah. PRofesi Humas, 5(1), 17-37.

Pratama, I. Y., & Hermawati, T. (2021). Strategi komunikasi humas pemerintah kota tangerang. Jurnal Komunikasi Massa, 4.

Pratiwi, D. A., & Fitriani, D. R. (2021). Government Public Relations Pada Diskominfo Kota Depok Dalam Pengelolaan Informasi Dan Komunikasi Publik Untuk Mencapai Good Governance. AGUNA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 79-90.

Priyatna, C. C., Prastowo, F. A. A., Syuderajat, F., & Sani, A. (2020). Optimalisasi teknologi informasi oleh lembaga pemerintah dalam aktivitas komunikasi publik. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 114-127.

Rachmiatie, A., Hasbiansyah, O., Khotimah,

E. M. A., & Ahmadi, D. (2013). Strategi komunikasi politik dan budaya transparansi partai politik. Mimbar: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 29(2), 123-132.

Shabrina, G., Kusumaningrum, R., & Santoso, M. P. T. (2024). Strategi Komunikasi Humas Dinas Komunikasi Dan Informatika Dalam Mensosialisasikan Program Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (Paten) Pemerintah Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(2), 384-389.

Siregar, A. K. (2024). Tantangan Nyata Humas Pemerintah Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Ragam Praktik Public Relations Dan Riset Virtual, 122.

Siwanto, B. D. L., & Abraham, F. Z. (2016). Peran humas pemerintah sebagai fasilitator komunikasi pada biro humas Pemprov Kalimantan Selatan. Jurnal Penelitian Komunikasi, 19(1).

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Sugiyono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta, 1(11).

Suhairi, S., Husna, F. M., Hasanah, A., & Saragih, S. K. (2024). Strategi komunikasi global: Pendekatan untuk meningkatkan keberhasilan pasar internasional. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 12820-12825.

Sumiyati, S., & Murdiyanto, L. (2018). Strategi komunikasi pemasaran pariwisata untuk meningkatkan kunjungan wisatawan di Pantai Suwuk Kabupaten Kebumen. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 17(2), 171-180.

Wijaya, I. S. (2015). Perencanaan dan strategi komunikasi dalam kegiatan pembangunan. Lentera, 17(1).

Zaini, M. L., & Muksin, N. N. (2024). Fungsi Humas Pemerintah Daerah Kota Serang dalam Memperkuat Komunikasi Kebijakan Pengelolaan Sampah di Kelurahan Cilowong. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 2(4), 321-334.




DOI: http://dx.doi.org/10.62870/jog.v10i2.32291

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Recent Issues

⟨Upcoming Issues⟩


Recent Issues

Volume 6, Issue 2: (2021)

 Volume 6, Issue 1: (2021)

 Volume 5, Issue 2: (2020)

Volume 5, Issue 1: (2020)

Volume 4, Issue 2 (2019)

  
                  
                                                                                                                View My Stats
 
Creative Commons License

Journal of Governance is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
  
Copyright © 2019 Journal of Governance. All rights reserved.